Jump to content

Rust på bremserør w212 facelift


gr8pics

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke til modellen din, men jeg vil komme med et råd på generell basis. Rustfrie bremserør ruster! Problemet er bremsevæsken, som er hygroskopisk, d.v.s. at den trekker til seg fuktighet. Det er, sammen med stadig oppvarming/nedkjøing, det som bryter ned bremsevæske. Vannet i bremsvæsken danner syre etterhvert, og det tærer på bremsrørene innvendig. Jeg ble vist av en verksmester engang hvordan et perfekt utseende bremserør kollapset da han presset endene mot hverandre, uten å bruke noen krefter. Innvendig rust, rørveggene var nesten helt tæret bort.

Hvis du kan komme til ordentlig, og kan bøye og flense rør sjøl, anbefaler jeg at du bytter til kobber/nikkel bremserør, som holder bortimot evig. Du får dem bl.a. på Biltema. Det er også mulig at du får kjøpt ferdig bøyde rør, i bedre materiale enn rustfritt stål, fra Mercedes eller evt. andre leverandører. Ikke spar på den detaljen, sikkerheten din betyr litt for oss alle!  :-)

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Takk, ja, det skulle jo tatt seg ut om Mercedes leverte bilene originalt med kobber rør  :P

 

Skal på eu kontroll nå, og eneste jeg har følt vært et problem på bilene siste årene er de nye eu reglene mht rust på rør utvendig, et overdrevet krav, når det kun er snakk om overflate.

Min er 2014 og har gått 150k, kan vel ikke ha blitt så dårlig enda  :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...