Jump to content

500 SEL 1982, Hydraulisk fjæring. Hvorfor er fjæringen så hard?


Recommended Posts

Ooooo. Hydraulisk fjæring. Det er tøpht 8)

 

Jeg vil gjette på at kulene er ødelagt. De er akkumulatorer som står for fjæringen. Hvis de ikke har gass, har du ingen fjæring.

 

450SEL 6,9 har samme systemet. Det har mye om det temaet her:

 

https://m-100.clubexpress.com/content.aspx?page_id=2154&club_id=406485&item_id=19130

 

 

Du kan prøve å søke litt om Citroen CX da dette systemet er relativt likt.

Link to comment
Share on other sites

HPF, hydropneumatisk fjæring, er grisekul option på 126. Ikke mange som har det. Det skulle vært morsomt å prøve en sånn hvor systemet er helt i orden. Må være en drøm og kjøre.

 

Når sånne system blir steinharde i fjæringen, er det vanligvis gasskulene som er ferdig. Jeg har byttet på 124 en gang, og der var det en helt grei skrujobb.

Link to comment
Share on other sites

Ser du har hydraulisk fjæring på alle fire hjul!

Helt konge på både w116 og w126.

Høyst sannsynlig selve kula som er gåen. Se også over "støtdemperne" om de lekker.

Systemet er ikke ulikt det hydrauliske systemet til s123 og s124, totalt skal du ha fem kuler for bilen din. Det er forskjellige delenummer på de tre foran og de to bak da trykket er noe annerledes.

 

Se også etter lekkasje i den "leveleringsboksen" som justerer høyden på bilen. De er festet med en liten arm til stabilisatorstaget foran og bak. Regner med at den ligger i nærheten av kardangen bak, og et sted rundt batteriet foran.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...