Jump to content

Flekking


Guest frodes.

Recommended Posts

Jeg har prøvd meg på litt flekking av panseret. Jeg prøvde dette med å legge i lakk og gnikke over med kork og rødsprit, men det eneste som skjedde, var at all lakken forsvant ut av såret. Nå har jeg lagt i ganske drøyt med lakk, så det bygger høyere enn panseret. Planen er å "slipe" det ned til samme nivå som panseret med en slags rubbing / polering. Jeg har kjøpt en poleringsmaskin som jeg tror funker greit (en ordentlig en, ja)

 

Er det noen som har formening om hva jeg bør bruke for å få det flatt? Fargenyansen er jeg godt fornøyd med :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Geir Tore
Jeg har kjøpt en poleringsmaskin som jeg tror funker greit (en ordentlig en' date=' ja)

 

Er det noen som har formening om hva jeg bør bruke for å få det flatt? Fargenyansen er jeg godt fornøyd med :-)[/quote']

 

Hvilket merke? Hvor? Pris? Vet de har en Hitachi maskin til 2800,- hos Maxbo, og en billigutgave til 500,- hos Torshov. Hitachimaskinen har turtall ned til 600 rpm, mens den hos Torshov går ned til 900 rpm.

 

Sandpapir #2000 eller deromkring skal vel være greit for å pusse ned. Kanskje litt grovere først og så #2000 før du kjører lakkrens/polering. Vær oppmerksom på at det oppstår mønster og fargenyanser hvis du pusser på metalliclakk (før du har på klarlakk, jeg har prøvd :oops: ), men det gjør kanskje ikke noe hvis det er områder på under 5 mm i diameter det er snakk om. Eller la du klarlakk direkte på metallicen?

Link to comment
Share on other sites

Hvilket merke? Hvor? Pris? Vet de har en Hitachi maskin til 2800' date='- hos Maxbo, og en billigutgave til 500,- hos Torshov. Hitachimaskinen har turtall ned til 600 rpm, mens den hos Torshov går ned til 900 rpm.

[/quote']

Torshov sin.

 

Sandpapir #2000 eller deromkring skal vel være greit for å pusse ned. Kanskje litt grovere først og så #2000 før du kjører lakkrens/polering. Vær oppmerksom på at det oppstår mønster og fargenyanser hvis du pusser på metalliclakk (før du har på klarlakk' date=' jeg har prøvd :oops: ), men det gjør kanskje ikke noe hvis det er områder på under 5 mm i diameter det er snakk om. Eller la du klarlakk direkte på metallicen?[/quote']

 

Jeg blandet klarlakk i metallicen, og lot det størkne bittelitt, så det ble litt enklere å legge på et tykt lag.

 

Sandpapir blir litt vel brutalt. Jeg så mer for meg poleringsprodukter. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest CLK 230

ble MEGET imponert da vi var på treff hos Selveste M sist mandag.

 

2500 sandpapir med litt såpe ( våtsliping) så lakkrense og polere = Ripefri og perfekt resultat. Akkurat det samme kan gjøres med steinsprut!

 

Tok et par steinsprut på panseret i går og nå kan jeg ikke se at det har vært steinsprut der i det heletatt, bare et stort sort flott skinnende panser :lol: 8) :lol: 8)

Link to comment
Share on other sites

ble MEGET imponert da vi var på treff hos Selveste M sist mandag.

 

2500 sandpapir med litt såpe ( våtsliping) så lakkrense og polere = Ripefri og perfekt resultat. Akkurat det samme kan gjøres med steinsprut!

 

Tok et par steinsprut på panseret i går og nå kan jeg ikke se at det har vært steinsprut der i det heletatt' date=' bare en stor sort flott skinnende panser :lol: 8) :lol: 8)[/quote']

 

 

Man kan da ikke bruke SANDPAPIR på panseret ??? :shock: :? :roll: :?: :!: :?: :shock: :shock: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

 

Lyst til å komme og hjelpe meg litt? Jeg tør nok ikke fly på panseret med sandpapir alene...

Link to comment
Share on other sites

Guest CLK 230

Trodde ikke jeg heller, fikk litt store :shock: da jeg så det selv, men resultatet ble unektelig knall bra.

Frå nå av fikser jeg alle riper og steinsprut selv med 2500 papir, lakkrens så polering med hard wax!

Link to comment
Share on other sites

Trodde ikke jeg heller' date=' fikk litt store :shock: da jeg så det selv, men resultatet ble unektelig knall bra.

Frå nå av fikser jeg alle riper og steinsprut selv med 2500 papir, lakkrens så polering med hard wax![/quote']

 

Du tror ikke bilen din trenger en luftetur til meg en dag? :-)

 

hvor lenge går det før man har slipt seg gjennom klarlakken på det viset der? Jeg HAR nevnt at jeg _ikke_ har planer om å lakke om hele panseret??

 

Altså :

 

Du legger i lakk/klarlakk, så det dekker og vel så det.

Du tar 2500-papir på en kloss(?) og pusser til det er plant?

Hvor stor område pusser du?

Du tar så lakkrens på poleringsmaskin, eller for hånd? Hvilken type lakkrens? Kan jeg bruke turtle color back? Har noe av det stående.

Deretter er det vanlig polering?

 

sikker på at det ikke er bedre å droppe sandpapiret og gå rett på med lakkrens på poleringsmaskina?

 

Hvis du har lyst til å komme med en step-by-step "steinsprutflekking for dummies", så er du hjertlig velkommen :-D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har lyst til å komme med en step-by-step "steinsprutflekking for dummies", så er du hjertlig velkommen

 

Jeg hadde også satt pris på en slik step-by-step veiledning. Jeg har massevis av små steinsprutskader i fronten på min svarte W210 :?

Link to comment
Share on other sites

Guest Geir Tore
Altså :

 

Du legger i lakk/klarlakk' date=' så det dekker og vel så det.

Du tar 2500-papir på en kloss(?) og pusser til det er plant?

Hvor stor område pusser du?

Du tar så lakkrens på poleringsmaskin, eller for hånd? Hvilken type lakkrens? Kan jeg bruke turtle color back? Har noe av det stående.

Deretter er det vanlig polering?

 

sikker på at det ikke er bedre å droppe sandpapiret og gå rett på med lakkrens på poleringsmaskina?[/quote']

 

1. Legg i lakk, klarlakk over

2. Puss plant med sandpapir på kloss, minimum 2000 som siste

3. Lakkrens med maskin. Jeg har brukt både Meguiars, Turtle og Autoglym med godt resultat. Brukte da eksentersliper med pute, men roterende maskin er nok enda bedre egnet.

 

Bedre å gjøre planinga med sandpapir, for da tar du det som stikker opp uten å slite på lakken rundt. Går du rett på lakkrens får du det ikke plant uten å slite mye på området rundt.

 

Jeg hadde også en ide om å ta samme prosessen direkte på metalliclakken for å kunne lakke mindre områder på en flate, men det ble ikke vellykket. Sliping og lakkrens er nok forbeholdt homogen lakk, dvs. enten klarlakk eller vanlig farget lakk (ikke metallic).

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også en ide om å ta samme prosessen direkte på metalliclakken for å kunne lakke mindre områder på en flate' date=' men det ble ikke vellykket. Sliping og lakkrens er nok forbeholdt homogen lakk, dvs. enten klarlakk eller vanlig farget lakk (ikke metallic).[/quote']

 

Mange takk! Hva skedde da du gjorde dette direkte på metallicen? Jeg har blandet lakk og klarlakk, og lagt alt i så det ble nok, og litt til. Jeg prøvde først lakk i bunn, og klarlakk oppå, men da syns jeg det ble så tydelig hvor såret har vært.

Link to comment
Share on other sites

Guest Geir Tore

Jeg hadde også en ide om å ta samme prosessen direkte på metalliclakken for å kunne lakke mindre områder på en flate' date=' men det ble ikke vellykket. Sliping og lakkrens er nok forbeholdt homogen lakk, dvs. enten klarlakk eller vanlig farget lakk (ikke metallic).[/quote']

 

Mange takk! Hva skedde da du gjorde dette direkte på metallicen? Jeg har blandet lakk og klarlakk, og lagt alt i så det ble nok, og litt til. Jeg prøvde først lakk i bunn, og klarlakk oppå, men da syns jeg det ble så tydelig hvor såret har vært.

 

Da jeg prøvde å slipe på metallicen dannet det seg mønster i den. Siden den ikke er homogen kan det være forskjellig konsentrasjon av metallpartikler på forskjellige steder, og dette kommer veldig tydelig frem hvis man sliper på den. Det oppstår også en påfallende blankhet når metallpartiklene blir bearbeidet av sandpapiret, samt at det er vanskelig å slipe 100% jevnt hvis området begynner å strekke seg over et par cm. Konklusjon: Få på klarlakk før sliping/lakkrens. Lakkering av deler av en flate med metalliclakk tror jeg dessverre er bortimot umulig å få "perfekt", med mindre det er snakk om noen få millimeter som ved steinsprut.

 

Forøvrig har jeg lyst til å kjøpe meg en roterende polermaskin selv, så jeg er spent på å høre om den fra Torshov er god nok eller om det kan lønne seg å legge på et par lapper med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg prøvde å slipe på metallicen dannet det seg mønster i den. Siden den ikke er homogen kan det være forskjellig konsentrasjon av metallpartikler på forskjellige steder' date=' og dette kommer veldig tydelig frem hvis man sliper på den. Det oppstår også en påfallende blankhet når metallpartiklene blir bearbeidet av sandpapiret, samt at det er vanskelig å slipe 100% jevnt hvis området begynner å strekke seg over et par cm. Konklusjon: Få på klarlakk før sliping/lakkrens. Lakkering av deler av en flate med metalliclakk tror jeg dessverre er bortimot umulig å få "perfekt", med mindre det er snakk om noen få millimeter som ved steinsprut.

 

[/quote']

Det kan bli spennende å se hvordan det går med de steinsprutene jeg allerede har tatt da. Der har jeg jo blandet lakk og klarlakk. De jeg har tatt nå, var de som var såpass dype at det var gått rust i dem. Der har jeg skrapet med skrutrekker, hatt i brunox, og hatt i lakk.

 

http://www.ascona.no/bil/tdt/panser

Ikke noe vakkert skue. Dette er bare fronten, det er ganske mange av dem oppover resten av panseret også. Jeg prøvde å først legge i bare lakk, og så klarlakk over, men jeg syns det ble veldig synlig hvor såret har vært, selv om klarlakken bygde høyere enn lakken rundt... På jernia hadde de ikke finere enn 1200, og det blir kanskje i groveste laget?

 

Forøvrig har jeg lyst til å kjøpe meg en roterende polermaskin selv' date=' så jeg er spent på å høre om den fra Torshov er god nok eller om det kan lønne seg å legge på et par lapper med en gang.[/quote']

 

Rapport kommer :-)

 

Allerede før bruk kan jeg i hvertfall si at den er 100 ganger bedre enn saken fra europris.

Link to comment
Share on other sites

Guest Geir Tore
sandpapir selger de hos torshov og hos bilextra også. Samt alle andre bilrekvisitabutikker..

 

Hos rekvisitabutikkene har jeg aldri sett noe finere enn 1200, og det blir muligens litt i groveste laget. Jeg kjøpte noe 1500, 2000 og 3000 fra Meguiars i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Guest Johan Stub

Hos demoen hos Meguiars brukte han 2500 papir. Det virker helt rart å gå på bilen med sandpapir, men fy f. så bra resultatet ble (om man kan det) nå man kjører hele prosessen som CLK 230 beskriver. Bli som nytt. Jeg så på mens Inge også tok en ripe. Resultatet er ikke til å tro!

Link to comment
Share on other sites

Guest GammelGul

Jeg så på bildene dine Frode. ikke for å mistrøste deg, men det så ille ut. For det første var flekkene store og mange, og de sitter på et område som er vanskelig å polere med maskin. Hadde det vært min bil hadde jeg gått for lakkering. En mulighet der er å pusse ned og sparkle/grunne hele området rundt grillen (tar selvfølgelig ut den for å komme til innenfor samtidig) samt kanten over lyktene. Mattslip en 15-20 cm innover panseret. Kjøp lakk på sprayboks (en med farge, en med klarlakk) Legg farge der det er nødvendig, og legg over klarlakk som du skygger ut over det mattslipte området. Når lakken er herdet sliper du overgangen med 2000 papir og polerer opp glansen igjen.

Dumt jeg ikke visste dette i går forresten. Passerte Råholt med poleringsmaskin, 2 kartonger med bilpleiemidler inklusive slipepapir i kofferten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg så på bildene dine Frode. ikke for å mistrøste deg' date=' men det så ille ut. For det første var flekkene store og mange, og de sitter på et område som er vanskelig å polere med maskin. Hadde det vært min bil hadde jeg gått for lakkering.

[/quote']

Det var en pen måte å si det på :-) . Jeg vil heller si at det ser helt jævlig ut. Jeg vet at jeg aldri får den fronten bra uten å lakke, men så lenge jeg får fargen noenlunde bra, så syns det ikke så veldig godt, og den summen for lakkering er jeg ikke villig til å bruke nå, på noe som antakelig er (nesten) like jævlig neste år. Jeg satser heller på å prøve meg litt fram med det, for å se hva som funker, og hvor bra jeg kan få til ting. Det er jo noe med at ting gjerne blir vesentlig bedre 2. gangen man prøver. Kanskje lakker jeg det ordentlig neste år, og satser på å holde det litt bedre ved like enn jeg har gjort nå. Mange av de flekkene var knapt synlige på overflaten, men da jeg begynte å pirke, var det mye rust på undersiden.

En mulighet der er å pusse ned og sparkle/grunne hele området rundt grillen (tar selvfølgelig ut den for å komme til innenfor samtidig) samt kanten over lyktene. Mattslip en 15-20 cm innover panseret. Kjøp lakk på

sprayboks (en med farge' date=' en med klarlakk) Legg farge der det er nødvendig, og legg over klarlakk som du skygger ut over det mattslipte området. Når lakken er herdet sliper du overgangen med 2000 papir og polerer opp glansen igjen.

[/quote']

Jeg har kjøpt lakk. Jeg har 1 boks 172, og 2 bokser 176 (har håp om å få tatt fangerpølsene i løpet av sommeren)

Det du sier her har jeg absolutt vurdert etter at jeg begynte å se hvor jævlig det var foran der. Idéen er god, og det er nok det jeg kan gjøre som gir best "valuta" for pengene. Da bildene ble tatt, var det bare i fronten jeg hadde begynt. Jeg har nok en ca. 20-25 stykker over resten av panseret som det var rust i, og sikkert dobbelt så mange bittesmå. Det viktigste nå, er å få stoppet rusten, og få et sånn halvveis brukbart resultat.

Dumt jeg ikke visste dette i går forresten. Passerte Råholt med poleringsmaskin' date=' 2 kartonger med bilpleiemidler inklusive slipepapir i kofferten. :wink:[/quote']

 

:-(

 

Jeg har testet poleringsmaskinen litt. Det er en sak fra torshov til 500,- . Det var ikke mye jeg testet den, men den virker rimelig grei. Den kan ikke måle seg med proffmaskinen jeg har lånt tidligere, og man kan ikke legge på mye vekt på lavt turtall. Ikke det at den ikke greier det, men man må skru opp gassen en del, og jeg vil tro den bør ha litt mer turtall for å ikke gå varm.

Link to comment
Share on other sites

Guest Geir Tore

Jeg har testet poleringsmaskinen litt. Det er en sak fra torshov til 500' date='- . Det var ikke mye jeg testet den, men den virker rimelig grei. Den kan ikke måle seg med proffmaskinen jeg har lånt tidligere, og man kan ikke legge på mye vekt på lavt turtall. Ikke det at den ikke greier det, men man må skru opp gassen en del, og jeg vil tro den bør ha litt mer turtall for å ikke gå varm.[/quote']

 

I dag var jeg innom Maxbo på Holmensenteret for å se på en Hitachi maskin - nærmere bestemt denne:

http://www.hitachi-powertools.co.uk/spec/sp18va.html

 

Den kostet 2488,- inkl. moms, og da fulgte det med et sett med puter og festeplate som vist på bildet:

http://www.markt.no/NMO/Store_bilder/7034354707721_stor.jpg

 

Putene har borrelåsfeste og et sentreringsverktøy for å få de sentrisk på festeplaten. De fås også kjøpt som en egen pakke for 450 eller 500 kroner. En bomullspute for grov lakkrens og to skumgummiputer for medium cut og finish.

 

Jeg har søkt en del rundt på nettet, men ikke funnet maskin av proffkvalitet til lavere pris enn dette så det endte med kjøp.

 

Jeg prøvde å gi maskinen motstand ved å presse mot en plastpose, men det var ikke antydning til at turtallet sank selv ved ganske hard motstand. Er den stilt inn på 600 rpm så går den på det uavhengig av motstand. Rett og slett en råsterk sak.

 

Så var det bare å få tid til å bruke den da..... på tide med en vårpolering nå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest tdha
Jeg så på bildene dine Frode. ikke for å mistrøste deg' date=' men det så ille ut. For det første var flekkene store og mange, og de sitter på et område som er vanskelig å polere med maskin. Hadde det vært min bil hadde jeg gått for lakkering.

[/quote']

Det var en pen måte å si det på :-) . Jeg vil heller si at det ser helt jævlig ut. Jeg vet at jeg aldri får den fronten bra uten å lakke, men så lenge jeg får fargen noenlunde bra, så syns det ikke så veldig godt, og den summen for lakkering er jeg ikke villig til å bruke nå, på noe som antakelig er (nesten) like jævlig neste år. Jeg satser heller på å prøve meg litt fram med det, for å se hva som funker, og hvor bra jeg kan få til ting. Det er jo noe med at ting gjerne blir vesentlig bedre 2. gangen man prøver. Kanskje lakker jeg det ordentlig neste år, og satser på å holde det litt bedre ved like enn jeg har gjort nå. Mange av de flekkene var knapt synlige på overflaten, men da jeg begynte å pirke, var det mye rust på undersiden.

 

Jeg skal lakkere halve bilen og panseret kommer på 3000,- inkl. demontering/montering. Gjør man det siste selv blir det vel et par hundre billigere. Dyrt?

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen

Jeg skal lakkere halve bilen og panseret kommer på 3000' date='- inkl. demontering/montering. Gjør man det siste selv blir det vel et par hundre billigere. Dyrt?[/quote']

For en stund siden spurte jeg flere billakkerere om pris på panser: alt fra 5 til 6 tusen. Så sånn sett er det vel grei pris når du får det til 3 tusen. Men prisen hadde vel kanskje vært en del høyere hvis det bare var panseret du skulle lakkere...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal lakkere halve bilen og panseret kommer på 3000' date='- inkl. demontering/montering. Gjør man det siste selv blir det vel et par hundre billigere. Dyrt?[/quote']

For en stund siden spurte jeg flere billakkerere om pris på panser: alt fra 5 til 6 tusen. Så sånn sett er det vel grei pris når du får det til 3 tusen. Men prisen hadde vel kanskje vært en del høyere hvis det bare var panseret du skulle lakkere...

 

3-3,5k er pris jeg har fått på kun panser. Jeg vet ikke hva som da er inkludert. På mitt panser kom jeg over veldig mange flekker med rust, som knapt var synlige på overflaten. Pirket jeg litt i det, så ramlet det av flak på ca. 1/2 cm2. Skal jeg lakke kun panseret, så skal det derfor sandblåses først.

Link to comment
Share on other sites

http://www.ascona.no/bil/tdt/panser :shock: :shock: :shock:

 

Hvordan er det du/dere kjører der nede?! ser jo ut som det er noen som har skutt med hagle på panseret :evil:

 

Vi har sånne motorveier her. Veier der det går over 30 km/t.

 

Steinsprut og salt i vakker harmoni er ikke gunstig for panseret. Hvorfor i !%/#(!="(%/!"%(&!"#¤(&!"¤=)!"%/!="(#¤&"%=( kunne ikke MB galvanisere disse pansrene?

 

Det går litt tregt med flekkingen min. Jeg har fått lagt i lakk, men ikke klarlakk. Looks good from afar, but looks far from good.

 

 

Hvis jeg bestemmer meg for å lakke panseret på nytt, er det da mulig å galvanisere det først? Det må uansett sandblåses først. Flere steder kom jeg over lakk som egentlig så helt fin ut, men allikevel var det rust under.

Link to comment
Share on other sites

Guest Bamzemums
http://www.ascona.no/bil/tdt/panser :shock: :shock: :shock:

 

Hvordan er det du/dere kjører der nede?! ser jo ut som det er noen som har skutt med hagle på panseret :evil:

 

Vi har sånne motorveier her. Veier der det går over 30 km/t.

 

Steinsprut og salt i vakker harmoni er ikke gunstig for panseret. Hvorfor i !%/#(!="(%/!"%(&!"#¤(&!"¤=)!"%/!="(#¤&"%=( kunne ikke MB galvanisere disse pansrene?

 

Det går litt tregt med flekkingen min. Jeg har fått lagt i lakk' date=' men ikke klarlakk. Looks good from afar, but looks far from good.

 

 

Hvis jeg bestemmer meg for å lakke panseret på nytt, er det da mulig å galvanisere det først? Det må uansett sandblåses først. Flere steder kom jeg over lakk som egentlig så helt fin ut, men allikevel var det rust under.[/quote']

 

 

Får kjøpe deg panser i glassfiber ellernoe, mner det har vært oppe før:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...