Jump to content

OM646.821 starter, går på 3 sylindre.

ITSURABUS

Recommended Posts

Før påske så begynte det å lekke ut fra sylinder 1 på 211'en, typ svartedauden som vi kaller det.

Så kjøpte pakninger på BOS og satte i gang.

Tok av dysene, og toppdekselet og rengjorde alt. var ett lite hull i toppdekselet som jo er plast, men limte det igjen med noe spesielt lim en kamerat av meg hadde. det gjorde jobben.

Fyrte opp, men da sprutet det opp fra dyse 1, endte med å måtte ty til freseverktøy for injectorsetet, men da ble det tett også. (Og bytte ringen igjen ble også gjort selvfølgelig.)

Satte det sammen og hadde da problem med luft i dieselsystemet. det luftet ikke seg selv og viste seg å være T stykke. denne ble byttet og da ville bilen starte igjen.

Men nå gikk bilen på kun 3 sylindre, kan si at det ristet og vugget godt.

Hadde dårlige kabler som gikk til dysene også, isolasjonen var sprekt og hadde falt av noen steder og pluggen til dyse 1 hang såvidt sammen. feilkodene jeg leste ut med torque appen samstemte jo med dette, så klippet jeg av og byttet pluggen med en tilsynelatende ny en jeg fant på skroten. målte også med multimeter for å se. orientasjon på kablene og for å se at det var strøm der. og det var det.

Men problemet gikk ikke vekk, dysen fungerte jo tidligere også etter første gangen jeg hadde den ut, og jeg satte strøm på den for å høre klikket på ett tidspunkt og den gjorde det.

Dysen var ren og hullene på spissen var fine som jeg kunne se, har vært så forsiktig jeg bare kunne bed dysene og alle har gjennomgått samme utvendige rengjøring med carb cleaner.

Men så plukket jeg en dyse på skroten og håpet det skulle hvertfall fyre på alle fire, men den gang ei.

Det er selvfølgelig en dyse fra skroten så den kan jo være defekt, men jeg mistenker motorstyring. har jo ordnet opp kabelen til dysen og den skulle være i stand nå.

Jeg vasket motoren og gikk så over gått alle kontakter jeg har plugget ut og gjort rent med elektronikk rens og blåst med luft. alle pluggene ble dekket til med vinylhansker og strips under vasken.

Har sett etter lekkasjer, men det lekker ikke diesel noe sted. hører en hisse lyd fra T-stykket, men rart at det skal ha noe å si på kretsen til en injector alene, den fyrer opp og går på alle de andre, men nektet å gjøre så med det gamle T stykket.

Forøvrig er det greit med olje på peilepinnen og jeg har ett sted mellom kvart og halv tank med diesel.

Setter jeg bilen i gir uten å gi mer gass så dør motoren før jeg rekker å slippe bremsepedalen.

Begynner og litt oppgitt da jeg ikke har kunne kjøret bilen min siden jeg begynte rett før påske. håper det er noen luringer her inne som kanskje vet om noen lure ting jeg kan sjekke eller gjøre  for å fikse eller finne feilen som jeg ikke har prøvd?

De to tingene jeg tenker nå er å ta med dyse til ett verksted så de kan se over den. og den andre er tilsvarende tiltak bare at det da er motorstyringen jeg setter fra meg så noen kan se over da jeg tipper at transistoren som lukker kretsen til dysa sitter i denne og kan ha noe med saken og gjøre, men håper noen der ute kanskje har forslag eller innspill i saken.

Har fått opp en drøss feilkoder. har også video av bilen slik den går nå, videoen kan jeg legge til litt senere.

Feilkodene er som følger:

P228B Fuel Pressure Regulator 2 - Forced Engine Shutdown

P2287 Injector Control Pressure Sensor Circuit Intermittent

P2283 Injector Control Pressure Sensor Circuit

P2049 Reductant Injection Valve Circuit High Bank 1 Unit 1

P2048 Reductant Injection Valve Circuit Low Bank 1 Unit 1

P221B - Er vist mulig knyttet til tank lokket, som jeg har hatt opp for å kjøre trykkluft i systemet bak når bilen ikke ville starte på tidligere tidspunkt. Kan ikke tenke meg at det er relevant til problemet nå, men vet aldri.

P0201 MERCEDES-BENZ - Injector Circuit Malfunction Cylinder 1

P204C Reductant Pressure Sensor Circuit Low

P2089 A Camshaft Position Actuator Control Circuit High Bank 1

• 3 years later...