Sven Håkon Posted March 18, 2007 Posted March 18, 2007 Min bil er originalt utstyrt med en 4trinns automatkasse, samt en differensial med utveksling 3.23. Jeg byttet nylig til manuell femtrinns girkasse (717.412), og byttet samtidig til en differensial med utveksling 3.46. En av årsakene til konvertering til manuelt gir var ettermontering av ABS. Nå har jeg dog fått tak i en diff for både ABS og ASD (med en bil rundt), og sistnevnte utstyr er noe jeg kunne tenke meg å ha. Men siden dette igjen stammer fra en 190E 2.0, så er utvekslingen 3.23 igjen. Spørsmålet mitt er; Hva er de reelle konsekvensene av å gå ned til 3.23 i utveksling på differensialen koblet sammen med femtrinns manuelt gir (med girkasse 717.412)? Jeg antar at jeg vil få lavere toppfart eller dårligere 'aksellerasjon', men hva skjer, og i hvilken grad? Jeg kan legge til at 190D ble levert med en utveksling på 3.91 fra fabrikk når den var koblet til den girkassen jeg nå har satt inn. Jeg kan også legge til at jeg nødig vil konvertere tilbake til automatgir igjen (i hvertfall ikke etter så kort tid!).... Quote
Frode Posted March 18, 2007 Posted March 18, 2007 Nå ble jeg plutselig veldig usikker, men jeg mener at ved å gå ned i utveksling så får du bedre akselerasjon og litt lavere toppfart....eller var det motsatt.... Men uasett, med så liten forskjell er det sikkert ikke merkbart, dvs at toppfarten endres sikkert bare med et par km.... Kjør på, så hiver du den rørepinnen og får nedi en skikkelig motor neste gang..... Quote
Sven Håkon Posted March 18, 2007 Author Posted March 18, 2007 Rørepinnen forblir hvor den er foreløpig - jeg har enda ikke blitt flink nok til å kjøre girbil, ei heller lei nok til at den skal byttes igjen Ser poenget med at det er små forskjeller dog.. Quote
FrodeS Posted March 18, 2007 Posted March 18, 2007 Nå ble jeg plutselig veldig usikker, men jeg mener at ved å gå ned i utveksling så får du bedre akselerasjon og litt lavere toppfart....eller var det motsatt.... Jo lavere tall, jo høyere utveksling. Høyere fart ved samme turtall. Toppfarten kan gå både opp og ned, det kommer an på om motoren greier å dra noe særlig avgårde på 5. gir, eller om man kanskje vil få like høy eller høyere fart i 4. fordi motoren rett og slett ikke orker. Akselerasjon fra 0 vil bli langsommere, men i fart kan den fort bli bedre fordi man kan gire ned et hakk (ekstra) Forskjellen smurfen snakker om høres ikke allverden ut, men hvordan er bilen i dag? Har den noe særlig å "gå på" i 5. gir? Vil den orke litt høyere utveksling? Quote
Sven Håkon Posted March 19, 2007 Author Posted March 19, 2007 Den har ikke mye moment i femte gir, så hvis det er det det går utover bør jeg vel finne en annen diff... Foreløpig ser det ut til det planlegges å gjøre den om til bruksbil, men vi får se.... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.