Danielra Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Hei fokens, håper noen her kan gi et svar på dette. Coilen brenner opp, hva skjer? Jeg har ikke hatt noen lange turer etter jeg kjøpte bilen, bare småturer. Har merket at coilen blir varm, men ikke tenkt noe mer over det. Men her i går når jeg skulle ordne noe greier ble bilen stående med tenningen på ca 2 timer, plutselig røk det som juling opp fra panseret og coilen var 2 sec fra flammer... Hvor henter denne spenning og jording fra? Noen som har ledningsdiagram til denne motoren? Jeg ser bare at ledningene forsvinner inn i ledningsnett og har ikke begynt å splitte dette enda, men målte mellom jordledningen og karrosseri, her var det en del motstand. Men skal vel muligens ikke ha direkte jord? Står i en ombygd w460. (Motor fra 500SEL, m117.961) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Tipper du har en coil som er beregnet for formotstand og kjører uten denne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danielra Posted March 27, 2019 Author Share Posted March 27, 2019 Tipper du har en coil som er beregnet for formotstand og kjører uten denne Var original coil som sto på bilen, 12v. (Ny, skiftet rett før kjøp av forrige eier... muligens en god grunn for dette ser jeg nå) Disse motorene skal vel ikke ha formotstand? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Det finnes to slags coiler her. De som er laget for 12 volt og de som til vanlig går på ca 8-9 volt. Når du drar rundt på starteren, synker spenninga på batteriet. En coil med formotstand fungerer via en motstand, så den blir i vanlig drift matet med 8-9 volt. Men når du drar rundt på starteren, bypasser du motstanden og du får bedre gnist i startøyeblikket. Formotstanden er en hvit vanligvis porselensdings firkantet og jeg tipper ca. 2x2x7 cm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Bare sånn for illustrasjon, her kan du se den hvite formotstanden på bildet. (den trenger ikke nødvendigvis stå på selve coilen) https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/tenningsdeler/hoyeffektcoil/hoyeffektcoil-2000017985 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danielra Posted March 27, 2019 Author Share Posted March 27, 2019 Jeg har kontroll på forskjellen på coil med og uten motstand og vet hvordan de virker. Spørsmålet her blir vel om bilen skal ha coil med motstand eller ikke? Eller hva som eventuelt kan være galt... Det jeg har mindre kontroll på (eller ingen) er hvor mye spenning som skal inn på coilen... Med eller uten motstand skal den vel ha 12v inn? Den har jo egen styring til tenningen. «Ignition controll unit» (fant jeg ut for 5 minutter siden) Kan denne være dårlig og gjøre at coil smelter ved å sende ut feil spenning? Målte spenningen på de 2 ledningene inn på coil, med tenning på (sikkert litt lite strøm på batteriet etter 2 timer) målte jeg 11,9v her, så følte ikke det var så galt. Er derimot et hav av lednigner inn og ut av den controll uniten, samt mulighet for tilkobling av diagnose ser det ut som. Derfor det hadde vært kjekt med et detaljert diagram så jeg kunne fått feilsøkt litt lettere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Med respekt, så har du ikke kontroll på hvordan en coil virker. Dersom du hadde det, hadde du ikke spurt om jording på coilen. En coil skal ha driftspenning (med tenning på) inn på +ve lavspendtterminal Lavspendt -ve terminal får pulserende jording fra stifter eller en elektronisk sensor i fordeler på gamle biler, og på nyere konstruksjoner får den det ifra en tenningsmodul eller ecu, som elektronisk switcher av/på jording. Altså dersom du måler mellom minus på coil og jord, vil du bare ohme overgangsmotstanden i halvlederen som er på utgangen av tenningsmodulen. Uansett hva tenningsmodulen gjør, så produserer den ikke spenning sjøl, så spenningen på coilen kan aldri bli høyere enn ladespenning. Vitsen med denne spenningen inn på coilen er å bygge opp B- og H-felt (magnetfelt), så når spenningen forsvinner, prøver den å indusere et motfelt som resulterer i en mangedobla spenningspeak på primærviklingen. Denne spenningen er det som fører til gnisten på en plugg. Det jeg ville ha gjort, er å ta ut coilen, kople 12 volt direkte fra batteriet og sjekke temperaturen. Blir den for varm til å holde i, er den enten kortsluttet i primærviklinger eller så er 12 volt for mye for denne coilen. En annen ting du bør sjekke er hvor mye motstand det skal være i primærviklingen på en coil som hører sammen med denne tenningsmodulen. (eller evt riktig delenummer på coilen som hører til tenningsmodulen, dersom det er MB-deler) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.