Olaf Posted May 18, 2019 Posted May 18, 2019 Jeg har fått meg en 'ny' bil! En '91 S-124 230TE. 15.mai kl. 07.02 kom jeg til Sandnes med nattoget (aldri mer!!), og noen timer senere kjørte jeg min nyinnkjøpte '91 S-124 230TE hjem til Drøbak. Å legge ut på en tur på 59,5 mil med en bil som har stått noen år, kan jo være et sjansespill, men det gikk stort sett greit. 225/45x17 dekk foran og bak ser jo flott ut, men det sporer noe helt sinnssykt! Da jeg hadde EU-kontroll neste morgen - uten å ha sjansen til å gå over bilen først, viste det seg at det var slark i ytre styreledd på en side, og det gjorde ikke kjøreopplevelsen bedre på sporete vei. Nåvel, litt om bilen: Svart Kombi med svart skinninteriør med armlene og oppvarmede seter foran, el. takluke, el.vinduer foran, automat, sentrallås, dobbeltrollo, klimaanlegg, Sportline understell, ratt og girkule, virvelnøtt (wurzelnuß/burlwood) tredetaljer, medfølgende hengerfeste. Bilen ble tatt inn fra Tyskland i '95, og har gått 358000, så vidt jeg vet i Stavanger/Sandnes-området hele tiden. Den er rustfri, bortsett fra noen små bobler lakken nederst i en hjulbue foran. "Dette understellet ser jo veldig bra ut", var kommentaren fra besiktningsmannen, og det har han helt rett i. Ellers var det l lys i ABS-lampa, og en fuktig flekk på et hydraulikkrør som var feilene på bilen. Ikke verst med tanke på alt som ikke virker! "Det er ikke alltid vifta virker", sa eieren. "OK, men er airconditionanlegget i orden ellers?", spurte jeg. "Nei det er da ikke noe aircondition her, bare et varmeapparat som er litt dårlig", sa han. Ettersom jeg så knapper og ratt for Klimator-anlegget på midtkonsollen, gadd jeg ikke å spørre mere. Nesten 60 mil uten vifte som fungerer, en takluke som ikke vet om den skal åpne, lukke eller vippe opp, ett vindu som går opp og ned kun etter å ha trykket 100 ganger på knappen, i det andre vinduet surrer bare motoren. Bilen har stått tørt lagret innendørs i noen år, med åpne vinduer, og var nok fullstendig støvet ned både inn og utvendig, Alt det elektriske fusker, lys og brytere kommer og går. Pumpa for sentrallåsen funker ikke, og attpåtil er den ene døren bak låst med barnesikringen på. En fullstendig gris har hatt bilen, jeg plukket fram nesten 100 kroner, 2 lightere, 2 kulepenner, uttallige sjokolade- og tyggispapir, sneiper og masse annet rart som jeg ikke turte å studerte i detalj. Og det var bare fra den ene skinnen til førersetet! I lomma på seteryggen til passasjerstolen, ligger det så mye svineri at jeg trenger gummihansker for å tømme den! Nå høres det jo ut som om jeg har kjøpt katta i sekken, men bilen er i utgangspunktet veldig bra, det er bare detaljer som må rettes på. Bilen trenger en fullstendig kosmetisk overhaling, men det viktigste er å få igang sentrallåsen og vifta til klimaanlegget, så får jeg ta litt og litt etterhvert. Jeg brukte 0,81 ltr/mil på kjøreturen hjem. Motoren er vanskelig å starte når den er kald, men går OK med normale CO-verdier og trekker som bare fy når den er varm, girkassa virker problemfri. Og så skrangler det noe helt grassalt i innmaten i den nest bakerste potta. Men for den prisen, må man jo ta med noen småproblemer på kjøpet. Hva synes dere? Med vennlig hilsen, Olaf PS: Det lå med en orginal brukerhåndbok, riktignok på tysk, uten fingermerker, det så ikke ut som om den var åpnet, og det forteller vel litt om forrige eier... DS Hentet i Sandnes NB! De nyeste vinduspusserbladene fra Bitema - se den øverste pakken bak i bilen - er for stive til å følge rutens krumning. Quote
tommern57 Posted May 18, 2019 Posted May 18, 2019 En god porsjon såpe og vann, pluss en del småfix som du kan ta etterhvert, så blir det bil av detta. Karosseriet på denna ser mye bedre ut enn gjennomsnittet av 124'er en ser på veien i dag. Quote
Olaf Posted May 18, 2019 Author Posted May 18, 2019 Ja, jeg tror det skal bli bra, det er ikke noen bulker, og lakken skal være originalen fra '91. Jeg må pusse en masse elektriske kontakter først for å få ting til å virke (etter at jeg har 'gravd' fram bryterne...). Jeg fikk tips om at kabelen fra hjulet kan være årsaken til at ABS-lampa lyser. Jeg har bare litt greie på W-123, så her er det mye nytt for meg. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
tommern57 Posted May 18, 2019 Posted May 18, 2019 På 124 så er det vel å rense sikringsboksen og sjekke undersiden av den som er første punkt? Jeg ser da ene fyllepunktet til ac'en rett bak abs pumpa, så det er nok gammel eier som ikke helt har oversikten Quote
Olaf Posted May 18, 2019 Author Posted May 18, 2019 Han kjøpte bare en bil som gikk, og brukte den til han fant en nyere, null peiling! Jeg trenger nok litt bistand fra forumet for å få ting til å virke. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Eirikbg Posted May 18, 2019 Posted May 18, 2019 Gratulerer med fin bil, 124 er gode biler. Synes den så veldig bra ut, bortsett ifra som nevnt at den trenger en god runde med rengjøring. Tror nok denne blir enda bedre i ditt eie. Quote
Olaf Posted May 18, 2019 Author Posted May 18, 2019 Ja, jeg håper da det! Det er heldigvis såpass med W124-deler i omløp enda, så jeg skal klare å opgradere etterhvert. Jeg har jo komplett serie med håndbøker for W123, men jeg har ikke sett noe til W124 litteratur. Er det bare tilgjengelig på data fra fabrikken? Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Aleks Posted May 19, 2019 Posted May 19, 2019 Har alltid hatt sansen for W 124 det er en fin bil , den kommer du nok til å få orden på Olaf når du for mer tid på den Det er så utrolig trist hvordan enkelte folk behandler / vedlikeholder sine biler og hvordan orker de å kjøre rundt med masse søppel i bilene ? Har sett folk her hjemme som kjører rundt med tomflasker og bokser rett under bena sine ?? Quote
Olaf Posted May 19, 2019 Author Posted May 19, 2019 Det blir jo alltid litt søppel i en bruksbil som er i daglig bruk, alle ting er jo omhyggelig emballert idag, og tørkepapir bruker man jo ofte. Men det går jo an å holde det litt ryddig allikevel, jeg har alltid hatt en søplepose bak førersetet, uansett hva jeg har kjørt. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Aleks Posted May 19, 2019 Posted May 19, 2019 Jeg har nye bremseskiver ( bak ) kolsser , og bremsesko hvis du trenger de så gi en lyd Quote
Olaf Posted May 19, 2019 Author Posted May 19, 2019 Takker og bukker, Aleks. Jeg fikk ikke feil på bremsene, men jeg har ikke studert bilen i detalj enda, så jeg skal ha det i bakhodet. Det fulgte faktisk med et nytt sett bremsesko for håndbremsene, så jeg er nok godt forsynt med dem i mange år framover. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 19, 2019 Posted May 19, 2019 Gratulerer så mye! Flott kombinasjon! Sånn vil jeg ha å! Også skinn da! Dette blir en fin bil Olaf! Quote
Olaf Posted May 19, 2019 Author Posted May 19, 2019 Takk, syversen. Jeg må noen turer ned til lageret i Fredrikstad, så jeg kan jo svinge innom Halden en tur så du kan få se nærmere på den. Jeg er foreløpig fornøyd, må bare fikse masse ting som ikke virker, se Teknisk avdeling. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
tommern57 Posted May 19, 2019 Posted May 19, 2019 Nå må du ikke glemme å puste her, Olaf. Du er jo som en sekstenåring som skal ha alt i orden på samme dag. Som jeg sa til deg, sjekk underside av sikringsboks først. Her har det ofte vært dårlige kontakter med varmgang og smelta plast som resultat. Det neste på lista, er OVP-releet. Det kan gi de merkeligste feil, og det står en masse om det her inne. Et blankt rele, med rød topp og et lokk på toppen. Under lokket sitter det sikring(er). Sitter ved batteriet, tipper jeg. Disse er ofte plaget av loddinger som ryker, med masse feil som resultat. Har lest at folk har åpna de og lodda alt på nytt, men et nytt OVP er vel rundt tusenlappen, tipper jeg. Ta en ting av gangen, med prioritet på det som betyr noe i eu-kontroll Quote
Olaf Posted May 19, 2019 Author Posted May 19, 2019 Joda, jeg skjønner hva du mener, jeg skal roe ned, men jeg ville bare passe på å skrive alt mens jeg husker det og mens jeg satt foran PCen! Forøvrig er jeg ikke 16 lenger, jeg har vært 26 i noen tiår nå... Feil på EU var bare et ytre styreledd - et nytt stag er vel enklere å bytte, ABS-lampa som lyser, skiltlys som ikke funker, og fuktig hydraulikkrør p.g.a. rustflekk. Ikke helt gæærnt! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Eirik Tømmerås Posted May 20, 2019 Posted May 20, 2019 Gratulerer med evighetsmaskin. Jeg kjørte 230TE i 5 år før jeg desverre byttet til 211 etter at 230´n ble pårygget. Jeg hadde da to valg, forsette med 124, da en 220TE og den 211´n jeg havnet på. Angeren sitter dypt på at jeg ikke gikk for 220´n. Rust du skal være obs på er fremst på forskjermene, i knekken mot fangeren. Der kan du med fordel dæsje på Lanolin. Quote
Olaf Posted May 20, 2019 Author Posted May 20, 2019 Takk for tipset, Eirik. Jeg skal ta en tur til Kepler Bilservice i Sem i Vestfold når jeg får orden på endel saker. De sprøyter med en konkurrent til FluidFilm, en lanolin som ikke lukter, så jeg skal få dekket understell og kanaler. Dører og bakluke skal jeg se over sjøl, jeg må ta av alle dørtrekk i alle fall. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Seldal Posted May 20, 2019 Posted May 20, 2019 Tror denne har stått til salgs på siden av butikken jeg handler på, hvis det er den så så den veldig fin ut! Gratulerer med ny bil Quote
Olaf Posted May 20, 2019 Author Posted May 20, 2019 Takk for det, Seldal. Jeg vet den har stått ute en stund med 'Til salgs' på plakaten, et sted i Sandnes, men jeg vet ikke hvor. Jeg betalte ikke den prisen som sto på den lappen! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Seldal Posted May 20, 2019 Posted May 20, 2019 Takk for det, Seldal. Jeg vet den har stått ute en stund med 'Til salgs' på plakaten, et sted i Sandnes, men jeg vet ikke hvor. Jeg betalte ikke den prisen som sto på den lappen! Med vennlig hilsen, Olaf Da har du fått en flott bil for pengene! Den så bra ut! Quote
Olaf Posted May 20, 2019 Author Posted May 20, 2019 Ja forløpig har jeg ikke funnet noen alvorlige feil. Jeg tok opp OVP-reléet, og det har tydeligvis blitt loddet om tidligere, jeg skal prøve å lodde om og se om det funker, så får jeg heller kjøpe et nytt. Da antar jeg at endel av feilene jeg har funnet, forsvinner! Det lå forresten en artig beskrivelse på nett av hvordan man bygger en erstatning sjøl, hved hjelp av 2 vanlige reléer, en diode, og et par sikringer. http://www.ow.no/index.php?option=com_content&task=view&id=128&Itemid=13 Med vennlig hilsen, Olaf Quote
tommern57 Posted May 20, 2019 Posted May 20, 2019 Kult! Jeg har egentlig aldri skjønt vitsen med detta relèet. Og dersom det beskytter for spenninger over 22 volt, så har jo over 90% av bilparken klart seg uten. Du får holde oss oppdatert Quote
Tor Anton Posted May 20, 2019 Posted May 20, 2019 Ikke kjøp uorg på ebay, det er søppel. Jeg prøvde ett slik. Ligger ofte org. på finn. Kjøp ett slik å lodd det opp igjen Sent fra min H8324 via Tapatalk Quote
Olaf Posted May 21, 2019 Author Posted May 21, 2019 Jeg får prøve å lodde opp det jeg har, selv om det har vært gjort en eller flere ganger før. Jeg ser et par hårfine sprekker i tinnet. Utenom 'kalde' loddepunkter, så er det jo ikke mange komponeneter inne i boksen som kan skape problemer. Jeg har det eldste reléet med 7 pinner og bare en enkel sikring. På W123 er det jo et relé som kontrollerer bensinpumpe, schubabschaltung og div., er det noe lignende på W124, eller er det stort sett bare OVP-reléet som gir problemer? Kult! Jeg har egentlig aldri skjønt vitsen med detta relèet. Jeg lurer på om det ble brukt på US-utgaver før det ble standard på europeiske modeller? Jeg tror de hadde dem på W126, og muligens noen W123 også. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
tommern57 Posted May 21, 2019 Posted May 21, 2019 Tipper det var et glødehode som syntes det var en god ide når bila begynte å få elektronikk. Det finnes noen eksempler med at likeretterbrua i vekselstrømsdynamoen har konka og rå vekselspenning har blitt mata rett inn på elektronikk, men det er stort sett lettere å finne biler som lynet har slått ned i. Når vi ser på hvor mange bilmerker som lever godt uten, er det kanskje verdt å vurdere andre løsninger Quote
Recommended Posts