Jump to content

Om615/616


EvenLeo

Recommended Posts

Hei folkens, er ny bruker her å driver å skaffer meg en del informasjon om disse motora. Jeg har kjøpt meg båt, hvor av eier sier følgende, at det er en 2.4 som står i, å oppgitt effekt på over 100hk, noe jeg ikke får til å stemme. Så idag når jeg var ombord så stussa jeg litt over at det var gasspjeld og vakum styring på diesel pumpa, dette har jeg ut ifra google bilder kunn sett på 2.2, men fant et hvor det sto en 2.4 med spjeld etter mye leiting, men om det var rett skrevet på det bilde kan jeg jo ikke si for sikkert. Alle andre om616 jeg fant har ikke spjeld å vakumstyring på pumpa. Motoren i båten er å oppgitt å komme fra en 1500kg mercedes lastebil fra 70 tallet. Er det noen solide guruer som kan bekrefte eller avkrefte dette? Slenger med et par bilder. Den blå er i min båt mens den grønne er noen andre sin, som forresten er oppgitt til 2.4 79hk

 

cc96320908158cc7c3e1581cf69113cd.png

144ca85ca3ec04d576b65db471311b02.jpg

6a4161c6a79de18a03ba5bd022abccdc.png

Link to comment
Share on other sites

Ikke det at jeg har peil på diesel i båt, men generelt er det å finne motornummeret på blokka. Ta et søk på OM + de seks første siffer i motornummeret. Evt putt ett punktum mellom siffer tre og fire

Tipper det vil gi deg litt hjelp på veien

 

Evt legg ut de seks første sifrene i motornummeret her.

Link to comment
Share on other sites

Her er en oversikt over dieselmotorene som stod 115 og 123 personbiler fra 1968 til 1986. Det var de samme motorene som stod i varebiler, lette lastebiler og minibusser på samme tiden, men 4. - 6. siffer i motornummeret er forskjellig.

 

W115:

200D OM 615 (615.913) 01.68-12.76 55 HK

220D OM 615 (615.912) 01.68-12.76 60 HK

240D OM 616 (616.916) 08.73-12.76 65 HK

240D 3.0 OM 617 (617.910) 10.74-11.76 80 HK

 

W123:

200D OM 615 (615.940) 02.76-04.85 55 HK (60 HK fra 02.79)

220D OM 615 (615.941) 02.76-03.79 60 HK

240D OM 616 (616.912) 02.76-11.85 65 HK (72 HK fra 08.78)

300D OM 617 (617.912) 02.76-11.85 80 HK (88 HK fra 09.79)

300TDT (S123) OM 617 (617.952) 10.80-01.86 125 HK

 

Alle W115 har gass-spjeld og vakuumstyring (utenom 240D 3.0).

 

I W123 har 220D alltid gass-spjeld og vakuumstyring. 300D/TDT har ikke.

Jeg tror gass-spjeld og vakuumstyring forsvant i 200D og 240D rundt 1977-78.

 

Dieselpumpene med vakuum har eget oljepåfyllingslokk som skal etterfylles med motorolje.

De andre dieselpumpene får smøring fra motorens olje.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En annen ting jeg lurer på, er det en kaldstarts funksjon på disse motora. Jeg kan minnes at når det var kaldt, så dro vi i stopp hendelen ombord i båten, å vrei nøkkeln feil veien, sikkert glødinga som var kobla på nøkkeln ved å vri den feilveien. Når vi dro i stopp hendelen, istede for å døtte den ned så gikk armen på pumpa andre veien. Kan d være at tenninga blei tidligere ved oppstart da?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...