Jump to content

W124 Kombi med Sportfahrwerk, utstyrskode 653

Olaf

Recommended Posts

Jeg vet at det er endel spesielle deler på en '91 W124 Kombi med ekstrautstyrskode 653, Sportfahrwerk. Det var den sportslige 'kjøre'-delen av den store Sportline pakken. Den store pakken hadde kode 952/953, og inkluderte også skinnratt, skinn girstang, sportseter i skinn, og andre detaljer. Etter det jeg har fått opplyst, bestod Sportfahrwerk pakken bl.a. av andre støtdempere rund baut, kortere fjærer, tjukkere stabstag og foringer, andre bakhjulslagre, 205/60R15 dekk på 7x15" 8-hulls alufelger, annen utveksling på styring, og andre foringer for hjuloppheng. Modellen  er 22mm lavere enn standard Kombi, og kunne tilogmed leveres med et eget hengerfeste kun for den modellen, som kompenserte for endringen i høyden fra bakken!

Er deler til en sånn utgave helt håpløse å skaffe idag? Hvilken kilde kan være den beste for deler? Er det noen av dere som har en W124 Kombi med den utstyrspakken?

Med vennlig hilsen, Olaf

Deler? Nei, det er enkelt, mener alle understellsdelene fremdeles kan leveres, enten originalt eller på ettermarkedet. Forresten er det ikke kortere styreutveksling på stasjonsvogn med sportsunderstell, kun på sedan/coupé. Uvisst hvorfor, men det var sånn de gjorde det..

Det er ikke en spesielt uvanlig kode på 124.

• 1 month later...

tror også sportline har 2 og 3 'tagger' på bærearmsforingene foran. Subframe foringene er også litt strammere. Mener å huske at jeg leste en gang at sportline er 20% strammere. Sammenlignet med mye annet er dette fortsatt ikke spesielt sportslig.