G-Man Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 Min 2005 w203 240 4-matic ble påkjørt for 2 dager siden. Det er utelukkende karosseriskader, ikke noe som innvirker på kjøring. Motpart og hans selskap har tatt på seg fullt ansvar. Ble oppringt av mitt selskap i dag. De har tatt en takst på et Mercedesverksted, og der kom det frem at skaden overstiger bilens verdi, og de vil kondemnere. Den erstatningen de tilbyr meg er omtrent halvparten av det jeg mener bilen er verdt, og det er 100% umulig å finne en tilsvarende bil for den summen. Hvilke rettigheter har jeg? Kan jeg kreve å få utbetalt det de tilbyr i erstatning OG beholde bilen? Om jeg gjør jobben selv (og setter arbeidskost til 0 kroner), så antar jeg at jeg kan få fikset opp bilen igjen uten å tape på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 Hva har du forsikret bilen for? Har du dokumentasjon på at bilen er verdt mer en markedsverdi? Et forsikringsselskap vil utbetale minst mulig. Siden det ikke er din feil, så er vel denne summen noe forsikringsselskapet hans bare foreslår? Om ditt selskap har takst på bilen din, hvordan har det seg til at de vil gi deg mindre, om de krever bilens verdi av motparten? Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal gi deg på dette. Dette er jo noe ditt selskap skal hjelpe deg med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G-Man Posted June 7, 2019 Author Share Posted June 7, 2019 Takk for svar. Det er mitt selskap som har ordnet med takst hos en Mercedes-forhandler. Det er denne forhandleren som har satt markedsverdien, som etter min mening er veldig lav. Det er også de som har taksert skaden, og etter min mening er denne tilsvarende meningsløs høy. Hvordan setter man markedsverdien på en gammel bil? Det ligger 5-6 stk 240 4-matic på Finn. Disse er priset fra 49 til 99 tusen. I forhold til min bil har de gått 30-60 tusen km mindre, men er til gjengjeld 1-2 år eldre, Min er facelift, ingen av de på Finn er det - og etter å ha eid begge deler selv, vet jeg at faceliftmodellen er betydelig bedre. Min er påkostet siste året, og vet at den teknisk er veldig bra. Den var også veldig pen, og hadde storservice for 3 uker siden. Det jeg ønsker meg er egentlig å beholde bilen, og så fikse den opp selv - selv om det ikke blir like pent. Men jeg vet ikke om jeg kan kreve det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 Jeg var borti noe lignende for noen år siden. Der var det snakk om at skaden var for dyr å fixe. Jeg bare sa til forsikringsselskapet at det var helt greit for min del, så lenge de skaffet en tilsvarende bil i samme tekniske stand, som hadde gått samme, eller mindre, og med tilsvarende utstyr, eller mer. Jeg sa pengeverdien var helt utenfor tema, det var bilen jeg hadde forsikret, ikke verdien. Det ble stille et par dager, så ble det bestemt at den skulle fixes allikevel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirikbg Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 Jeg vet at andre har klart å få opp verdien på bilen, med å framvise kviteringer på at bilen er fulgt opp med servicer and annet vedlikehold. Så hvis du kan vise kvitteringer og bilder som hviser at din bil er i bra stand, kan det hjelpe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G-Man Posted June 7, 2019 Author Share Posted June 7, 2019 Takk for svar. Interessant vri det med å kreve en tilsvarende bil. Det kommer de ikke til å klare, facelift w203 med 240 motor og 4-matic er nesten umulig å finne. Et forsikringsselskap kan vel neppe kreve at en bil skal kondemneres så lenge den ikke er trafikkfarlig. Da er det bedre for alle at de lar meg beholde bilen, og gir meg tilstrekkelig penger til å fikse den selv. Ellers er det helt vanvittig hvor mye "markedsverdi" varierer fra sted til sted, og hvor mye ulike verksteder takserer en skade til. 3 ulike verksteder, alle med tilknytning til Mercedes, har anslått verdien på bilen til: a) 35.000,- kroner b) 50 - 60.000,- kroner c) 75 - 90.000,- kroner De samme 3 verkstedene har priset skaden til: a) 135.000,- kroner b) 50 - 60.000,- kroner c) 35 - 45.000,- kroner Er ikke dette helt spinnvilt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 Erfaringsmessig er det gjerne en del å hente i forhandlinger med selskapet. Så lenge det er motpartens skyld ville jeg insistert på kontantoppgjør, det er ofte mulig å få opp summen betydelig fra utgangspunktet. Argumentasjonen til tommern57 er ikke så dum å ha med, du ønsker jo bare en tilsvarende bil egentlig. Hva gjelder spørsmålet om hva du har forsikret den for skal du se bort fra det, man forsikrer ikke en bil for en sum i Norge med mindre det er et svært sjeldent samleobjekt. Jeg har tidligere ved minst en anledning fått mer enn det dobbelte av opprinnelig tilbud fra selskapet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 Det er en bevisst holdning det der med å prate penger. Utrolig mange aksepterer det. Men om de kjøpte en bil til tredve tusen eller firehundre tusen er meg likegyldig, så lenge det de kommer med, er akseptabel erstatning for det jeg hadde. Jeg ville bare ha noe likeverdig, eller bedre. Da får de plutselig et problem. Bare å minne de på at du har forsikring på en bil, ikke en pengesum. Dersom de har så peil på bil og priser, så må det jo væra en beta kake å hoste opp en tilsvarende bil som de, med sin markedskjennskap, får såååå veldig billig? Ingen ting kan være bedre for selskapets økonomi? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 Slik jeg leser det utifra eier av bilen, så virker det som om selve forsikringsselskapet kommer med et dårlig tilbud. Hvordan har dette seg egentlig. Hjelper forsikringsselskap hverandre, og ikke kunden? Eller kanskje det er samme forsikringsselskap, og at de vil utbetale minst mulig i form av bil/penger? Det viktigste må jo være å få en tilsvarende bil, å stå på sitt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 Det er helt klart at dersom man blir påkjørt og motparten har all skyld, så skal man ikke tape en krone! Om den som har skyld, taper noen kroner, er mulig en diskusjon, men den som er uskyldig skal ikke lide for andres feil. Det blir helt feil å diskutere om man kan komme i mål dersom man tar alt arbeid selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted June 8, 2019 Share Posted June 8, 2019 Helt klart! Er man den uskyldige, så skal man ikke tape på det. Det er derfor jeg mistenker at begge to har det samme forsikringsselskapet ettersom tilbudet er så dårlig. Eller at disse forsikringsselskapene som er involvert, samarbeider på noe måte i akkurat dette tilfellet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik e Posted June 8, 2019 Share Posted June 8, 2019 Gå på Finn. Trekk fra 25%, det er bilen mulig verdt. Brukt bil er lite verdt i dag. Trist . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted June 8, 2019 Share Posted June 8, 2019 Gå på Finn. Trekk fra 25%, det er bilen mulig verdt. Brukt bil er lite verdt i dag. Trist . Les tråden så vil du se at det ikke finnes tilsvarende på finn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G-Man Posted July 17, 2019 Author Share Posted July 17, 2019 Tenkte jeg skulle avslutte denne tråden med en oppsummering av hvordan det hele endte. Jeg var altså i en kollisjon hvor motparten og hans selskap tok på seg all skyld. Mitt selskap og hans selskap ville begge kondemnere. Mitt selskap satte en verdi på min bil som er under halvparten av det jeg må betale for en tilsvarende bil (om jeg overhodet finner en). Mitt selskap er utrolig lite hjelpsomme, jeg må selv bruke mye tid på å innhente alternative verdivurderinger. Til slutt får jeg utbetalt 50% mer enn det de først vurderer bilen til PLUSS at jeg får beholde bilen. Konklusjon: 1) Det nytter å krangle, men det krever at du legger inn mye jobb og innsats selv. 2) Ikke stol på at ditt selskap handler i din beste interesse. Jeg tok kontakt med motpartens selskap, og de mente bilen var mer verdt enn mitt eget selskap! 3) Tenk nøye over hvilket selskap du velger. Jeg er for alltid ferdig med et stort forsikringsselskap som har et navn på 2 bokstaver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 17, 2019 Share Posted July 17, 2019 Det er vel kanskje fåtall som jobber så hardt for det som du har gjort, slik at de kan gjøre akkurat som de vil. Veldig spesielt. Hva sa de når du sa du ville ha en tilsvarende bil bare? Legg gjerne igjen noen bilder etterhvert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G-Man Posted July 17, 2019 Author Share Posted July 17, 2019 Det er vel kanskje fåtall som jobber så hardt for det som du har gjort, slik at de kan gjøre akkurat som de vil. Veldig spesielt. Hva sa de når du sa du ville ha en tilsvarende bil bare? Legg gjerne igjen noen bilder etterhvert Det er problemet. Kommer det en litt forsiktig stakkar, så kan åpenbart DITT EGET selskap snyte deg uten å blunke, og vi snakker om opp mot 50.000 kroner i mitt tilfelle. Argumentasjonen til selskapet var at de måtte "selge inn" den erstatningen jeg fikk til det andre selskapet, og om de ikke godtok det, så måtte mitt selskap ta et tap, og det var de ikke villige til. Håpløst system. Jeg prøvde meg med å kreve en tilsvarende bil, men det argumentet avviste de bare ved å hevde at brukte biler ikke er sammenlignbare. Selskapet sjekket litt, og ga meg medhold i at det er tilnærmet umulig å finne en slik bil i Norge. Jeg fant da en tilsvarende bil i Sverige, og fikk forhandleren der til å ringe mitt selskap, men de satte seg fullstendig på bakbena, da denne på skilt i Norge ville koste 4 ganger så mye som det de mente min bil var verdt. Jeg kan godt dele tallene: Mitt selskap takserte skaden til kr 135.000,- og satte verdien på min bil til kr 28.000,- (og da skulle de overta bilen). Enden på visa ble at jeg fikk utbetalt kr 52.500,- og fikk beholde bilen. (52.500,- tilsvarer det skaden ble taksert til på et annet verksted). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 18, 2019 Share Posted July 18, 2019 Så en forsikring hos IF er total ubrukelig for oss med litt sjeldne biler. Godt å vite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atmobil Posted July 20, 2019 Share Posted July 20, 2019 Jeg tror dette er et gjentagende problem i mange tilfeller. I 2005 kjøpte jeg en 93 Passat GL 1,9TDK som hadde gått 270 000km da eg overtok den. Jeg betalte 27 000kr for denne. Hadde tidligere vært eid av forsvaret og var passet på av merkeverksted siden ny med alt av kvitteringer og innføringer i servicehåndbok osv. Ble sommeren 2006 påkjørt i siden, kun venstreframskjerm samt fanger og lykt som vår ødelagt. Bilen var full kjørbar. Motpart sier seg skyldig (vikepliktsbrudd). Forsikringselskapet kom med dette: Bilen min hadde gått x antall km mere enn gjennomsnittsbilen. Gjennomsnittsbilen fant de ikke på Finn men på en egen side som selskapene bruker, denne stod i Oslo og det var ikke oppgitt hvilken tilstand den var i og ei heller noen bilder men den hadde altså gått mindre og var samme modell og utgave som min. "Gjennomsnittsbilen" var altså 1 (!!) bil. Denne var til salgs for 9000 kroner og da de trakk av sin sum pr km så endte vi opp med at jeg skyldte dem 3000 kroner for min bil. Jeg fikk tilbud om 1500 kroner i vrakpant og at bilen ble kondemnert (inkludert 2 sett hjul, altså de nesten nye Nokian Hakkapelita piggdekkene som ble satt på bilen vinteren før). De mente tilbudet var generøst. Etter to uker med krangling pr telefon og epost så ble det til slutt til at jeg fikk igjen det jeg hadde betalt for bilen 10 måneder tidligere og de tok bilen. Selskapet var Gjensidige. Sommeren 2009 ble jeg påkjørt i høyre framskjerm ved feltskifte, jeg kjørte min 69 VW 1300 boble og motparten tok på seg skylda. En takstmann kom for å se på skaden og bilen ble beskrevet som "ikke fin" så jeg fikk 1000 kroner for tort og svie og ingenting mere. Selskapet var IF Har i ettertid prøvd å unngå alt som har med forsikringselskap og gjøre. Har den gamle LMK forsikringa igjennom WaterCirlcles men har heldigvis sluppet å ha noe å gjøre med dem i forbindelse med oppgjør så vet ikke hvordan de er på det. Uansett er vel min følelse den at forsikringselskap generelt sett ikke vil ut med penger men skal ha inn i alle bauer å kanter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted July 20, 2019 Share Posted July 20, 2019 Så en forsikring hos IF er total ubrukelig for oss med litt sjeldne biler. Godt å vite Er det ikke IF som har veteranforsikringen til Water Circle? Da har de jo nok av sjeldne biler forsikret... Lese om ei som har Water Circle veteranforsikring, da hun fikk stopp fikk hun bilen transportert med bergingsvogn over 20 mil helt hjem på gården. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 20, 2019 Share Posted July 20, 2019 Aner ikke. Men jeg fikk motorstopp her for noen uker siden. Da fortalte jeg at mitt verksted hadde hatt reprasjon på den, og at det da var de som måtte ha bilen. Å det var ikke noe problem, de kom åhentet bilen, leverte den på mitt verksted i min hjemby pga at jeg hadde en av de beste forsikringene sa veghjelpen, å viste meg på padda si hva det sto. Riktignok ikke 20 mil, men det var jo halvtimes kjøring fra den nermeste BOS butikken der vi var Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.