Louiseg Posted May 30, 2019 Share Posted May 30, 2019 Satte min w211 på verksted da det kom ekstremt mye eksos ut og fikk da beskjed om at motoren var nedsota og at reperansjonen på MB-verksted i Göteborg skulle ha 41 000 for å fike det. Har kun denne måneden brukt 15 000 kr på å fikse det elektriske systemet så det er ikke penger jeg har eller har lyst til å bruke på en så gammel bil. Jeg har ikke peiling på motor og kjenner heller ingen som har det så får ikke rensa motoren selv så da er spørsmålet: hva burde jeg gjøre? Selge den som rep. objekt og få lite for den eller finnes det verksteder som kan rense hele motoren for en rimelig pris? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted May 30, 2019 Share Posted May 30, 2019 Kanskje lettere å få svar dersom du gir litt mer info? Bensin/diesel? Årsmodell? Bor du i Gøteborg eller bare oppholdt du deg tilfeldig der? Er bilen kjørbar? Er den gått langt? Og ellers hva som kan kaste lys på situasjonen. Du må smøre deg med litt tålmodighet, for det er landstreff denne helga og de fleste er på tur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Louiseg Posted May 30, 2019 Author Share Posted May 30, 2019 Er en diesel motor som har gått rett over 300 000, bor i Halden men når bilen begynte å rykke og svart eksos kom ut så de rundt sto og pekte turte jeg ikke å kjøre den hjem. Har ikke kjørt den så mye siste året siden den har hatt startfeil så den har stått mye stille så det er visst det som har forursaka nedsotinga. Når jeg hadde den på verksted i Strømstad for noen uker siden og feilsøka der sa de ingenting om dette. Kjørte bilen til verksted når jeg var i Göteborg men mens den var der kjørte de mer med den og det gikk tilslutt ikke ann å starte den. henta den med henger for noen dager siden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted May 31, 2019 Share Posted May 31, 2019 Virker noe besynderlig på meg at noen kan si at en motor er nedsota og at det vil koste 41.000 å fixe det. Hvis de kunne gi en pris, så burde de også kunne si hva som var gale. Sitter og lurer på om du har dyser som ikke virker som de skal? Eller mener de at nedsota er det samme som at dysepakninger er gått og den blir sota ned utvendig på toppen under plastdekselet? Kanskje et sted å begynne er å ta av plastdekselet over motoren, ta et bilde av det, og legge ut her? Hvilken årsmodell og størrelse er det på motoren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Louiseg Posted May 31, 2019 Author Share Posted May 31, 2019 Er en 2004 mod. 2,1 L med 150 hp, 110 kw. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted May 31, 2019 Share Posted May 31, 2019 Da blei det mye mer fornuft i problemet. Mange her som har gjort denne jobben. Sikkert mange tips å hente her, men ikke vent altfor mye før til uka. Som sagt, det er mange som er på Gol Edit: Alt detta svarte du ser, må bort. Om en har peil på motorer eller ikke, så må det bort. Så er det noen grunn til å betale en faglært for timene denne rengjøringen tar? Jeg mener at dersom du ikke er redd for å få skit under neglene, så kan du spare mye penger på å fjerne skiten sjøl. Detta er oljesot og er like vanskelig å fjerne for alle. Finnes egentlig ingen fasitsvar her. En må prøve forskjellig og finne et middel som løser opp oljesot. Kan nevne ting jeg ville prøvd: motorvask, stekovnsrens, automatolje, osv. Noen ting tørker fort ut, mens andre ting kanskje kan stå over natten og godgjøre seg. Ikke vær redd for å prøve andre midler. Ha på litt, la det stå å virke, prøv å fjern. Børste, skrape, spyle med en hageslange, osv Det kan fort ta 10-20 timer å fjerne dette, så her er det muligheter til å spare mange timer med egeninnsats. Dette vil ikke løse problemet med din motor, men det må fjernes for å komme til problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted June 1, 2019 Share Posted June 1, 2019 Brakelen tar beket lett er min erfaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Sørensen Posted June 2, 2019 Share Posted June 2, 2019 Brakelen tar beket lett er min erfaring. Mener du CRC Brakleen her Eirik? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted June 3, 2019 Share Posted June 3, 2019 Ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts