Jump to content

Bremser!!


Guest 2271

Recommended Posts

Jeg skulle opprinnelig ha bilen på EU-kontroll i februar, men mekanikeren ville ikke engang kjøre bilen på prøvetur... Jeg fikk beskjed om å sjekke bremsene, og komme tilbake siden... Jeg håpte at det var lufting som var løsningen, og luftet bremsene...

 

Det som skjedde da var at under ei uke senere, så begynte det å skrape metall mot metall... :(

Jeg dro til Bertel O Steen Forus, og mekanikeren demonterte alt - og konstaterte et FORFERDELIG syn, og så og si INGEN bremsekraft på forhjulene - kun indre bremsekloss venstre side som tok i mot)!!!! :(

 

Høyre caliper-stempel var fullstendig fastrustet, det venstre klarte mekanikeren omsider å presse inn igjen og nedre bevegelige bolt på anker-festet høyre og venstre side fastrustet! Klosser på innside var nedslipt, ytterside var "greie"...

 

Enden på visa var å bestille 2 stk komplette nye calipere/ankere, 2 Zimmerman sports-bremseskiver med borrede hull, komplett EBC Greenstuff-klosser.... Og 12.000,- ut fra konto i ett jafs....  :(

 

Så moralen min er: Sjekk bremsene dine regelmessig, bruk kobberpasta/smørning, og smør opp alle delene....!

 

Bilder til skrekk og advarsel legges ut i tråden snart....!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig dette Roger!!

Men det er meget viktig å "bruke" bremsene skikkelig innemellom.

Jeg tar stadig kraftige oppbremsinger innemellom, slik at alt får "rørt" litt på seg. Ved vanlig småkjøring, så er det nesten ikke så dette blir brukt! Spesielt bak! Man må virkelig "stå" på bremsen, for å få bevegelse bak. Å vinterstid, med salt og drit, ja, da setter dette seg fort!

Plukker også av calipere og klosser vår/høst, for å rengjøre og smøre opp bevegelige deler.

På 124 og 210(sikkert flere også), så er det viktig å rengjøre og smøre opp denne slidingen på calipere foran, ellers setter dette seg, å man opplever det samme som deg, at det er bare den ene klossen som blir brukt.

 

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig dette Roger!!

Men det er meget viktig å "bruke" bremsene skikkelig innemellom.

Jeg tar stadig kraftige oppbremsinger innemellom, slik at alt får "rørt" litt på seg. Ved vanlig småkjøring, så er det nesten ikke så dette blir brukt! Spesielt bak! Man må virkelig "stå" på bremsen, for å få bevegelse bak. Å vinterstid, med salt og drit, ja, da setter dette seg fort!

Plukker også av calipere og klosser vår/høst, for å rengjøre og smøre opp bevegelige deler.

På 124 og 210(sikkert flere også), så er det viktig å rengjøre og smøre opp denne slidingen på calipere foran, ellers setter dette seg, å man opplever det samme som deg, at det er bare den ene klossen som blir brukt.

 

 

Godt råd. Jeg byttet klossene mine fremme i januar. Da var de helt slitt ned (ikke rart, etter 100.000 km), og ytterste klosser var bare max 1 mm mindre slitt enn de innerste. Kjente at glideskinnene glir litt dårlig, så der har jeg en jobb å gjøre når det blir litt mer mekkevennlig vær ute.

 

Å ta av calipperne og dytte stemplene helt tilbake hver gang man bytter hjul er nok et godt tips for å holde det oppsmurt. Før jul byttet jeg begge calipperne på dama sin S40, der var stemplene helt opprustet ytterst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...