Sven Håkon Posted March 18, 2007 Posted March 18, 2007 Jeg prøver å få start på en 1988 190E Automat. Pluggledningene var nappet av pluggene da jeg fikk den (stod fremdeles på fordeleren), så jeg antok jo selvsagt at den lengste skulle innerst osv. Når jeg prøver å starte så hører jeg at bensinpumpen går, og motoren kinner - det kommer et lite puff innimellom og lukter bensin, men den får ikke startet. Jeg tror det er tenningsrekkefølgen som er problemet, men hvor finner jeg ut hvilken ledning som skal hvor? Rekkefølgen skal jo være 1-3-4-2 hvis jeg husker riktig, men hva er 1 og 2 osv på fordeler og motor? Setter veldig pris på kjapt svar - vil gjerne få start på den i dag Quote
Frode Posted March 18, 2007 Posted March 18, 2007 Det står nummer på fordeleren, utenpå deksel, 1 - 4 men du får selvfølgelig finne ut selv hvilken som er 1.... Et hint, det skal stå på toppen/deksel.... Quote
Sven Håkon Posted March 18, 2007 Author Posted March 18, 2007 Vi var to som tittet etter nr på både toppdeksel og fordeler, uten hell... Må jeg demontere noe for å se dem, eller er de veldig tydelige? For å si det slik, når jeg står foran bilen og ser på fordeleren, så ser jeg følgende punkter: x_x _y x_x y går jo til coilen, men hvor går de fire x'ene? De skal jo matches med disse fire som jeg ser på motoren når jeg står på samme sted: x x x x *sukk* Dieselmotorens enkelhet er suveren...... Quote
Frode Posted March 18, 2007 Posted March 18, 2007 Du vet hvilken vei den roterer, og tenningsrekkefølgen.... og hvem som er sylinder nr 1 ikke sant..?? Da har du 4 muligheter...... Hvis du ikke finner ut av det så må du finne frem Haynes manualen, ligger en i Noredalen...... Quote
Sven Håkon Posted March 18, 2007 Author Posted March 18, 2007 Jeg antar at den roterer med klokken, men om syl1 ligger fremst eller bakerst aner jeg ikke.. Tenningsrekkefølgen skal visstnok være 1-4-3-2... Haynesboken har jeg selv, men den j*vla svensken er jo fuck meg umulig å forstå - i tillegg fant jeg ingen teknisk seksjon med den informasjonen jeg trengte.... Kanskje ølen i går har skylden? Quote
Frode Posted March 18, 2007 Posted March 18, 2007 og med rotor deksel av så ser du med litt kjinning hvilken vei tenningen roterer.... Quote
Sven Håkon Posted March 18, 2007 Author Posted March 18, 2007 Fikk svar av en kar nå: 4_2 _c_ 3_1 Så nå er det ut og prøve Quote
Sven Håkon Posted March 18, 2007 Author Posted March 18, 2007 Jepp, det var riktig det Gikk ikke skikkelig først, men så kikket vi litt under luftfilteret og fant ut at to av slangene til dysene ikke var skrudd i.... Skrudde disse fast, og bilen gikk penere enn de fleste M102er jeg har hørt.... Kom en liten tikkelyd etterhvert (helt sikkert en løfter eller to), og en slags 'banke/raslelyd' når jeg gir på litt - lurer på om det kan komme fra eksosanlegget dog, lot til å komme fra under bilen. Fylte på vann og satte på en plugg og to som også var løse, og bilen later til å være teknisk bra. Automatkassen oppfører seg ikke helt som den skal, men om den er kaputt eller ikke vet jeg ikke - vi tenkte ikke på at radiatoren har en loop fra kassen, og siden denne var demontert når vi slepte bilen hjem så har kanskje kassen tatt kvelden.. Jeg fylte på en slump jeg hadde stående og det hjalp litt, så jeg krysser fingrene. Nå får den stå og modne seg litt til jeg finner ut om den blir bil til kjæresten eller delebil....... Quote
Håvard Posted March 19, 2007 Posted March 19, 2007 det er vel ikke helt bra å slepe en bil med automat Quote
Frode Posted March 19, 2007 Posted March 19, 2007 På de automatkassene til 300E og sikker flere av de kassene til litt eldre 201/124 automater er det en oljepumpe bak på kassen som skal pumpe olje rundt i kassen under sleping, hvis jeg ikke tar helt feil er denne fjernet på nyere kasser... Hvis noe har vært koblet fra så kan du ha tømt kassen for olje, kanskje ikke så rart den er litt utafor..... oljenivået må ligge nesten perfekt, litt lite olje og den begynner å gire rart, manglet 1 dl på min og den ble helt tussete.... Quote
Sven Håkon Posted March 19, 2007 Author Posted March 19, 2007 Ifølge instruksjonsboken kan man slepe en bil med automat i 50km i opptil 50km/h, så jeg håper det har gått bra - den skifter i hvertfall både fremover og bakover Jeg har kjøpt noen flasker med automatolje på Biltema for å se om det gjør den mer medgjørlig, forhåpentligvis går det fint Quote
Recommended Posts