Jump to content

Servo på W211 tung bare til høyre?

mariusl

Recommended Posts

Jeg har fått et veldig underlig problem plutselig på min W211 E220 CDI stv 2007 mod (facelift-utgave).

Bilen har forøvrig IKKE kode 213 (speed sensistive power steering/parameterstyring) bare så det er nevnt fra starten :)

Det hele startet med at jeg drev å kjørte flyttelasse frem og tilbake bare en kilometer ca fra der jeg bor, og dermed ble det en del rygging med henger som medførte mye hardt over til venstre og høyre flere ganger. Plutselig ble det forferdelig tungt å få rattet over til høyre, mens det så ut som det gikk greit å svinge til venstre.

Slik det er nå virker det greit å svinge til venstre, i allefall nesten helt til du når ytterpunktet, da er det litt tregt. Så hvis du forsøker å svinge til høyre så blir rattet EKSTREMT tungt å svinge og du må virkelig ta i om du skal forsøke å få hjulene hardt over til høyre. Returen er lettere.

I kjøring merkes ikke noe av dette så veldig, men kjenner at problemet er der.

Første tanke var solenoid-ventil på tannstanga til parameterstyringen.... helt til jeg kom på at det har ikke denne bilen (men den andre w211-bilen jeg har, har nemlig det)

Det er forøvrig ingen ulyder fra servopumpe, og jeg har peilet servooljen også, og nivået er helt normalt der.

Tenkte kanskje at trykket kunne være for lavt, så jeg forsøkte å øke turtallet mens jeg dreide på rattet, men det utgjør ingen forskjell.

Hvis man dreier frem og tilbake veldig mye, blir rattet også tungt å dreie mot venstre i tillegg.

Tenkte også litt først på om det kunne være noe som tok borti styrestagene, men det er det ikke. Var også innom tanken at kulene på indre styreledd kunne være veldig tørre, men det ser heller ikke ut til å være tilfelle.

Hva i alle dager kan det være som gjør dette? Kan det faktisk være tannstanga som er defekt? Er det i såfall noen ventiler på disse uten parameterstyring som kan byttes?

Bilen er jo fullt kjørbar, men det er jo helt grusomt å komme seg ut av ei lukeparkering :D