Jump to content

Klimaanlegg '91 S124


Olaf

Recommended Posts

Jeg har fått tak i en '91 230TE som i utgangspunktet er rustfri og veldig hel og fin, men som er ganske slett vedlikeholdt, og som har stått lagret en stund. https://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=79119.0 Jeg vil sette stor pris på tips og råd fra dere som har hatt W124 en stund, sjøl har jeg bare litt greie på W123.

 

Bilen har klimaanlegg, men vifta funker ikke. Jeg har funnet sikringene i separat boks utenfor sikringsboksen, men de er inntakte. Noen tips om hvor jeg bør begynne å lete?

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Da den har stått en stund kan vifta sitte.

Den gjorde det på den 420'n jeg henta.

Kontakta til vifta sitter ovenfor/innenfor bremsekraftforsterkeren.

Du kan ta ut kontakta å sette strøm fra batteri rett i kontakta. Pleier å løsne da.

 

Sent fra min H8324 via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det du har er "mellomløsningen", en slags halvautomatisk klima. Det som normalt omtales som "klimaanlegg" er de helautomatiske. De har 1 varmesone, og stort sett bare knapper.

 

Hvis vifta ikke går, så er det ganske greit å finne ut av. Strømmen går  fra sikring, til bryter, derfra i 4 ledninger til "sveitserosten" oppå bremsekraftforstkeren, og deretter én ledning ned til vifta. Om den ikke går på noen av hakkene, og sikringen er hel, med god kontakt, vil jeg anta det er motoren i vifta som ikke fungerer. Da tar du bare enkelt ut vinduspussermekanismen, så kommer du til vifta. Mål om det kommer spenning til den når du skrur på. Gjør det det, så er det selve vifta som er ferdig. Om det ikke gjør det, må du bare jobbe deg bakover og finne ut hvor det stopper opp.

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen. Jeg vet at det kanskje burde kalles aircondition isteden, men det er jo så viselig innrettet at man kan sette en temperatur som holdes hele året, så jeg skjønner hva du mener med mellomløsning. :)

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Har du bare knapper til apparatet så går det 3ledninger til bremsekraftforsterkeren å de skjøtes der å går 3 til viftehuset å så sitter motstanden i bunn av viftehuset.

 

Har akkurat byttet på min bil. Ut med det med knapper å inn med det med vridere og  motstand på bremsekraftforsterkeren.

 

Sent fra min H8324 via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en original, tysk instruksjonsbok for bilen, og der kaller de anlegget mitt - som vist på bildet, for Klimaanlage. Det anlegget som bare har knapper, kaller de Klimatisierungsautomatik. Jeg vet ikke hva de kalte dem på norsk. Tor Anton, går deler om hverandre?

 

0b210a30b3e5086df68e33ff0feaa50f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for titten! Jeg vet at registeret til airconditionanlegg ofte tetter seg og lukter vondt p.g.a støv og kondens, sitter det veldig utilgjengelig?

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Takk for titten! Jeg vet at registeret til airconditionanlegg ofte tetter seg og lukter vondt p.g.a støv og kondens, sitter det veldig utilgjengelig?

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

Ja.

 

Men jeg har ikke hørt av at det er noe vanlig problem. Må du fylle ac, så bruk envirosafe, som du får hos battericentralen.no.

Link to comment
Share on other sites

Ikke hørt om dette problemet jeg heller.
Bra at det er ukjent på W124! Jeg har vært inne i biler der det stinker grisefarm når lufta settes på, særlig i en del eldre amerikanere.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...