Jump to content

Bytte motor på W211 200CDI (2004 mod)


utlending

Recommended Posts

Hei folkens.

Jeg vurderer å bytte motor på bilen fra 200CDI til enten til 270CDI, eller (helst) 320CDI (rekkeseks)

Motor og gir fungerer utmerket, men savner litt "energi" fra motoren  :lol:

Jeg vill unngå chipping, eller å bytte bil.

Vet noen om at hva må jeg skaffe i tillegg til motoren?

Ledningsnett, motorstyring og eksos må skaffes vet jeg, men hva er med forstilling, bakstilling, bremser, evt. mer? Eksisterende girkassa kan jeg bruke, eller må den også byttes?

Har dere noe peiling hvor mye koster cirka bare arbeid?

Har det noe dere kan anbefale max. 20-30 mil fra Fredrikstad som kan utføre den jobben? BOS er ikke aktuelt  :wink:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det problemet ville jeg heller tatt om det kommer.

 

Jeg har søk på rimelige 211'er, og ser stadig diesler som har gått 500k + km. Det hadde de neppe gjort om det måtte byttes motor hele tida.

 

På en sånn 200 cdi får du ut ganske mye ekstra med chipping.

 

Hvis du syns 250k km er så mye at motor bør byttes "preventivt", så er du kanskje litt ny med mercedes? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke nye i "mercedes verden" ville ikke bytte motor preventiv, kun for å nyte mer effekt uten å tenke på andre ting (motorskade, utslipp på PPK, osv).

Men kan du anbefale chipping eller ECU-programmering, som er trygd å bruke på flere 100.000 km?

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo bare tull.

Hvis du har en 200CDI og ønsker mer power og ikke vil tune/ chippe, så må du kjøpe deg ny bil med større motor. Store kostnader og jobb med motorbytte og godkjenning vil du også slite med.

Bytt bil, alt annet er helt meningsløst.

 

Link to comment
Share on other sites

vil tru at du må skifte girkasse oxo.

du kan sjekke hva som er oppsatt som max dreimoment på din kasse, med å sjekke p/n.

og med skifte av kasse så blir ny koding av ecu til kassa, og spørs om den går ilag med uvekslinga til bakakslingen osv.

vil tru at ecu til kassa må uansett kodes om hvis du setter inn større motor....

dette vil bli såpass dyrt et det ikke er verd det, med mindre du ikke kan gjøre all jobb selv og får tak i en vraka bil.

Link to comment
Share on other sites

vil tru at du må skifte girkasse oxo.

du kan sjekke hva som er oppsatt som max dreimoment på din kasse, med å sjekke p/n.

og med skifte av kasse så blir ny koding av ecu til kassa, og spørs om den går ilag med uvekslinga til bakakslingen osv.

vil tru at ecu til kassa må uansett kodes om hvis du setter inn større motor....

dette vil bli såpass dyrt et det ikke er verd det, med mindre du ikke kan gjøre all jobb selv og får tak i en vraka bil.

 

Ja-ja, men det er ikke lett å finne en bil, som har rekkeseks motor, mellom 2004-2006 (2004 hadde liten facelift, etter 2006 finns bare V6), som er ikke import, ikke gått under 300000km. Uansett, hvis jeg får byttet motor rundt 25-30 tusen, og bruker bilen 7-8 år til, da blir ikke så mye tap (tenker på kr/år). Hvis jeg selger bilen nå, tapte jeg 50-60 tusen på 1,5 år +det pris forskjellen. Det er alt for mye synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

vil tru at du må skifte girkasse oxo.

du kan sjekke hva som er oppsatt som max dreimoment på din kasse, med å sjekke p/n.

og med skifte av kasse så blir ny koding av ecu til kassa, og spørs om den går ilag med uvekslinga til bakakslingen osv.

vil tru at ecu til kassa må uansett kodes om hvis du setter inn større motor....

dette vil bli såpass dyrt et det ikke er verd det, med mindre du ikke kan gjøre all jobb selv og får tak i en vraka bil.

 

Skulle kjøpe komplett motor med girkassa. Det finns på Finn.no for 8-10tusen...

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 200CDI i w210 chassiset. Den var gått 340.000 når den ble chippet. Det er noen år siden, og den går ennå den.

 

Ville heller gått for chipp, spart masse penger på å ikke starte med motorbytte, også brukt de pengene på en 280 el 320 etter en stund.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 200CDI i w210 chassiset. Den var gått 340.000 når den ble chippet. Det er noen år siden, og den går ennå den.

 

Ville heller gått for chipp, spart masse penger på å ikke starte med motorbytte, også brukt de pengene på en 280 el 320 etter en stund.

 

Det høres bra ut. Begynte å tenke på chipping jeg også.

Hva slags chip du bruker? Er den tuning boks, eller ECU programmering?

Hvor mye extra effekt har du fått?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tatt en tur hos Østfold Chiptuning i Askim på lørdag.

Nå har jeg 170HK og 370NM. Bilen føles som ble satt inn en 270CDI motor  :)

Mye mindre giring og mye bedre respons både fra motor og girkassa.

Jeg er meget fornøyd foreløpig.

 

Det høres ut som fornuftig tuning. Det er mulig å dra opp mot 200 hk ut av dem, men det er sikkert ikke dumt å holde seg litt under. Det kan fort bli litt redusert forbruk også. Høyere railtrykk gir mer effektiv forbrenning.

Link to comment
Share on other sites

Tatt bare trinn1, som er "trygd for motoren". Ble girkassa også programmert.

Han sa, at trinn2 er på grense for motoren, som er innkjørt  :)

Vi snakket om litt. Hvis jeg bytter turbo og dysere fra en facelift, og blir optimalisert på benk, da kan få ut cirka 220HK uten at motoren blir ødelagt. Men den er et annet historie...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...