Jump to content

Hvilken MB anser dere som samleobjekt om 10-20 år?


Vihovde

Recommended Posts

Egentlig det meste, så lenge det er i god stand, ikke gått for langt og ikke helt dusinvare.

 

Jeg håper min 126 vil holde seg greit. En bra 124 eller 140 vil nok også stå høyt i kurs etter hvert.

 

Hvor mye kan Hansen avse, da?

Link to comment
Share on other sites

124, 129, 140, 210 i første omgang, men det betinger at bilen er 100%, ikke ihjelskrudd, lurvete, rustflekker her og der og lignende - etter hvert som bilene blir gamle er det biler som blir bare delebiler og ikke mye å ha.

 

Selvfølgelig også 126, 107 og 201, men de er i grenseland for gamle til din definisjon. :)

Link to comment
Share on other sites

Det spørs vel på om det er lov med såkalte "fossile" biler om 20 år det da :wink:

 

Det er en god grunn til å melde seg inn i KNA, Amcar eller liknende klubber som jobber for å fremme bilentusiasme og sikre tilgang på ordentlig fuel, som ikke er forurenset med alt mulig MDG-drit.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs vel på om det er lov med såkalte "fossile" biler om 20 år det da :wink:

 

Det er en god grunn til å melde seg inn i KNA, Amcar eller liknende klubber som jobber for å fremme bilentusiasme og sikre tilgang på ordentlig fuel, som ikke er forurenset med alt mulig MDG-drit.

 

Jeg er medlem i flere klubber jeg men tviler sterkt på at vi med bilinteresse får lov å utfolde vår interesse fritt spesielt langt inn i framtiden. Selv NAF har jo vært ute å stilt seg bak et forbud mot å kjøre bil selv fra 2030 og regjeringspartiet Venstre hadde jo som en av sine saker ved siste valg at privatbilisme skulle bli forbudt fra 2030. Lite trolig at det skjer så fort men over tid så vil det nok bli svært vanskelig å eie en bil man kan bruke ute i det fri her i landet.

Heldigvis finnes det noen med fornuft på andre steder i verden.

 

Når det kommer til hvilke biler som blir samleobjekt så tror jeg det vil fortsette som før, alle spesielle biler med lavt produskjonsantall og "samleverdi" fra de var nye. Vanlige biler vil også bli samleobjekter hvis de har gått lite, har spesiell historie og/eller er spesielle utgaver.

 

Et teoretisk eksempel kan jo være at Gunnar kjøpte seg en ny 2005 E220CDI sedan som 70års dags gave til seg selv. Han er nå i dag 84 år og måtte slutte å kjøre sist høst. I løpet av de 13 år han hadde bilen på veien kjørte han veldig lite, kun ca 4 mil hver vei til hytta noen ganger i løpet av sommerhalvåret (kanskje 6 ganger vært år) og for å levere tippekuponger på andre sida av byen (ca 12km en vei) en gang i uka ellers i året. Bilen har alltid stått i garasje og har blitt vasket og polert flere ganger i året. Han hadde den inne på service hos merkeverksted hver vår og høst. Bilen har nå gått ynkelige 23 500 km og ser ut som ny. Baksetet har aldri vært i bruk og kona var passasjer de første 4 årene men hun døde desverre av kreft. Etter det har Gunnar vært alene og han har aldri rørt en sigarett og er alltid nøye med å ta på seg rene sko før han setter seg i bilen.

 

Slike biler kommer til å bli ansett som samleobjekt for de dukker ikke opp spesielt ofte og spoler vi fram til 2035 er bilen i mitt teoretiske eksempel blitt 30 år og veteran. Gunnar er død for lenge siden og hans arvinger vil at noen skal ta over bilen til Gunnar. De annonserer den på Finn (eller noe annet sted) og tror at denne bilen ikke er verd stort så de priser den til 100 000 kroner. De blir nedringt av potensielle kjøpere og det ender opp med en budkrig hvor siste bud ender på 353 000 kroner. Kjøperen er en spekulant som sporenstreks annonserer bilen til salgs internasjonalt og selger den til det dobbelte til en Mercedes samler i Barhain som mangler en 2005 E220CDI sedan i fargen Desert Silver Effect i samlingen sin.

 

Leste også om en spesiell Mercedes i siste nummer av Classic Cars. En C-klasse stasj fra 2010 som det var produsert bare 5 stykker av. Slike vil nok bli ansett som samleobjekt. Jeg tror også at biler som skilte seg ut når de var nye vil bli mere ettertraktet, så hvorfor ikke første generasjon av A-klassen. Er jo over 20 år siden den kom, begynner å nærme seg veteranstatus her i landet og i andre land er jo grensen for klassiker på 25 år.

Kanskje på tide å lete etter en tidlig A-klasse som har gått lite?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=139490425

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke så oppmuntrende bidrag i denne tråden, men fokuset på samleobjekter med forbrenningsmotor vil nok endre seg om ikke altfor mange tiår.  For noen år siden posta jeg innlegg #1462 i denne tråden:

https://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=16956.msg382234#msg382234

 

Innlegget i den tråden var mest for moro skyld, men framtia vil bli noe i den dur. Tilgangen på drivstoff, smøremidler og væsker for å drifte en forbrenningsmotor vil etterhvert avta, produksjonen vil minke, og til slutt vil prisene bli så ekstreme at ingen privat person kommer til å kjøpe det.  Fossilt basert drivstoff blir forbeholdt transport, fly, skip, anleggsmaskiner osv.. mens mennesketransport etter eget initiativ og med eget kjøretøy blir sekundært med tanke på ressursutnyttelse.

 

En av grunnene til at det tas vare på gamle biler i dag er at de kan kjøres, og fordi det lages nye biler som gjør gamle biler enda mer attraktiv i et bilhistorisk perspektiv. Sjeldne biler er investeringsobjekter i den private finansverdenen på lik linje med kunstverk og eiendom. Så en del spesielle biler blir nok tatt vare på i framtia, men det blir i et begrensa omfang i forhold til det vi ser i dag.  Sagt på en annen måte; alle museum er stappfulle av supersjeldne ting & tang, men det er vel ikke mange som higer etter å få kjøpe noe av det??

 

Men for å lande litt og få jordkontakt igjen, så tror jeg alle biler med lave produksjonsvolum blir verdt å samle på, i tillegg biler som oppnår kultstatus som f.eks. VW Transporter.  Sjeldne biler blir først young classics og det er i denne perioden klinten skilles fra hveten.  Et godt eksempel er 500E/E500 hvor prisene generelt er 3 doblet på 10 år.  Historikk og vedlikehold på disse bilene er mer og mer avgjørende på pris fordi deletilgangen er drastisk redusert de seinere åra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...