Jump to content

1974 MB 240d med 300d motor. Starter ikke. (Fikset)


MrAJ

Recommended Posts

Jeg kjøpte bilen på tirsdag på kvelden. Parkerte bilen kl 2200. Dagen etter ca 1500 så skulle jeg ut en tur, men bilen ville ikke starte. Jeg tømte batteriet 2 ganger den dagen.

Jeg har lest litt om diesel siden jeg aldri har skrudd på dem, så jeg prøvde så godt jeg kunne å lufte systemet. Idag fikk jeg naboen til å kjinne motoren mens jeg skulle lufte røret fra diesel pumpen til injektoren. Det kom ikke noe diesel til injectoren.

 

Det er også en metall tikke lyd som forsvinner når man hadde litt turtall på motoren. Forrige eier nevnte at det han har lest at det var muligens ei bronse lager som var utslitt.

 

Bilen står i en bakke med snuten opp , viss dette skulle ha noe å si for luftingen av diesel.

Link to comment
Share on other sites

Det skal være en håndpumpe for lufting på innsprøytningspumpen. Prøvd å pumpe på denne og se om du får dratt frem diesel? Om det er hull i røret mellom tank og matepumpe vil det trekkes inn luft, og dieselen vil også renne tilbake. En løsning er å prøve å starte motoren på diesel i en kanne - legg tilførsel og retur i kannen, pump med håndpumpen og se om det kan hjelpe.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ute å prøvde den metoden.  Nå ser jeg at det bobler på det ene uttaket på injektor pumpen før den røret begynner. Tar jeg ikke feil så er det en oring nedi der (har kun sett youtub vid i 2 dager) Er det noe jeg kan kjøpe på feiltema imorgen , eller er det bestillingsvare??

 

9951b89c621ae0e84c999f378a865ed8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lekkasje der skal ikke være nok til at motoren ikke starter. Husk at åpner du noe der er det ekstremt viktig at det er helt rent rundt, kommer det minste smuss nedi der er løpet kjørt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vert ute å skrudd litt. Dieselen er grumsete, å slik ser diesel filtrene ut. Jeg har også diesel i ett tett glass som jeg har montert en kraftig magnet til. Der ser du fort at det har samlet seg en ring med jern støv der magneten er.

 

bdd9b0f651a3d5e838f967497322c78c.jpg[/

Link to comment
Share on other sites

Ai, det der så ikke så bra ut. Prøv å ha et par liter diesel i en plastkanne eller lignende, legg slangene til tilførsel og retur i kannen og prøv lufting og starting for å se hva som skjer da. Antakeligvis er det veldig mye skitt og rust i tanken og muligens også rustne rør mellom tank og motorrom etter 45 år..

 

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg pumpet noen liter med ny diesel gjennom injector pumpen å  hoved filteret.  Jeg har enda ikke  flyttet retur slangen i samme beholderen dieselen suges fra.

Etter 5 til 10 min etter jeg har pumpet systemet tomt for luft ,  så jeg prøver igjen. Å da er det flere store luft bobler. Jeg har prøvd å stramme alt av skruer å bolter der dieselen går inn å ut av IP. Eneste jeg ikke har strammet er alle rørene som går fra IP til injektorene til motoren.  Så hva er alternativene mine nå? Bytte ut eller gløde kobber skivene på banjo boltene. Skifte ut dem gjennomsiktige diesel slangene, men da ser jeg ikkeno.

 

Kl 1800 så skal naboen prøve å slepe bilen igang. Da skal jeg parkere snuten ned i bakken istedenfor.

 

Link to comment
Share on other sites

Etter ett helt leksikon med nordnorske gloser så fant jeg feilen å fikk start på bilen. Ikke bare var batteriet mindre enn originalt, det var visst ikke helt i top form.

 

Men kanskje det var bra at den ikke startet med tanke på hvordan for filter å hoved filter ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Etter ett helt leksikon med nordnorske gloser så fant jeg feilen å fikk start på bilen. Ikke bare var batteriet mindre enn originalt, det var visst ikke helt i top form.

 

Men kanskje det var bra at den ikke startet med tanke på hvordan for filter å hoved filter ser ut.

 

Tommel opp.

 

Nå mangler det en liten film og bilder av vidunderet...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

bda740e5fcf99a4d794e5fd2e755d245.jpg

99c6f6496f21e43011a23ebb33515230.jpg

23fb8ad9de9dc47b6847fdd08196df1c.jpg

6c5d8fd23633b8ad1bb594105b236623.jpg

 

Bilder fra salgs annonsen. Bilen er malt med feiltemas rød oksid rust primer.  Forrige eier sa at eieren før han sprøytet malingen på. Streker å renninger tyder på at det ble kostet på. Malingen har sluppet en plass. Planen er  rullende resto bruksbil prosjekt. Jeg har en farge kombinasjon som jeg har lyst å lakke bilen i, men må vente til bedre økonomi. I mellomtiden så er det slitedeler å vedlikehold noen kroner går til. Jeg har litt film, men vet ikke hvordan som er best metode å legge ut her på forumet. Mulig denne posten burde flyttes til prosjekt siden viss det er en kategori for det.  Jeg har ikke kommet så langt at jeg virkelig har sjekket dette forumet. Det er nok av jobb å problemer med bilen som må fikses en etter en, så blir vell til at jeg må spørre her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...