Jump to content

Intercooler olje/luft lekkasje ved motor 2012 Sprinter

Recommended Posts

Hei, jeg har akkurat gått til innkjøp av en 2012 Sprinter. Min første merce og så langt er jeg veldig fornøyd med bilen, men har dessverre litt problemer med den og håper noen kan hjelpe meg. Litt mer info om bilen 516 CDI. 2,1 163hk, chippet til 193. Skilt nr DN 86225

Problemet gjør at bilen går i "Limp Home Mode" som en side jeg kom over kalte det  :) En eller annen form for nødmodus. Ganske plagsomt og jeg er ikke kjent med Mercedes eller Sprintere så jeg håper noen kan gi meg tips/hint på hva som lekker sånn at jeg kan kjøpe inn deler før jeg skrur. Takker for alle innspill.

Leif

• 7 months later...

Hei - har samme problem med min Sprinter 2.2, 651.957, W906 motor. Det er en lekasje fra intercooler/turbo systemet, ødelagt pakning eller sprekk i rør EGR eller noe der. Den er tilgriset av olje i bakkant av motoren.

Har nettopp hatt bilen på et MEKA verksted i en uke - de har da skrudd av det som de kom til uten å finne noen feil. De har skiftet pakninger. De sier at de ikke klare å komme til delene som ligger i bakkant av motor - og at det er tydelig at feilen ligger der. De mener at motor må løses av for å komme videre.

Ville vert veldig interessant å høre om du hadde løst problemet på din, og hvordan det ble gjort.

Er ikkje kjent med dette direkte, men om det er lekkasje på egr eller intercooler, skal det ikkje bli så mykje olje på motor. Turbo derimot har olje, men då burde det vere synleg på/rundt turbo.

Men det er ein oljekjøler som kan leke, som ikkje er heilt uvanleg, er det sjekka?

Det kan høyres ut som verkstaden du har brukt ikkje kan mykje om denne bilen/motoren, så vil anbefale å ta den til eit MB-verksted, dei finn/rettar gjerne slike feil mykje raskare...

Viss bilen går i nødmodus er det ikkje så mange måtar å finne ut av årsak. Då må det takast diagnose, og helst med MB-utstyr, og i alle fall av nokon som kan MB.