Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har fått tak i en '91 230TE som i utgangspunktet er rustfri og veldig hel og fin, men som er ganske slett vedlikeholdt, og som har stått lagret en stund. https://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=79119.0 Jeg vil sette stor pris på tips og råd fra dere som har hatt W124 en stund, sjøl har jeg bare litt greie på W123.

Varsellampa for ABS lyser, men bremsen er forøvrig gode, ifølge EU-kontrollen. Jeg har fått tips om at ledningen fra hjulet og opp pleier å være en årsak, men er det noe som har tips til hvor jeg bør feilsøke?

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Stor sjans for ovp rele

Men du kan kjøre diagnose på denne. Trenger bare en kort ledning og en venn. Har du ingen venner trenger du en lengre ledning.

Sent fra min H8324 via Tapatalk

Posted

Har flere meter overledning tilgjengelig! Kreves diagnoseutstyr, eller er det enkle tester jeg kan gjøre sjøl?

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Du finner rett pinne i "diagnoseboksen" å tar en ledning fra den å inn i bilen. Så setter du på tenninga å legger ledningen til jord noen sekunder å ser på abs lampa å teller hvor mange ganger den blinker.

Søker du på nett finner du pinne, prosedyre og hva blinkene betyr. Husker ikke om det kan være pinne 5.

Du må følge med da det kan være flere koder. Så tell til du kommer på den første.

Jorder du i mere enn 10sekunder så sletter du kodene

Sent fra min H8324 via Tapatalk

Posted

Først og fremst:

Kommer lyset på med en gang du starter, eller må du kjøre litt først?

Med en gang --> Sjekk at sikringer i OVP er hele --> bytt OVP --> Bytt "hjernen" til ABS (de går omhverandre alle årganger 124 og bør være lett å finne).

Etter hvert --> gåen hjulsensor. Det er 3 av dem, en på hvert forhjul med kobling på innserskjermene og en i diffen bak, med kobling under høyre baksete. Hvis du kobler ut alle sammen og kjører, så vil ikke ABS lyse, da systemet rett og slett ikke vet at bilen beveger seg. Kobler du tilbake en frisk sensor, så skjønner systemet at bilen beveger seg, men tenner lampa fordi det mangler signal fra de andre. Altså, prøv med én og én sensor tilkoblet. De som får lyset til å tenne er antakelig OK.

Det er i hvert fall en grei start.

Posted

Takk, jeg skal prøve med sensorene hvis det fortsatt lyser med et nytt OVP-relé. Jeg har et underveis i posten.

Med vennlig hilsen, Olaf