Olaf Posted May 19, 2019 Posted May 19, 2019 Jeg har fått tak i en '91 230TE som i utgangspunktet er rustfri og veldig hel og fin, men som er ganske slett vedlikeholdt, og som har stått lagret en stund. https://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=79119.0 Jeg vil sette stor pris på tips og råd fra dere som har hatt W124 en stund, sjøl har jeg bare litt greie på W123. Bilen har klimaanlegg, men vifta funker ikke. Jeg har funnet sikringene i separat boks utenfor sikringsboksen, men de er inntakte. Noen tips om hvor jeg bør begynne å lete? Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Tor Anton Posted May 19, 2019 Posted May 19, 2019 Da den har stått en stund kan vifta sitte. Den gjorde det på den 420'n jeg henta. Kontakta til vifta sitter ovenfor/innenfor bremsekraftforsterkeren. Du kan ta ut kontakta å sette strøm fra batteri rett i kontakta. Pleier å løsne da. Sent fra min H8324 via Tapatalk Quote
Olaf Posted May 20, 2019 Author Posted May 20, 2019 Hei Tor Anton. du har svart på alle spørsmålene mine, tusen takk. Jeg skriver en stor takk her, så slipper jeg å skrive i alle postene Med vennlig hilsen, Olaf Quote
FrodeS Posted May 22, 2019 Posted May 22, 2019 Det du har er "mellomløsningen", en slags halvautomatisk klima. Det som normalt omtales som "klimaanlegg" er de helautomatiske. De har 1 varmesone, og stort sett bare knapper. Hvis vifta ikke går, så er det ganske greit å finne ut av. Strømmen går fra sikring, til bryter, derfra i 4 ledninger til "sveitserosten" oppå bremsekraftforstkeren, og deretter én ledning ned til vifta. Om den ikke går på noen av hakkene, og sikringen er hel, med god kontakt, vil jeg anta det er motoren i vifta som ikke fungerer. Da tar du bare enkelt ut vinduspussermekanismen, så kommer du til vifta. Mål om det kommer spenning til den når du skrur på. Gjør det det, så er det selve vifta som er ferdig. Om det ikke gjør det, må du bare jobbe deg bakover og finne ut hvor det stopper opp. Quote
Olaf Posted May 23, 2019 Author Posted May 23, 2019 Takk igjen. Jeg vet at det kanskje burde kalles aircondition isteden, men det er jo så viselig innrettet at man kan sette en temperatur som holdes hele året, så jeg skjønner hva du mener med mellomløsning. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Tor Anton Posted May 23, 2019 Posted May 23, 2019 Har du bare knapper til apparatet så går det 3ledninger til bremsekraftforsterkeren å de skjøtes der å går 3 til viftehuset å så sitter motstanden i bunn av viftehuset. Har akkurat byttet på min bil. Ut med det med knapper å inn med det med vridere og motstand på bremsekraftforsterkeren. Sent fra min H8324 via Tapatalk Quote
Olaf Posted May 23, 2019 Author Posted May 23, 2019 Jeg har en original, tysk instruksjonsbok for bilen, og der kaller de anlegget mitt - som vist på bildet, for Klimaanlage. Det anlegget som bare har knapper, kaller de Klimatisierungsautomatik. Jeg vet ikke hva de kalte dem på norsk. Tor Anton, går deler om hverandre? Quote
Tor Anton Posted May 24, 2019 Posted May 24, 2019 Det der er det som er mest vanlig. Jeg har slik i min nå, den har filter. Sent fra min H8324 via Tapatalk Quote
Tor Anton Posted May 24, 2019 Posted May 24, 2019 Varmeapparat uten filter Sent fra min H8324 via Tapatalk Quote
Olaf Posted May 25, 2019 Author Posted May 25, 2019 Takk for titten! Jeg vet at registeret til airconditionanlegg ofte tetter seg og lukter vondt p.g.a støv og kondens, sitter det veldig utilgjengelig? Med vennlig hilsen, Olaf Quote
FrodeS Posted May 25, 2019 Posted May 25, 2019 Takk for titten! Jeg vet at registeret til airconditionanlegg ofte tetter seg og lukter vondt p.g.a støv og kondens, sitter det veldig utilgjengelig? Med vennlig hilsen, Olaf Ja. Men jeg har ikke hørt av at det er noe vanlig problem. Må du fylle ac, så bruk envirosafe, som du får hos battericentralen.no. Quote
Tor Anton Posted May 26, 2019 Posted May 26, 2019 Ikke hørt om dette problemet jeg heller. Registrert sitter inni denne boksen naturlig nok. Sent fra min H8324 via Tapatalk Quote
Olaf Posted May 28, 2019 Author Posted May 28, 2019 Ikke hørt om dette problemet jeg heller. Bra at det er ukjent på W124! Jeg har vært inne i biler der det stinker grisefarm når lufta settes på, særlig i en del eldre amerikanere. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Recommended Posts