Jump to content

W211 08 Facelift 220 7 x 2'er feil Eu Gjøre sjøl


seilern

Recommended Posts

Hei.

 

Tidligere Taxi med 280k på telleren som nå trenger en gjennomgang.

 

Fikk 7 to'er feil på Eu nå og lommeboka sier jeg skal skru selv.

 

Verst er nok oljelekasjene tror jeg. Ser ut til at det lekker en del rundt girkassen og da spesielt pluggen til datastyringen. ER en lekkasje på selve motor også, men her mistenker jeg dårlig tetting rundt påfyllingslokket. Ser ut som det kommer en del derfra.

 

Henger på noen bilder.

 

5c55c51db0c82e209b103a5c51003aa1.jpg

3236e18d0bad7cefca56b01469424d42.jpg

cb0e3262012c76f9c2e1e4b461c84338.jpg

ae9978e4999abdda2c5606172beca55c.jpg

6d3cea5a02f471ba928a61c801e473a6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oljelekkasje på elplugg på girkassa er en kjent problem på 722.6.

Du må tappe olje fra girkassa (helst gjerne ta en oljeskift med filter), skru ut pluggen og bytte den. Egentlig må gjøres ved hvert oljeskift (pluggen koster rundt 2-300kr.)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du mistenker oljelekasje flere steder på motoren, eller det er generelt grisete med olje, er en god motorvask lurt, for da lettere å se hvor det kommer ifra.

Det kan kanskje se ut som om du har en lekkasje til på motoren din, ut i fra bildene ser det litt tvilsomt ut rundt dysa på syl.nr.4.

Hører du en blåse lyd derifra  hver gang motoren har tenning på den sylinderen? Hvis ikke så kan du slå litt vann rundt dysa når motoren går på tomgang. Da tror jeg du vil se at det blåser opp eksos der. Dette er en lekkasje som krever en del spesialverktøy og jeg tror derfor det lønner seg å kjøpe den tjenesten av noe som har dette,  dyse uttrekker, fres for dyse setet i toppen, og fres for setet på selve dysa.

NB. Fresen for dysesetet i toppen er ikke den samme på denne motoren som har dyser fra Delphi som på de litt eldre som har Bosch dyser, selv om motoren er en 646 i begge tilfeller.

Jobben tar normalt en liten time.

Delene som går med koster ca 40 kr.(ny skrue og kobberpaknig).

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du mistenker oljelekasje flere steder på motoren, eller det er generelt grisete med olje, er en god motorvask lurt, for da lettere å se hvor det kommer ifra.

Det kan kanskje se ut som om du har en lekkasje til på motoren din, ut i fra bildene ser det litt tvilsomt ut rundt dysa på syl.nr.4.

Hører du en blåse lyd derifra  hver gang motoren har tenning på den sylinderen? Hvis ikke så kan du slå litt vann rundt dysa når motoren går på tomgang. Da tror jeg du vil se at det blåser opp eksos der. Dette er en lekkasje som krever en del spesialverktøy og jeg tror derfor det lønner seg å kjøpe den tjenesten av noe som har dette,  dyse uttrekker, fres for dyse setet i toppen, og fres for setet på selve dysa.

NB. Fresen for dysesetet i toppen er ikke den samme på denne motoren som har dyser fra Delphi som på de litt eldre som har Bosch dyser, selv om motoren er en 646 i begge tilfeller.

Jobben tar normalt en liten time.

Delene som går med koster ca 40 kr.(ny skrue og kobberpaknig).

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

 

Den dysa har vært til service for et år siden. Er nok ikke helt frisk, men at den er et stort lekasjeproblem tviler jeg på.

Men den skal fikses den også. Min lokale verkstedmann skal få fiske den igjen. Er satt inn erstatningsgjenger der, så han kan få fortsette og plages litt med den :-)

 

Ellers har jeg alt verktøyet, men det kan ligge denne ganger.

Rediger innlegg

 

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke skiftet olje på kassen i denne omgang. Den skal være under 10k km gammel. Men fikser lekasje og ser om jeg får kassen til å begynne og gire igjen.

Har hatt den inne hos en forståsegpåer som skal ha byttet lameller og andre slitedeler. Funderer litt på hvorfor ikke den pluggen var skiftet.....

 

Slik den har vært nå de siste månedene starter den i 2 gir. girer fint til 3. Men må via næytralen og tilbake til drive for å finne 4 og 5 gir. Håper dette ordner seg nå med ny plugg som er renset og fri for olje.

 

Om ikke bedring så blir det full service med ny ventilplate olje og filter.

 

Har fjernet alle plater under motor, så bare jeg får kassa i orden blir det er motorvask hos noen som driver med slikt. Ser ut som oljen på motoren kommer fra toppen av motoren, hele fremre del av motor mot multireima er tilsølt med gammel og ny olje. Så får se litt på det etter motorvask.

Link to comment
Share on other sites

Bør sjekkes girkassa styringboks også, om olje ikke kommet inn. Den sitter føran passasjersete, under teppe.

 

Den er tørr 

 

Men kan kabelen være så full av olje av den må byttes ? Ser for meg at det kan bli en mulighet om ikke skifte av plugg osv ikke fører frem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trur kabelen må ikke byttes. Holder bare å sjekke styreboksen hver 3-4 uke, etter at du begynte å kjøre.

Hvis har olje i, da mye enklere å følge med, enn å skaffe, og bytte ledning. Som jeg husker , det er veldig trangt, og sitter skjult.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trur kabelen må ikke byttes. Holder bare å sjekke styreboksen hver 3-4 uke, etter at du begynte å kjøre.

Hvis har olje i, da mye enklere å følge med, enn å skaffe, og bytte ledning. Som jeg husker , det er veldig trangt, og sitter skjult.

Takker

Link to comment
Share on other sites

Byttet hylsen til pluggen på girkassen. Ser ut som den har begynt å gire igjen. Så olje lekkasjen der er forhåpentligvis borte. Og når kassen til og med girer er jeg godt fornøyd :-)

 

Sjekket pris på eksos delen med flexirør... Koster en halv bil... Kan muligens få til å sette på en uorginal flexi slange. Noen som har testet dette før ? Eventuelt finne meg en brukt del, men det er kansje noe riski med tanke på holdbarhet..

 

Prøvde også og finne sensoren til nivåreguleringen av hovedlysene. Så over begge sider bak men fant den ikke. Hvor sitter den ?

 

02805b231ea8a11d713c879a837d21be.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Olje lekkasjer girkasse fikset

Olje lekkasje motor fikset

Nytt flexirør sveist på

 

Men

 

Nivåregulering av hovedlyktene fusker. Her må det være feil med ballasten. Nivå reguleringen fungerer på begge lyktene om jeg flytter den gode ballasten.. to videoer. Flyttet ballast mellom dem..

Har prøve ny ballast som skulle være kompatible, men samme resultat 

Ikke noe annet som kan tulle med dette ?

 

https://1drv.ms/v/s!AsrvnQV9VCJ30QikVTwli_Oz7wK8

 

https://1drv.ms/v/s!AsrvnQV9VCJ30Qfd4MN-jHO8ANiW

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...