Jump to content

Recommended Posts

Posted

Etter uendelige samtaler med diverse firma har vi endelig skrevet kontrakt, og snekkere startet i går. Virker som begge 2 har ADHD, for fy flate som de har stått på de 2 dagene de har vært her. Firmaet regnet med ca 14 uker byggetid, men fortsetter de slik kan det ikke ta mer en 4 :lol:

Godt å se at håndtverkere står på når man først har hyret dem inn. Madammen gruer seg dog til 3 uker uten dass og dusj, når de røsker vekk det som er der i dag 8)

Alt er forøvrig kaos her, ikke lett å bo midt oppe i bygginga. He he.. skulle legge oss i går så lå det en haug med lister med spiker i senga :lol: :lol: :lol:

Posted

Skal begynne med badet på slutten av sommeren. Gleder meg ikke akkurat. I motsetning til deg skal jeg gjøre alt selv (sammen med bruttern) Må si jeg misunner deg som kan bruke håndverkere. Det er vel kanskje greit når vi snakker påbygg/ombygging. Men lykke til skal du i hvertfall. Men har du/dere/firmaet fått tak i isolasjon da?

Posted

Etter uendelige samtaler med diverse firma har vi endelig skrevet kontrakt, og snekkere startet i går. Virker som begge 2 har ADHD, for fy flate som de har stått på de 2 dagene de har vært her. Firmaet regnet med ca 14 uker byggetid, men fortsetter de slik kan det ikke ta mer en 4 :lol:

Godt å se at håndtverkere står på når man først har hyret dem inn. Madammen gruer seg dog til 3 uker uten dass og dusj, når de røsker vekk det som er der i dag 8)

Alt er forøvrig kaos her, ikke lett å bo midt oppe i bygginga. He he.. skulle legge oss i går så lå det en haug med lister med spiker i senga :lol: :lol: :lol:

Døh, tøffe gutter pusser opp sjæl! Og bruker minst et år pr. rom!!

Har bare litt igjen av trappa nå (har egentlig hatt bare litt igjen ganske lenge), og deretter er det badet sin tur, men det MÅ vi gjøre fort, for man blir vel fort nøden uten dass :-) )

Posted

Jeg hadde total-ombygging av badet mitt for to år siden. For en jobb. :shock:

Alt ble revet, og rommet ble lagd større,ved å ta litt av soverommet vegg i vegg. Så da måtte vi jo pusse opp det rommet også. Flytting og innsetting av nytt vindu på yttervegg. Alt av vegger, gulv,røropplegg og elektrisk nytt. Støping av gulv,med varmekabler. Ny isolasjon,rupanel og gipsplater. Slikkelig med smøremembran på gulv og vegger. Fliser på gulv og vegger, med to border og dekorfliser og innbygd hjørnekar. Ny innredning (190cm), dusjkabinett (95x95cm) og nytt toalett.

Panel i taket,med 9stk innfelte spottere.

Jeg jobber som håndtverker selv,så jeg ordnet det meste selv. Hadde hjelp til flislegging og røropplegg.(to kompiser) Fikk kjøpt alt av materialer og deler med store rabatter.

Men jeg fikk nesten sjokk, når jeg regnet sammen til slutt :shock:.

Tør ikke tenke på hva dette hadde kostet hvis jeg skulle satt bort alt sammen. :shock:

Men er nå veldig glad for at jobben er gjort. Gruet meg i to år. før jeg endelig fikk begynt.

Jeg prøvde å planlegge dette litt skikkelig før oppstart. Hadde alt jeg skulle bruke i hus før vi startet.

Avtalt med rørlegger og flislegger.

Jobben tok 5 uker, å da gjorde vi noe hver eneste dag.

Skal love deg jeg var glad når jeg hadde skutt inn siste spiker`n på listene og alt var på plass.

:P

Posted

Alt ble revet, og rommet ble lagd større,ved å ta litt av soverommet vegg i vegg. Så da måtte vi jo pusse opp det rommet også. Flytting og innsetting av nytt vindu på yttervegg. Alt av vegger, gulv,røropplegg og elektrisk nytt. Støping av gulv,med varmekabler. Ny isolasjon,rupanel og gipsplater. Slikkelig med smøremembran på gulv og vegger. Fliser på gulv og vegger, med to border og dekorfliser og innbygd hjørnekar. Ny innredning (190cm), dusjkabinett (95x95cm) og nytt toalett.

Jeg jobber som håndtverker selv,så jeg ordnet det meste selv. Hadde hjelp til flislegging og røropplegg.(to kompiser) Fikk kjøpt alt av materialer og deler med store rabatter.

Tar du mye pr.time, eller??

Her skal jeg bare dra opp gulvbelegget og rive veggene, ha på masse membran, nye vegger av plate-typen og støype noe gulv. Mulig det skal gjøres om litt på rørene, men det er relativt greit. Alt kommer opp gjennom gulvet, og det er råkjeller under. Tak, elektrisk, varmekabler og sånt skal få være.

Posted

Hvor blei det av de tøffe gutta dine 'a? :lol:

er ikke utøft å spørre om hjelp, vettu :-)

Det som virkelig ikke er tøft er vannlekkasjer på badet :(

Posted

Noen bilder av det ferdige badet  :P :

Bad001.jpg

Bad002.jpg

Bad003.jpg

Bad004.jpg

Bad005.jpg

Bad006.jpg

Er ikke noen kanonfotograf,så bildekvaliteten er så som så! Men,men. :P

Fornøyd med innsatsen og resultatet selv!

Posted

Madammen gruer seg dog til 3 uker uten dass og dusj, når de røsker vekk det som er der i dag 8) Alt er forøvrig kaos her, ikke lett å bo midt oppe i bygginga. He he.. skulle legge oss i går så lå det en haug med lister med spiker i senga :lol: :lol: :lol:

JØSS - hvem hadde puttet spiker`ne i senga da???!  :shock:   :lol:

Forøvrig - hotell, vurdert det? ;)

Posted

Noen bilder av det ferdige badet  :P :

Så godkjent ut det der. Når kommer du og hjelper meg ?

:lol: :lol: Takk for det!!

Ja,si det Frode! Har mye annet jeg heller vil drive med på kveldstid og helger, nå som våren nærmer seg. 8)

Posted

Ja,si det Frode! Har mye annet jeg heller vil drive med på kveldstid og helger, nå som våren nærmer seg. 8)

Nå skjønner jeg ingen ting :-)

Posted

Nå skjønner jeg ingen ting :-)

:shock: :lol: :lol: 8)

Posted

Hotell ja... i 14 uker  :lol:

Mye av det samme de gjør hjemme hos meg nå Jørn.

Skal flytte badet, nytt ingangsparti/trapp opp 2 etg, badet i dag blir gang, vegg soverom flyttes 50 cm. + bygge på ca 30 kvm i andre enden av huset...  legge parkett i stue, bygge om kjøekken etc etc.... husker ikke alt jeg... alt av rør byttes, ny bereder i kjeller, (benkebereder i dag)

Bor i 2 manss bolig.. keg oppe og et eldre ektepar under... må påkoste nytt tak etc til dem også siden vi skal bygge over... selvsagt har de skråtak  :?

Posted

Tar du mye pr.time, eller??

Her skal jeg bare dra opp gulvbelegget og rive veggene, ha på masse membran, nye vegger av plate-typen og støype noe gulv. Mulig det skal gjøres om litt på rørene, men det er relativt greit. Alt kommer opp gjennom gulvet, og det er råkjeller under. Tak, elektrisk, varmekabler og sånt skal få være.

Var mye snakk om bad og membran å sånn her. Er selv nettopp ferdig med mitt siste kveldsproskjekt hvor jeg har total renovert en hel tomansbolig. Et lite tips siden det har vert mange tester som har vist at noen godkjente membran typer som er på markede holder desverre ikke tett. Og for at en smøremembran skal være godkjent iht. våtromsnormen må en fagman min. legge membranen. Selv om de fleste vil nåkk si at de skal legge flisene og. Men isteden for legge membran er det billigere og mye bedre og ¨få en gulvlegger til og legge belegg på  gulv og vegg i våtsonene. Da bruker de enten rester eller utgåtte belegg som er billige og sveiser alle skjøter. Da får du et helt vantett bad som er godkjent.  Og det er greit hvis det skulle bli en lekasje om noen år og du vil ha litt igjen på forsikringen. :)

[vedlegget ble slettet av en administrator.]

Posted

En veggmontør som jobber på prosjektet jeg også jobber på mente at gips er like bra/bedre enn litex. Årsak:

-Lavere pris, på litexplatene må man kjøpe alt mulig rart av tilbehør, på gips holder det med skruer, sparkel og membran.

-ikke så mye mer arbeid med tanke tetting. Gipsen må sparkles og deretter ha på membran (males på), litexplatene må tettes i hvert eneste skruehull, ha på tetteremser i alle skjøtene osv.

-Gips er like enkelt å tilpasse som litex.

Alt i alt så er litex ett godt system, fordelen er at platene ikke blir ødelagt om man er uheldig og får f.eks en sprekk i skjøtene

Posted

En veggmontør som jobber på prosjektet jeg også jobber på mente at gips er like bra/bedre enn litex. Årsak:

-Lavere pris, på litexplatene må man kjøpe alt mulig rart av tilbehør, på gips holder det med skruer, sparkel og membran.

-ikke så mye mer arbeid med tanke tetting. Gipsen må sparkles og deretter ha på membran (males på), litexplatene må tettes i hvert eneste skruehull, ha på tetteremser i alle skjøtene osv.

Alt i alt så er litex ett godt system, fordelen er at platene ikke blir ødelagt om man er uheldig og får f.eks en sprekk i skjøtene

Trenger ikke sparkle skjøtene på gipsen! Men man må bruke bånd sammen med smøremembran i alle skjøter og hjørner og mellom vegg/gulv. Man må også bruke mansjetter rundt alle rør og sluk. Også viktig med armeringsduk i membranen på gulvet. Man får også kjøpt ferdige innvendige og utvendige hjørner, som brukes sammen med båndene som brukes på skjøter og overganger. Skruehullene blir tette når du ruller på membran på veggene.

Kravet til smøremembran, er 2mm på gulv og 1mm på vegger. På bad så snakker man om tørre og våte soner!

Dette er bare tull på ett "lite" bad, i ett privathjem! Her er alt våtsoner!!!!!!!

Så det eneste jeg ser som er forskjell på litex og gips, er at du slipper å smøre membran på selve plata!!

Men du MÅ ta skjøter,hjørner, skruehull og overgang vegg/gulv på disse også!!!

Så det er vel ikke mye man sparer av arbeid med å slippe å rulle selve plata???

Gips er selfølgelig mye billigere enn disse litex platene. Selv om man må kjøpe litt mere smøremembran hvis man bruker gips, så blir det billigere enn litex plater!!!

Jeg mener også at underlaget platene festes/skrues på, må være det samme!!!

Posted

Ulempen med gips er at det skal så utrolig lite til før plata er ødelagt. Litt vann så er det gjort.

I tillegg er det jo dårlig feste for å henge opp ting på ei gipsplate. Hvis du ikke er så heldig å treffe på en stender da. Jeg tenker da på ting som veier litt mer enn en plakat ... :lol:

Hvis du får vann på gipsen din etter at badet er ferdig, så har du gjort en dårlig jobb med membranen.

Badet hadde vært like ødelagt hvis det var litex plater. Har du først fått fukt under membranen, så må du rive uansett hva slags materialer du har brukt!!

Den beste løsningen ang. vegger, er å kle alle veggene med "rupanel" over stendere!! Da holder det med 1 lag gips uten på! Veggene blir stive å fine, samtidig som du har feste til alt utstyr og innredninger på 100% av veggflatene. Du kan skru hvor du vil, uavhengig av stendere. Du har jo 15mm panel under gipsen, som holder til feste for det meste!!!

Kravet til vegger, hvor man skal ha fliser er: Stendere på cc 60(altså stender på hver 60cm), så må man ha 2 lag gips, for at veggen skal bli stiv nok, til tyngden av flisene!

Hvis man derimot bruker stendere med cc 30(altså stendere på hver 30cm), så klarer man seg med 1 lag gips. For da blir veggen stivere pga. dobbelt så mange stendere!!

Jeg mener at den beste løsningen er som følger: Stendere på cc 60, kle alle vegger 100% med 15mm rupanel og 1 lag gips eller litex plater utenpå dette. Da blir veggene meget stive, samtidig som man har feste til innredning og utstyr på 100% av veggflatene. Trenger bare borre gjennom flis og 1 lag gips, så har man 15mm panel  til å feste det meste i. Altså helt uavhengig i hvor stendere er henn under.

Posted

Skulle jaggu tro dere driter penger karer... :shock:

Hvor er egeninnsatsen da...?????? :lol:

Jeg er så kjip at jeg unner ikke NOEN å tjene penger på noe jeg kunne gjort selv  8-[ .

Tenk på alt dere betaler i timelønn til de gutta som roter rundt i skuffene deres og klør seg i ræva og drikker kaffe  :evil4: . Det kunne dere ha kjøpt ØL for  :drinkers:........... i stedet må dere bruke enda mere penger på å holde dere unna huset.... [-X

:laughing8:  :laughing8:

Jeg har gjort alt, eller det meste selv, på mitt bad!! Hadde bare hjelp til rør jobben(som var meget omfattende) og til selve flisejobben!! Men flisleggeren kom til "duket" bord, da alt av smøremembran og grunnarbeid var gjort av meg, før han kom!! Men vi valgte noen fliser, som kostet "litt" pr m2, å siden jeg aldri har drevet no særlig med fliser og at vi ville bli fort ferdig, så valgte jeg å sette bort denne jobben!! Å det var verdt pengene! Hjelper ikke med dyre fine fliser, hvis det ferdige resultatet ser helt ræva ut!! Å han jeg brukte er meget nøye(slik som meg), så resultatet ble 110%!! + at han brukte en brøkdel av tiden som jeh hadde brukt, hvis jeg skulle ha knotet med dette selv!!

Jeg er selv håndtverker, som har prøvd meg på det meste, men det gjelder å se sine begrensninger.

Det er lov å spørre eller leie inn hjelp, når man skjønner at man er på tynn is!! Kan fort bli dyrt, hvis man må begynne å gjøre ting to ganger!!

Posted

Da jeg totalrenoverte begge bada for noen år siden brukte jeg gamlemetoden med vinylmembran i våtsonene og der hvor det var behov for sveising dobbeltsikra jeg med smøremembran oppå i tillegg (paranoid, kanskje  :lol: )

Hvis det kun brukes smøremembran så må det minimum 4 påføringer med aller helst 1 døgn herdetid mellom strøka. Jeg liker best vinylmembran (belegg) og skal bruke det igjen på det nye huset.

Hadde cc på 60 cm og så stivet jeg av med stenderbiter mellom stenderne og deretter ett lag gips.

På gulvet hadde jeg Masterboard plater under varmekablene som er bedre enn gips pga de ikke knuser/pulveriseres men jeg har inntrykk av at gips fremdeles er mest brukt. Jeg ville likevel ha det beste når jeg først gjorde dette. Og jeg la selvsagt spikerslag inn der hvor baderomsinnredningen skulle monteres.

Posted

Da jeg totalrenoverte begge bada for noen år siden brukte jeg gamlemetoden med vinylmembran i våtsonene og der hvor det var behov for sveising dobbeltsikra jeg med smøremembran oppå i tillegg (paranoid, kanskje  :lol: )

Hvis det kun brukes smøremembran så må det minimum 4 påføringer med aller helst 1 døgn herdetid mellom strøka. Jeg liker best vinylmembran (belegg) og skal bruke det igjen på det nye huset.

Hadde cc på 60 cm og så stivet jeg av med stenderbiter mellom stenderne og deretter ett lag gips.

På gulvet hadde jeg Masterboard plater under varmekablene som er bedre enn gips pga de ikke knuser/pulveriseres men jeg har inntrykk av at gips fremdeles er mest brukt. Jeg ville likevel ha det beste når jeg først gjorde dette. Og jeg la selvsagt spikerslag inn der hvor baderomsinnredningen skulle monteres.

Det beste er selfølgelig ett støpt gulv på 5-7 cm tykkelse. Dette kan man ha over 22mm sponplater. Man bør legge ett bannsikkert underlag på 5mm, av feks. flytesparkel. Så kan man legge armeringsmatter og feste varmekabel til disse. Så støper man over alt sammen. Den beste løsningen er å få membranen på "toppen", slik at undergulvet alltid er tørt!! Fliser og fuger lekker vann som en sil!!

Har man dårlig plass til å bygge opp gulvet så mye, så kan man bruke såkalte lavtbyggende varmegulv.

Da kan man bruke en fiberarmert flytesparkel som er selvbærende ved tykkelse over 25mm. Dette kan legges på gulvspon eller på eksisterende betonggulv!! Anbefaler absolutt IKKE gips på gulv!!

Alltid lurt å stive av bjelkelaget så mye som mulig, uansett hva slags løsning man velger. Bjelkelag på cc30 eller på cc60 med stiver på tverr mellom disse!! Er alltid fare for at ett undergulv av treverk beveger seg, med følger som at gulvet kan sprekke opp. Derfor er det viktig å få dette så stivt og stabilt(dødt) som mulig!!!

Går veldig bra å bruke veggvinyl og gulvbelegg som membran. Da dette blir sveiset i alle skjøter og hjørner.

Men da må man som regel leie inn folk til å gjøre dette. Man må ha sveise utstyr og erfaring med å utføre dette.

Smøremembran  klarer de fleste å utføre selv..!!

Jeg snakker av erfaring som gulvlegger, med våtroms sertfikat!!!