Jump to content

Skjøte Jordkabel

Guest C220 Rieger

Recommended Posts

Guest C220 Rieger

Kan man skjøte jordkabelen? Har 1m 8mm2 jeg skulle ha skjøtet på en 16mm2 kabel.. Tenkte å lodde de ilag å bruke isolasjons tape..

Alt går, men jeg ville ikke gjort det for å si det slik. Best å benytte kabler med samme dim. Spesielt på strømledninger hvor det går mye amp til tider. Hvis det er snakk om høytaler ledninger (noe jeg ikke tror er tilfelle her) så går det helt greit.

Guest Espen

Jeg vet ikke om det har samme betydning, men en bekjent gjorde noe av det du spør om, men da på jord. Det gikk rett til helvete...Men mener huske at forskjellen på diameteren var større...

Guest sub_sonic

Det er ikkenoe problem å skjøte en strømkabel. Eneste man MÅ være veldig nøye med er at man får god kontakt over skøten... beste er å sølvlodde, med en skikkelig varm loddebolt.... Ikke noe problem å gå opp i dim. heller bedre... uanz... det svakeste leddet blir ved skjøt og tilkoblinger!

Guest Brabus
Har alltid fått høre kortest mulig' date=' maks en meter, jeg da. Men etter bilen til Tor Anton og dømme, tror jeg han har en tanke mer peiling enn meg :lol:[/quote']

Trond Erik har rett. Jordkalbelen skal være så kort som mulig. Maks en meter.

Altå, i konkuranse så er det mange som legger + og - rett fra batteriet og bakover.

Det kan ikke være et problem så lenge regelboka er veldig streng.

Har du sikringa på +'n mere enn 30cm fra batteriet så får du trekk.

Hadde -'n ikke kunne vært lengere enn 1m så sliter dem med vano og lange biler, der er jo bilen veldig lang. Poenget er at hvis det går en kabel fra bat. til karr. forran å en ledning fra karr.baki og til forsterkeren så virker bilen som en kabel.

Uansett så er det ikke positivt at du har lengere kabler enn det du trenger.

Ha riktig lengde og sørg for at kablene sitter skikkelifg festet.

Fremdeles så går det like mye strøm i + som i -, så at - skal være kort,men + kan være lang rimer ikke, da skulle ikke + vært lengere heller da,men det kan jo bare være noe jeg ikke har hørt om før.

Guest Trond Roald
Altå' date=' i konkuranse så er det mange som legger + og - rett fra batteriet og bakover.

Det kan ikke være et problem så lenge regelboka er veldig streng.

Har du sikringa på +'n mere enn 30cm fra batteriet så får du trekk.

Hadde -'n ikke kunne vært lengere enn 1m så sliter dem med vano og lange biler, der er jo bilen veldig lang. Poenget er at hvis det går en kabel fra bat. til karr. forran å en ledning fra karr.baki og til forsterkeren så virker bilen som en kabel.

Uansett så er det ikke positivt at du har lengere kabler enn det du trenger.

Ha riktig lengde og sørg for at kablene sitter skikkelifg festet.

Fremdeles så går det like mye strøm i + som i -, så at - skal være kort,men + kan være lang rimer ikke, da skulle ikke + vært lengere heller da,men det kan jo bare være noe jeg ikke har hørt om før.[/quote']

Mulig du har rett!

jeg har drevet litt med bilstereo konkurranse og har aldri hørt

at noen har strekt minus kabel fra batteriet foran og bakover.

du vil nok få mere motstand i en f.eks 5m kabel en gjennom chassi på 5m.

Det er klart det er mere motstand ja.

Er en del som trekker både + og -.

En gang så var et argument at det var mye plast som ble brukt og mye deler som ble limt.

Jeg har kun dratt +, men jeg har en ekstra - fra batteriet å til karr.

Det er faktisk dem som gjerne har 50#+,men har beholdt den org.- på 16#.

Det er bare å finne et godt jordingspunkt å pusse rent til metallet å skru fast -'n. Selefester, fangerfester o.l. går fint,bare husk å se etter om delene ikke sitter festet i gummi o.l., f.eks støtdempere.

• 2 months later...
Guest Asbjørn

Bruk koblingsblokk om du må forgrene noe i strøm gata..

Gjelder både + og -

Når det gjelder jord kable så er det vel ikke så vanskelig å få den så kort så mulig ?

Har en på 12 cm til en forgrenings blokk og fra den til 3 forsterkere og Kondiser.

Men 2 meter med Jord ? er dette bak ?

Det er jo nesten halve bilen jo.. btw. aldri skjøt strøm kabler. kjøp heller en ny som passer. Blir ikke bra, og kan svikte.

Guest Asbjørn

Bruk koblingsblokk om du må forgrene noe i strøm gata..

Gjelder både + og -

Når det gjelder jord kable så er det vel ikke så vanskelig å få den så kort så mulig ?

Har en på 12 cm til en forgrenings blokk og fra den til 3 forsterkere og Kondiser.

Men 2 meter med Jord ? er dette bak ?

Det er jo nesten halve bilen jo.. btw. aldri skjøt strøm kabler. kjøp heller en ny som passer. Blir ikke bra, og kan svikte.

Guest Frank Osland

Blir det brukt skikkelige skjøter så er det ikkje noke problem å skjøte en strømkabel. Men akkuratt tvinn sammen å teipe, eller lodd og teip er jo ikkje akkuratt god skjøt.

Jordkabelen kan jo være mange hundre meter den om du vil (ikkje det at det er vits i en bil). Men da må du jo ha såpass kvadrat på den at det ikkje blir spenningsfall. Og her er det snakk om 12v og da er det lett å få spenningsfall. Men eg bruker alltid så kort som mulig til karrosseriet. Men tar du f.eks 25mm2 plussledning 5 meter bak i bilen er det jo ingen problem å strekke en 25mm2 minuskabel tilbake til batteriet. Strømmen som går i plussledningen skal jo tilbake til batteriet. Men det er jo ikkje vits å strekke minus helt til batteriet så lenge du har godt jording stort sett i hele karroseriet.

Guest ODDATLE
Som dere ikke har lest skulle jeg skjøte en JORDKABEL ikke strøm

Jammen det du kaller en jordkabel er en strømkabel' date=' siden det går strøm i den. Det er strømmen som går tilbake til batteriet fra forbruker.

Du må ikke sammenligne med 220/400V i hus og slikt.Der er[b'] ikke[/b]

jordkabelen normalt strømførende :wink: