Jump to content

W211, tør jeg bytte knekt bakfjær selv? (ikke luftfjæring)


diy

Recommended Posts

Jeg byttet bak på en 211 sedan ifjor. Der var problemet rustne bolter som var leie å løsne. Jeg har fjærklemmer som er til MB fjærer, det er et must. En jobb man bør ha respekt for, men ikke spesielt vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det går an å bytte uten fjærspenner. Men det vil jeg ikke anbefale uten litt erfaring.

Tror ikke dette koster allverden med klubbrabatt på deler og arbeid om du er betalende medlem! Det er svært lønnsomt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det der ligner veldig på løsningen på 210?

Der setter man bilen på bukk, setter en jekk under nedre bærearm og tar ut bærearmens bolt inne ved diffen. Så senker man bærearmen med jekken og tar ut fjæra. Inn med ny fjær, jekk bærearmen på plass,og sett i bolten.

Jeg skrur altså av en bolt! Tar ikke engang av hjulet

 

Men det blir kanskje for enkelt på en 211?  :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det der ligner veldig på løsningen på 210?

Der setter man bilen på bukk, setter en jekk under nedre bærearm og tar ut bærearmens bolt inne ved diffen. Så senker man bærearmen med jekken og tar ut fjæra. Inn med ny fjær, jekk bærearmen på plass,og sett i bolten.

Jeg skrur altså av en bolt! Tar ikke engang av hjulet

 

Men det blir kanskje for enkelt på en 211?  :lol:

 

Det er vel omtrent likt, men mener det sitter et stag paralelt med nedre brua. Dette må vel fjernes for å løsne den indre bolten.

Mener jeg åpnet ved knirkeforingen isteden, da jeg uansett skulle bytte denne. Synes det var litt mer kål enn på øvrige MB, jeg er ikke så glad i å skru på W211.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel omtrent likt, men mener det sitter et stag paralelt med nedre brua. Dette må vel fjernes for å løsne den indre bolten.

Ja, staget vises her

Om det løsnes kan det svinges opp slik at man kommer til bolten for bærearmen. Her brukes fjærspenner.

 

Bærearmsbolten ikke kunne fjernes pga korrosjon..... Han gjorde det heller på samme måte som i den første video'en.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvor grei jobb det er avhenger nok mye av om boltene lar seg løsne på enkelt vis.

Ville nok tatt en tlf og hørt hva de evt tar for jobben, tror ikke det er så dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det der ligner veldig på løsningen på 210?

Der setter man bilen på bukk, setter en jekk under nedre bærearm og tar ut bærearmens bolt inne ved diffen. Så senker man bærearmen med jekken og tar ut fjæra. Inn med ny fjær, jekk bærearmen på plass,og sett i bolten.

Jeg skrur altså av en bolt! Tar ikke engang av hjulet

 

Men det blir kanskje for enkelt på en 211?  :lol:

 

Hjulopphenget bak på 211 er litt annerledes enn på 210, men jeg tenkte i grunn også samme tanken. Med riktig fjærverktøy blir også fjæra mye greiere å ha med å gjøre.

 

Husk at det staget bak bærebrua er spissingen. Det justeres innerst, så løsnes det der, er det rett på hjulstillingskontroll etterpå. Jeg gjorde den tabben, og det gikk med et par dekk før jeg skjønte hva som var feil.

 

Det er en del deler i bakstillinga på 211 som har en tendens til å sitte noe helt hinsides godt fast. Det kan gjøre at en, i utgangspunktet, enkel jobb blir ganske så omfattende.

Link to comment
Share on other sites

De selger fjærspenner spesielt beregnet på MB flere steder, tror også Biltema har slike.

Som FrodeS skriver så er det variabelt hvor godt bolter/muttere sitter, her må man prøve seg fram. Det er tolvkant i hodeenden på noen bolter, andre er unbrako. Den bolten gjennom knirkeforinga ytterst mot huben måtte skjæres løs på 211’n til en kompis. Godt verktøy er iallfall et must om man skal lykkes..

Link to comment
Share on other sites

Trodde jeg hadde alt av verktøy. Inntil jeg kjøpte w211...

 

Biltema kaller XZN for 12-kant, men det er vel ikke det samme? https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/piper/xzn-piper-2000039734

 

Noen som kan bekrefte om den fjærspenneren fra Biltema kan brukes? De oppgir ikke hvilken biler den passer til.

Den minste passer fra 60-120mm. Fjærene er 100mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...