AndyP Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 Løsnet mutteren i den enden som fester kula til hjulspindel-siden. Hadde på rikelig med rustløser, og lot dette virke. Hamret dernest løs på godset som omslutter området der den er kon, samt enden av gjengene, med mutteren skrudd ut til enden. Til slutt med avdrager strammet til det ikke var mulig å skru mer, og dro til med slegge mens avdrageren sto i helspenn. Spetakkelet løsnet likevel ikke!! Det er sjelden jeg gir opp, men denne gangen vant bilen. Noen som har tips? (Bortsett fra å gi etter og oppsøke et verksted, noe jeg ikke har lyst til riktig ennå) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 Største hammeren og gi den harde slag på godset rundt konen mens du tenker på svigemor Det blir altså 90 grader på senterlinja som går igjennom konen, om du skjønner Finnes en masse avdragere til foremålet og biltema har noen kilegaffler som du kan slå inn, men ender som regel med hammeren. Eller det rette uttrykket er vel en slager, som er en mindre slegge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted March 16, 2019 Author Share Posted March 16, 2019 Får prøve med kilegafler og en ekstra tanke i retning svigermor når jeg prøver igjen, da :lol: 90 graderen er vinkelen jeg (så godt det lot seg gjøre) har forsøkt å treffe. Får gå på med friskt mot igjen kommende uke! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesto Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 Bruk varme. Hvis du ikke har noe bedre, bruk/kjøp denne: https://www.biltema.no/verktoy/sveising/gassbrennere/minibrenner-2000020057 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted March 16, 2019 Author Share Posted March 16, 2019 Tanken slo meg da jeg holdt på, men hjelper det med varme dersom det er stål festet i stål? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesto Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 Tanken slo meg da jeg holdt på, men hjelper det med varme dersom det er stål festet i stål? Det er da varme kommer til sin rett. Varm godt på godset som kula står i, så kommer den med et smell! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted March 16, 2019 Author Share Posted March 16, 2019 Aha! Ja, da skal jeg prøve varme også!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted March 19, 2019 Author Share Posted March 19, 2019 Full resignasjon! BoS har fått æren av å utføre jobben. I give up. . . Så får jeg heller gjøre enklere jobber med godbilen Takk uansett for mange gode råd!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Ang. varme. Prøv å varme opp hele moroa godt, og så bruk kjølespray på selve biten som sitter godt fast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted March 20, 2019 Author Share Posted March 20, 2019 Takk for tipset Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Jeg måtte og gi opp dette på min C219. Når jeg var innom på verkstedet for å hente barnesetet var hele nav med bærearmer og alt skrudd ned. Da føltes det ikke så galt å måtte gi opp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted March 20, 2019 Author Share Posted March 20, 2019 Tydeligvis flere biler det sitter som f... på, da. Ikke bare meg som mangler talent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Jeg hadde noen på en yrkesskole til å bytte på min 124. Det var ei slegge som virkelig fikk kjørt seg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted March 20, 2019 Author Share Posted March 20, 2019 Virker kjent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cronzy Posted March 25, 2019 Share Posted March 25, 2019 Sleit som bare det med øvre bærekule på 210'n, endte opp med å sette jekk under og stroppe fast til hengerfeste på to andre biler. Da tok det 3-4 slag på kilegaffel og da spratt møkka av. Men så kan jo det også være fordi det gikk met uttalige timer i banking, varming og diverse finurlige løsninger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 26, 2019 Share Posted March 26, 2019 Tror du en sånn her hadde hatt noe for seg? Jeg har en som jeg med stort hell har brukt på en del kuler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cronzy Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Tror du en sånn her hadde hatt noe for seg? Jeg har en som jeg med stort hell har brukt på en del kuler. De er fine de der, men det er viktig å finne en som tåler bra med juling. Når jeg holdt på så knakk jeg tre stk To fra biltema og en litt dyrere, husker ikke merket i farta. Alle tre knakk forskjellig. Biltema sin knakk av den ene armen der det er to og den andre knakk på den store enkelt armen. Den siste knakk der bolten pressa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted March 27, 2019 Author Share Posted March 27, 2019 Har forsøkt med en slik i så stort spenn at det ikke var mulig å skru mer, og slått med slegge samtidig. Nå er bilen levert inn til BoS. . . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts