Jump to content

Hvorfor ble dette dysset ned i Norge??


CHARLIE

Recommended Posts

Her er en reportasje om Mercedes og BMW dieselbiler som har null-utslipp. Dette er jo mildt sagt en sensasjon. Men her hjemme var det kun Nettavisen og Finansavisen som laget en artikkel om dette. Den artikkelen ble satt lengst nede i et hjørne i håp om at færrest mulig så den? 2-3 dager etterpå var den borte igjen. Hvorfor ble dette dysset ned mon tro??? Har ikke norske aviser lov å skrive om annet enn elektriske biler?? 

 

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjXgsCThpvhAhXt8KYKHUZ-Bc8QFjAAegQIABAB&url=https%3A%2F%2Fwww.nettavisen.no%2Fna24%2Fsjokkmaling-for-utslipp-fra-dieselbiler---i-positiv-forstand%2F3423597877.html&usg=AOvVaw258Fsgk7PgIYHeL16H0Piv

Link to comment
Share on other sites

Avisene er stort sett subsidiert av staten og livredde for å tråkke MDG (miljøpartiet de galne), SV, V og andre klimagalninger på tærne.

 

Jeg er ikke imot å ta hånd om miljøet vårt, men når store deler av verden ikke engang har et søppelhåndteringssystem som fungerer, hva faen er hensikten med å elektrifisere bilparken i et så lite land som Norge? Det er så meningsløst at jeg blir søvnløs om natta.

 

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke null utslipp, det gjelder bare null NoX. Men MB og BMW er ikke alene om lavutslippsmotorer, Mazda har jo nesten revolusjonert bensinmotoren med sine supereffektive, veldesignede høykompmotorer uten masse duppeditter for å bremse utslipp. Jeg tror at vi får nye generasjoner motorer nesten uten utslipp, som slipper igjennom til tross anbefalingene om utslippsfrie biler om noen år. Hvis ikke tror jeg alderen på den norske bilparken vil skyte ganske kraftig i været. Og hvis de titusener av trailere som dundrer av gårde hver dag skal bli elektriske, og alle fergene, så får vi et problem med strømforsyningen.

 

Jeg er ikke imot å ta hånd om miljøet vårt, men når store deler av verden ikke engang har et søppelhåndteringssystem som fungerer, hva faen er hensikten med å elektrifisere bilparken i et så lite land som Norge? Det er så meningsløst at jeg blir søvnløs om natta.

Helt enig. (og hva med et annet drittproblem - kloakk?)

Du må jo tenke litt på skolebarna som skal skulke hver fredag!

Jeg lurer på hvordan alle kom seg hjem, kanskje mamma hentet dem med bilen?

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Avisene er stort sett subsidiert av staten og livredde for å tråkke MDG (miljøpartiet de galne), SV, V 

 

 

Seriøst?  :shock:

 

Tror du på dette? Vet du i det hele hvem som sitter i regjering? Må Jens gå av?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Avisene er stort sett subsidiert av staten og livredde for å tråkke MDG (miljøpartiet de galne), SV, V 

 

 

Seriøst?  :shock:

 

Tror du på dette? Vet du i det hele hvem som sitter i regjering? Må Jens gå av?

Så de har ikke statsstøtte altså? Nevn én god ting SV/V/MDG -faktisk- har gjort mtp miljø. De snakker om å slutte å selge fossilbiler i 2025. Det er 6 år til. Mener også å ha lest at V ville ha slutt på vanlige biler (les felleseie og autonome biler) fra 2030. Jeg lurer på hva de drikker og spiser de som jobber der.

 

Dette miljøhysteriet som er i Norge er blåst ut av alle proposisjoner. Det er null fokus på det som faktisk betyr noe for så å bruke milliarder på tiltak som nesten ikke har noen effekt i det store bildet. På den ene siden sier vi at vi skal bli oljefrie som land innen få år, på den annen side pumper Statoil (unnskyld, det var visst Equinor) mer olje enn noen gang. Det er en dobbeltmoral som man kan spy av.

 

Norge er så vidt jeg vet eneste landet i verden som har gått så av hengslene på dette med elbil. Å tro at dette lille landet med gode 5 mill innbyggere skal revolusjonere alt, denne gang miljøet med bilparken, er bare en vits.

 

Om dette skulle være Så briljant, hvorfor er ingen andre fulgt etter da? Dette oppfunnet er like teit som da Norge skulle finne en egen verdensrevolusjon. Være først med noe så fantastisk bra noe at hele verden ville følge etter.

 

Vi har nemlig gjort dette før. Flere ganger! Det koster milliarder, er utdatert før det er ferdigstilt og ingen andre følger etter fordi det viste seg å være en miss.

 

Vil du ha et tips? Sjekk ut Telenor sin satsing på ISDN og NRK med DAB. Prøv så å finne et annet land som har fulgt etter. Tipper du sliter med å finne så mange.

 

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå lager jeg et innlegg til deg håp om å bremse det eventuelt  politiske kaoset som måtte oppstå. Dette er et bilforum og det var ikke hensikten å kuppe tråden til noe annet.

 

Jeg blir bare så oppgitt når bilprodusentene faktisk klarer å lage en bil med null Nox utslipp også går det bare forbi...

 

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis var det jo noen som i sin tid faktisk regnet på gassbilen, som daværende formann i 'miljøpartiet' Venstre, Arne Fjørtoft, lanserte med store ord i 1988/89. (noen som husker det?) Og gassen var selvfølgelig propan! Han fikk bygget om en bil som han kjørte rundt med til lokallagene for å reklamere for sitt geniale forslag. Så vidt jeg husker, var det like mye forurensende utslipp for å lage komponentene (bl.a. trykktanken) som hele resten av bilen (Opel Kadett?) som dessuten ville få en pris som en Mercedes.  Dette var en flopp av de store som vel medvirket til at hans dager som formann i Venstre var talte. Men det nevnes ikke på Wikipedia, hverken om Venstre eller Fjørtoft.

Jeg oppfordrer alle om å prøve å finne en lenke om saken hvis man googler Venstre, Fjørtoft, gassbil. Ingenting! Borte vekk! Her har noen vært ute og sensurert bort noe som hadde oppslag i alle aviser, radio og TV i lang tid. Det er noen oppslag tilgjengelig i avisarkivene hos Nasjonalbiblioteket på https://www.nb.no, men ellers har det vært inne folk som aktivt har slettet alle spor om gassbilen. Det passer vel ikke inn i Venstres 'miljøprofil' at de har 'driti på draget' en gang før...

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Den artikkelen med null NOx ble ganske fort ettertrykkelig klubbet ned av denne her: https://www.dinside.no/motor/ny-sjokkmaling-gir-dieselbilen-stryk/70819990

 

Diesel i personbil er noe dritt hva angår utslipp, så enkelt er det bare. At man kan få det noenlunde ok under optimale laboratorieforhold er greit nok, men det er langt fra den virkelige verden.

 

Link to comment
Share on other sites

Den artikkelen med null NOx ble ganske fort ettertrykkelig klubbet ned av denne her: https://www.dinside.no/motor/ny-sjokkmaling-gir-dieselbilen-stryk/70819990

 

Diesel i personbil er noe dritt hva angår utslipp, så enkelt er det bare. At man kan få det noenlunde ok under optimale laboratorieforhold er greit nok, men det er langt fra den virkelige verden.

Leste den der rett etter artikkelen om null nox kom ut.

Man putter ikke på illeluktende væske og håper det kommer blomsterlukt ut...

Link to comment
Share on other sites

Lenge leve galskapen.

Hvis verdens befolkning settes på en målestokk som er 1 meter lang er Norge mindre enn en millimeter.

Kult at det forskes på forbrenningsmotorer enda, jeg håper at vi får leve i frihet med motorer vi liker i noen år til men det ser mørkt ut.

Fremtiden ligger kanskje en annen plass?

Link to comment
Share on other sites

Tankegangen med "vi er så små at vi kan gi faen" er jo helt bak mål. Skal man overføre den til mindre forhold kan man jo si at det er greit å kaste søpla ut av vinduet på bilen langs veien siden det er så lite kontra en søppelfylling et eller annet sted i Afrika.

 

Forbrenningsmotoren er døende, sakte men sikkert. Jeg blir i hvert fall glad den dagen jeg kan gå i bygater uten å kjenne lukten av eksos eller høre dieselknatring..

 

Link to comment
Share on other sites

Tankegangen med "vi er så små at vi kan gi faen" er jo helt bak mål. Skal man overføre den til mindre forhold kan man jo si at det er greit å kaste søpla ut av vinduet på bilen langs veien siden det er så lite kontra en søppelfylling et eller annet sted i Afrika.

 

Forbrenningsmotoren er døende, sakte men sikkert. Jeg blir i hvert fall glad den dagen jeg kan gå i bygater uten å kjenne lukten av eksos eller høre dieselknatring..

+1

 

At argumentet bedre formulert av barn som 'de andre gjør det og' fortsatt brukes er for meg helt uforståelig.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart en skal være skeptisk til miljøhysteriet. Det er ikke til å stikke under en stol at miljø er blitt en lukrativ industri. Når man ser på slike som Al Gore som har reist rundt i mange år med sine dommedagsprofetier mens formuen øker, så ser man at det er god butikk i detta. Og når ingen av hans dommedagsprofetier har stemt, så er det grunn til å bli skeptisk.

Befolkningseksplosjonen kommer til å ta knekken på oss før miljøet, men ingen bryr seg om det. Det er ikke samme penga i prevensjon og familieplanlegging.

Når det gjelder bilbruk, er det viktig å huske at det er veldig sjelden vanlige folk kjører en tur på måfå. De fleste bruker bilen for å få logistikkkabalen i familien til å gå opp. Det sitter folk på stortinget som mener at de klarer seg godt med trikk/buss/sykkel og da bør hele landet også klare det.

Og alle miljøspørsmål blir en sak om inntekter til staten. Jeg skjønner godt at folk rynker på nesa.

Hva med miljøtiltak som ikke koster noe? Her kan nevnes f.eks tomgangskøring og unngå å kaste mat. Hva gjør miljøfolket der? Hvor aktive er de på slike ting som ikke gir saken inntekter?

La meg gi et eksempel:

I diverse land bor folk langs med en stor elv. Det finnes ingen spesielt utviklet avfallshåndtering. Hva gjør vi med plast? Enkelt og greit, kast det ut i elva og blunk en gang, så er det borte. Genialt!

Tar man de fire-fem største elvene i verden og gjør noe der, så er kanskje 70-80% prosent av plastavfallet i havet løst.

Jeg var en gang i fire måneder på en båt i Østen. Når vi gikk fra land, hadde vi en ny søppelkonteiner om bord. Når vi kom til land fire mnd etter, var den fortsatt tom. Det var så dyrt å levere avfall at dekksmannskapet tømte søpla hver natt i mørket!

Og hva er så resultatet av dette plastproblemet? Joda, jeg kan få så mange plastposer jeg vil i butikken, så lenge jeg betaler avgiften for de! Sånt kaller jeg ikke noe annet enn skattlegging!

 

Jeg tror nok det er greit å være åpen for forbedring på miljø, men det er vanskelig å ta dagens kloroformkomunister alvorlig.

Link to comment
Share on other sites

Tankegangen med "vi er så små at vi kan gi faen" er jo helt bak mål. Skal man overføre den til mindre forhold kan man jo si at det er greit å kaste søpla ut av vinduet på bilen langs veien siden det er så lite kontra en søppelfylling et eller annet sted i Afrika.

 

Forbrenningsmotoren er døende, sakte men sikkert. Jeg blir i hvert fall glad den dagen jeg kan gå i bygater uten å kjenne lukten av eksos eller høre dieselknatring..

 

Jeg har iallefall ikke sagt at vi skal gi faen hvis det er det du mener. Men vi er tross alt et veldig lite land og det vi gjør har liten effekt når andre gir faen.

Du er jo en Tesla mann så det er vel lite vits i å argumentere mot deg, du har jo din nye gud og religion du.

Miljøhysteriet er den nye religionen i Norge og å diskutere dette med noen som er ny-frelste er som å diskutere guds ekistens med en jøde/muslim/katolikk/protestant eller annet.

 

Det jeg mener er at å bry seg om miljøet er viktig men man må være sikker på at det man gjør faktisk har en effekt og da riktig effekt. Slik det er nå er det meste symbolpolitikk basert på å selge en god samvittighet til troende.

 

Nok engang, lenge leve galskapen.

 

Når det gjelder byer er det ikke eksos eller dieselknatring som plager meg mest men syklister som kommer i "hoinner-å-hælvet" på fortauet og suser forbi med noen mm klaring. Jeg foretrekker å holde meg unna de fleste byer, liker meg bedre i landlige omgivelser.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at man tar feil i vurderingene av slike enorme, abstrakte saker, det er jo ikke noe overraskende det. At noen tjener penger på å 'bedre miljøet' er heller ingen hemmelighet, om det nå er på en rettmessig eller feilaktig måte. At staten skal 'tjene penger' på miljøproblematikken er en grov forenkling av virkeligheten, men dessverre har det vist seg å være mer virkningsfullt å true med pisk enn å friste med gulrot.

 

Ad befolkningsveksten hadde Hans Rosling mange gode poeng:

 

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange el-biler selges det om alle særfordeler forsvinner? Jeg kjenner mange som kjører elbil i Oslo av en eneste grunn; de sparer flere titusener i året i alskens avgifter, og gir fullstendig f... i miljøet, miljøgevinsten er bare en klapp-på-skulderen-bonus fra miljøgnomene.

Det var et innslag på TV om en bensinbil kontra en Tesla, der en påstand fra Tesla-eieren om hvorfor bileiere med bensin/dieselbiler så ned på Tesla, var at de var misunnelige!

Nei, de fleste er nok bare forbanna! Og grunnen er at folk med inntekt nok til å kjøpe en rådyr Tesla, og som derfor også har råd til å bidra litt mere, sniker seg unna køer og utgifter vi andre dødelige må slite med hver jævla dag!

 

Med vennlig bensinluktende hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Redde verden.. Altså, vi må begynne der vi får gjort MEST for MINST. Dvs mest mulig effekt for minst mulig penger. Også kunne vi heller lukket øynene på hvor i verden det er.

 

Vi satte nettopp inn SCR anlegg på båten jeg jobber på. Det bruker UREA, igrunnen samme som Adblue men en 40% løsning i stedet for 30%.

 

Vi reduserer nox utslippet kraftig med dette! Jeg har ikke tallene foran meg men de som var ombord og målte ved oppstart sa at dette var strålende.

 

Ja men strålende for hvem? Renseanlegget kostet med montering over 4,5 milioner kroner. Et fond i statskassa tok en god del fordi vi i veldig mange år har betalt inn nox avgift til dette fondet og da kan man søke om støtte for tiltak.

 

Men hva er vitsen? Nox er mer eller mindre bare lokal forurensing. Og jeg lurer på om alle de pengene er verdt det når vi ligger langt faen I vold til havs 340 døgn I året?

 

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...