Jump to content

Men bærekula vil ikke løsne . . .


AndyP

Recommended Posts

Løsnet mutteren i den enden som fester kula til hjulspindel-siden. Hadde på rikelig med rustløser, og lot dette virke. Hamret dernest løs på godset som omslutter området der den er kon, samt enden av gjengene, med mutteren skrudd ut til enden. Til slutt med avdrager strammet til det ikke var mulig å skru mer, og dro til med slegge mens avdrageren sto i helspenn. Spetakkelet løsnet likevel ikke!! Det er sjelden jeg gir opp, men denne gangen vant bilen.

 

Noen som har tips? (Bortsett fra å gi etter og oppsøke et verksted, noe jeg ikke har lyst til riktig ennå)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Største hammeren og gi den harde slag på godset rundt konen mens du tenker på svigemor  :lol:

Det blir altså 90 grader på senterlinja som går igjennom konen, om du skjønner

Finnes en masse avdragere til foremålet og biltema har noen kilegaffler som du kan slå inn, men ender som regel med hammeren. Eller det rette uttrykket er vel en slager, som er en mindre slegge

Link to comment
Share on other sites

Får prøve med kilegafler og en ekstra tanke i retning svigermor når jeg prøver igjen, da  :lol: :lol:

90 graderen er vinkelen jeg (så godt det lot seg gjøre) har forsøkt å treffe.

 

Får gå på med friskt mot igjen kommende uke!

 

 

Link to comment
Share on other sites

cbf1069cd9eedc0a902fa2246d2dd9cb.jpg

 

Sleit som bare det med øvre bærekule på 210'n, endte opp med å sette jekk under og stroppe fast til hengerfeste på to andre biler. Da tok det 3-4 slag på kilegaffel og da spratt møkka av. Men så kan jo det også være fordi det gikk met uttalige timer i banking, varming og diverse finurlige løsninger  :P

Link to comment
Share on other sites

Tror du en sånn her hadde hatt noe for seg?

 

2

 

Jeg har en som jeg med stort hell har brukt på en del kuler.

 

De er fine de der, men det er viktig å finne en som tåler bra med juling. Når jeg holdt på så knakk jeg tre stk :o To fra biltema og en litt dyrere, husker ikke merket i farta. Alle tre knakk forskjellig. Biltema sin knakk av den ene armen der det er to og den andre knakk på den store enkelt armen. Den siste knakk der bolten pressa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...