Jan S Posted May 11, 2019 Share Posted May 11, 2019 Hei, jeg har en W116 450 SE og er på jakt etter Barock-felger 7J x 15 (i vognkort står 6,5J x 14). Ville det passe? Er det impress 23? Hvilke dekk ville passe på denne felgen? 215/65 R15? Vil ikke gå for bredt ...... Har noen erfaring med gode felg- og dekk-kombinasjoner til en W116, som ser bra ut og gir gode kjøreegenskaper? Takknemlig for tips her. Jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kongeorn Posted May 24, 2019 Share Posted May 24, 2019 Hei, har sendt deg PM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted May 25, 2019 Share Posted May 25, 2019 Hvis du setter på Vredestein sprint classic eller Michelin XVX vil det iallefall ikke se for moderne ut, uansett størrelse. Jeg kjørte vel 235 bredde med ET11 på en 116 jeg hadde før, så 215 på ET23 burde gå helt fint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 25, 2019 Share Posted May 25, 2019 Jeg fant ut av at 205/60/15 er et veldig godt alternativ på w123. Da får man god komfort, uten at den sporer. Jeg bestilte Michelin dekk, og kommer til å bruke Michelin i lang tid. Dem støyer svært lite i forhold til mye annet jeg har prøvd. De vil sikkert bli bra på w116 også. W116 er jo i prinsippet en forvokst w123 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted May 26, 2019 Share Posted May 26, 2019 Her finner du en oversikt over alle felg og dekkdimensjoner for de enkelte MB modellene. Jeg har lagt ved en .pdf med data for W116, og der ser det ut som om riktig felgstørrelse er 7x15 ET25, med dekk 205/65R15. Sjekk vognkortet for riktig hastighets- og lasteindeks, de er uavhengig av dekkstørrelsen. Det er ingen som sjekker innpresset så lenge det ser normalt ut, så om det er ET 23 eller 25 spiller ingen rolle. ET23 er jo det korrekte på W123, så det er mange felger å få tak i. Det ligger et sett 15" Barock på finn nå, jeg tror det er i Trøndelag et sted. https://www.mercedes-benz.de/passengercars/being-an-owner/reifen-und-raeder/rad-und-reifenkombinationen.module.html Med vennlig hilsen, Olafhjul-for-w116.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted May 27, 2019 Author Share Posted May 27, 2019 Strålende – takk til dere alle for tips! I vognkort står 6,5Jx14 med dekk 215/75x14. Kommer nok til å gå for felg 7Jx15 med dekk 205-215/65-70x15. Mener omkrets kan øke med 5% (ref. Biltilsynet), er godt innenfor det kravet. Ser poenget ditt, Syversen – brede dekk fører til sporing. Må tenke på den - 205 eller 215. Er det et absolutt krav å ha dekk med V-hastighetsindex på veteranbiler? Litt unødvendig, kommer aldri til å runde 240 km/h. Jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted May 28, 2019 Share Posted May 28, 2019 Er det et absolutt krav å ha dekk med V-hastighetsindex på veteranbiler? Litt unødvendig, kommer aldri til å runde 240 km/h. Ja,dessverre er det det. Jeg må ha H-merkede dekk -210km/t - på en W123 230TE som må være i fritt fall fra et fly for å nå den hastigheten! Og det er et problem at det er et begrenset utvalg av dekk i 15" som har høyhastighetsmerking på dekk for en tung bil som ikke skal ha forsterkede dekk, og utvalget snevres stadig inn. Det som var eksotiske dimensjoner for noen år siden, er jo blitt standard idag. Finn dekkene i vedlagte tabell for sammenligning, 205/65x15 er akkurat innenfor 5% regelen. Med vennlig hilsen, OlafUtdrag_fra_STRO.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted May 28, 2019 Author Share Posted May 28, 2019 Har skaffet med Barock-felger i dag (brukt, 7Jx15). Når jeg kom hjem viste det seg at settet var 2 x ATS og 2 x Centra, begge med impress 23. Litt skuffende, da ATS og Centra er litt forskjellige. Ikke lett å se, men forskjellen er der. Tenker jeg setter ATS bak og Centra foran. Eller motsatt. Det får være bra nok nå. Nå mangler bare dekkene. DE skal være like Jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted May 29, 2019 Share Posted May 29, 2019 Hvis du følger med litt på finn.no så dukker det opp enkeltfelger eller bare et par, og ofte til lave priser. Barockfelgene i 15" fra Centra og Melber er veldig like, jeg har begge. De har mere 'kant' enn ATS, som ligner mere på de originale (litt kjedelige?) 15" felgene fra Fuchs. Den sentrale delen av felgen med 'eikene' er litt lavere på Centra enn Melber, så Centra gir faktisk intrykk av å være litte granne bredere enn Melber, selv om kanten ellers er nesten helt lik. Husk at bredere dekk gir større bensinforbruk. Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 29, 2019 Share Posted May 29, 2019 14" på en så diger bil, blir fort litt sånn der, ja.... Sånn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted May 29, 2019 Share Posted May 29, 2019 Har skaffet med Barock-felger i dag (brukt, 7Jx15). Når jeg kom hjem viste det seg at settet var 2 x ATS og 2 x Centra, begge med impress 23. Litt skuffende, da ATS og Centra er litt forskjellige. Ikke lett å se, men forskjellen er der. Tenker jeg setter ATS bak og Centra foran. Eller motsatt. Det får være bra nok nå. Nå mangler bare dekkene. DE skal være like Jan Sett ATS på en side og Centra på den andre siden. Da vil ingen se at de er forskjellige. Så lenge størrelse og innpress er likt går det helt fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted May 30, 2019 Author Share Posted May 30, 2019 Olaf, godt poeng - kommer nok til å følge med på finn fremover, kanskje dukker opp et par ATS eller Centra. Akkurat nå er det godt nok. Syversen, er dette bilde manipulert? Stian, tenkte det samme - å sette ATS på en side og Centra på andre siden. Men er det bra å sette ulike felger på en aksling, selv om forskjellene er minimale? Tror jeg setter ATS bak - de ser litt "grummere" ut. Er fortsatt usikker på 205 eller 215 dekk. Tenker mest på sporing på 215 selv om det kanskje ser bedre ut. Litt avhengig av hvilke dekk jeg ender opp med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 30, 2019 Share Posted May 30, 2019 Olaf, godt poeng - kommer nok til å følge med på finn fremover, kanskje dukker opp et par ATS eller Centra. Akkurat nå er det godt nok. Syversen, er dette bilde manipulert? Stian, tenkte det samme - å sette ATS på en side og Centra på andre siden. Men er det bra å sette ulike felger på en aksling, selv om forskjellene er minimale? Tror jeg setter ATS bak - de ser litt "grummere" ut. Er fortsatt usikker på 205 eller 215 dekk. Tenker mest på sporing på 215 selv om det kanskje ser bedre ut. Litt avhengig av hvilke dekk jeg ender opp med. Ja, det er manipulert. Det var bare for å få frem poenget med for små dekk på en ellers stor bil. Selv om 14" er originalt, så vil det ikke si det samme som at det nødvendigvis er så pent. Nå vet jeg ikke om 14" er originalt på din bil, men det var bare en tankevekker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted May 30, 2019 Author Share Posted May 30, 2019 Riktig - det står 6,5Jx14 i vognkort. Men jeg setter på 7Jx15. Ser bedre ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 30, 2019 Share Posted May 30, 2019 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts