Jump to content

Hvor kan jeg gjemme forsterkere?

FrodeS

Recommended Posts

Det er snart tid for å bygge om til personbil, og jeg vurderer å gå rett opp til 7-seter. Da får jeg litt problemer med anlegg og pc.. Forsterkeren til de små høyttalerne har jeg gjemt unna i det høyre rommet baki, men jeg har en ganske stor forsterker til bassen liggende baki det bakerste oppbevaringsrommet i gulvet. Den må flyttes et sted og pc'n må flyttes. Gode forslag?

Basskassa tenker jeg å ha løs, så den kan tas ut ved behov. Kan jeg feste forsterkeren på/i basskassa?

Begge setene er elektriske, så det er ikke plass under dem.

Jeg vil helst ikke bygge om hele bilen.

Hva skal du med 7-seter da?

Samme som el.seter og innstegs-/fotbrønnlys : Kult å ha. Tenkte å få det godkjent i samme slegen som jeg godkjenner om til personbil.

Har du satt igang en voldsom reproduksjon av genene dine? :sign10:

Nei, foreløpig er det bare én.

Lag den en feste brakett på høyre side, det rommet er veldig stort og brukes ikke til noe spesielt utenom jekken etc, og den trenger du vel ikke... :lol:

Inni på høyre side? Jeg greide såvidt å klemme inn den lille forsterkeren der, ikke sjans å få inn den store også. Jeg kan jo evnt. henge den fast på utsiden med alle kablene rett inn, men vil helst ha den ute av syne.

Hva med å legge forsterkeren inni basskassa, er det dumt?

Eg har plassert forsterkeren min bak dekselet på venstre side. Har ofra reservehjulet. Viss en ofrer det får en jo plass til en haug med ting der bak. Ellers er det ikkje noke serlig å ha forsterkeren inni basskassen trur eg, men på utsida fungerer vel greit det. Da blir du jo kvitt alt sammen når du tar ut kassen.

Eg har plassert forsterkeren min bak dekselet på venstre side. Har ofra reservehjulet. Viss en ofrer det får en jo plass til en haug med ting der bak. Ellers er det ikkje noke serlig å ha forsterkeren inni basskassen trur eg, men på utsida fungerer vel greit det. Da blir du jo kvitt alt sammen når du tar ut kassen.

Tro om det går an å få tak i et smaaaalt reservehjul? Gjør ikke noe om det er for max 40 km/t , men jeg vet ikke helt om jeg vil kjøre uten reservehjul.

Hvorfor ikke forsterkeren inni kassa? Den er en klasse D-forsterker, så den lager knapt varme.

Blir ikke det fryktelig tungvint når du skal foreta justeringer på forsterkeren? Eller når det går en sikring? Jeg har alltid skrudd fast forsterkeren min i bakseteryggen. Også lagde jeg en passende boks som jeg la over forsterkeren vær gang jeg trengte "varebil" og la ned seteryggen.

Blir ikke det fryktelig tungvint når du skal foreta justeringer på forsterkeren? Eller når det går en sikring? Jeg har alltid skrudd fast forsterkeren min i bakseteryggen. Også lagde jeg en passende boks som jeg la over forsterkeren vær gang jeg trengte "varebil" og la ned seteryggen.

Å skru noe fast i seteryggen utgår. Jeg kjører stadig rundt på digre ting som må kunne legges ordentlig ned. Senest i dag.

Justering av forsterkern er fjernstyrt og sitter i kuda mobiltelefonkonsollen min :-)

Igrunn godt poeng for det Det er nok kanskje en bedre idé å ha den på utsiden.

Om du må ofte ut med kassa, vil jeg fraråde deg til å feste den i kassa. Fryktelig mye ledninger som må kobles fra når kassa må ut da. Om du ikke vil ha den i seteryggen, hadde jeg gjort som Frank og ofra reservehjulet. Reservehjul på boks duger vettu :D

Om du må ofte ut med kassa, vil jeg fraråde deg til å feste den i kassa. Fryktelig mye ledninger som må kobles fra når kassa må ut da. Om du ikke vil ha den i seteryggen, hadde jeg gjort som Frank og ofra reservehjulet. Reservehjul på boks duger vettu :D

Er jo bare snakk om strøm og signal. Kan sikkert lage en hurtigkobling. Blir vel bare å hive ut kassa når jeg vet jeg trenger alt som er av lastekapasitet eller jeg skal ha med en drøss unger og trenger alle setene. I praksis vil det nok si nesten aldri.

Hvor store hull greier reservehjul på bolks?

plusskabel, minuskabel, remotekabel, signalkabel, høyttalerkabel (om ikke den ikke kun går til bassen da), signalkabelen til fjernstyringa di! Er nok av kabler ;)

Den forsterkeren er kun til basskassa, så det er jo bare strøm + remote. Remoten har "telefonkabel", så den er bare å clipse av. De andre kan jeg evnt. lage en hurigkobling til.

Noen som har ei basskasse for 12" som passer baki en S124 til salgs ??

Det er vel ikke å anbefale å montere forsterkeren på kassen med tanke på risting å vibrasjoner. Har hørt om flere som har brent seg på dette...

Pga. vibrasjoner? Bør vel ikke bli så gæli om man bruker skikkelige materialer?

Det er vel ikke å anbefale å montere forsterkeren på kassen med tanke på risting å vibrasjoner. Har hørt om flere som har brent seg på dette...

Eg har en Focal aktiv sub liggende å slenge, der er det jo innebygd forsterker i basskassen. Så viss Focal gjør det kan jammen vi andre gjør det og.

• 2 weeks later...

Bare sånne små tips i slengen:

* IKKE monter forsterkeren opp ned

* Ikke skru forsterkeren mot en jordet flate (bruk evt mellomleggsplate)

:P

Du har erfaringer? Hvorfor ikke opp ned? Forsterkeren min er en klasse D, så den lager knapt varme.

Du har erfaringer? Hvorfor ikke opp ned? Forsterkeren min er en klasse D, så den lager knapt varme.

Fordi kjøleribbene faktisk ikke tåler den belastningen det vil være å montere de opp ned - da de er beregnet for å stå ned opp (altså riktig vei) - til nød vertikalt (altså montert på en vegg)..... De tåler det ikke, enda forsterkeren er aldri så mye D-klasse og produserer lite varme - den produserer NOK likevel....

Den regelen her er en gyllen regel i bilstereo-verdenen.....

Vist dere har skikkelige subber og en kurant forsterker så vil det bli vibrasjoner. Og da snakker jeg ikke om humbug anlegg!

Okei.. Skal jeg begynne å ramse opp anlegg, som har montert forsterkera i kassa?

Jeg kan begynne hvis du vil...

Se også på inne-anlegg/hjemmekinoer (du kan jo søke på MBKicker på Google - og se hva du kommer fram til...)... De fungerer jo etter samme prinsippet, bare at de får 240V strøm i stedet for 12V.... Der er ALLE aktive sub`er bygd med aktiv forsterker innfelt i - NETTOPP: Kassa!

Og det spiller som faen - uten at man trenger å VURDERE å bekymre seg for vibrasjoner.....

Fordi kjøleribbene faktisk ikke tåler den belastningen det vil være å montere de opp ned - da de er beregnet for å stå ned opp (altså riktig vei) - til nød vertikalt (altså montert på en vegg)..... De tåler det ikke, enda forsterkeren er aldri så mye D-klasse og produserer lite varme - den produserer NOK likevel....

Hvordan kan kjøleribba ikke tåle å bli montert opp ned? Pga. varmeutviklingen?

Hittil har jeg hatt forsterkeren i det lille rommet baki. Har ikke blitt antydning til varm, men så har den ikke akkurat jobbet ræva av seg med å dra 2x8" i serie heller ennå.

Hvordan kan kjøleribba ikke tåle å bli montert opp ned? Pga. varmeutviklingen?

Hittil har jeg hatt forsterkeren i det lille rommet baki. Har ikke blitt antydning til varm, men så har den ikke akkurat jobbet ræva av seg med å dra 2x8" i serie heller ennå.

Forsterkeren plasseres på et egnet sted med god luftsirkulasjon. Forsterkere avgir varme. Derfor er forsterkeren utstyrt med kjøleribber (eller kjølevifte) for at den ikke skal bli overopphetet. Kjøleribbene tar opp varmen fra forsterkeren og avgir den til luften omkring. For at denne kjølingen skal fungere effektivt, må det være noe rom rundt forsterkeren.

Ikke monter forsterkeren opp ned, dette vil føre til at den varmen som forsterkeren avgir vil stige opp og inn i forsterkeren igjen. Skal du montere forsterkeren på en sidevegg, prøv å montere den slik at kjøleribbene er vertikal. Skal du inn med en kasse til subwooferen, er det jo greit å montere forsterkeren på denne.

Skru ikke fast forsterkeren i metall. Dette vil gi en jordsløyfe som sannsynligvis vil forårsake støy. En god løsning er å feste forsterkeren i en treplate ( eller et annet ikke ledende materiale), som så igjen festes til karosseriet.

Svaret er avgitt fra Bilradiospesialisten.