Jump to content

Fylle olje på 4matic s124 300tdt


W124300tdt

Recommended Posts

Hei, jeg har nettopp kjøp meg en s124 300tdt 4matic 92modell.

Den beholderen som er på venstre side i motorrommet som står merket hydraulikk. Er dette til nivåregulering, ASD og 4 magic systemet. Og hva er da eventuelt det røret som kommer opp fra girkassen (turboside), merket ATF? Er dette bare girkasseolje da?

 

Og noen som kan forklare eller har en brukbar YouTube-link til hvordan man bytter olje og lufter på 4matic systemet? Når jeg hentet bilen var det helt tomt for olje i beholderen. Og selgeren mente at det var en sprekk i bunnpanna til 4matic. Har nå hatt bilen opp på bukk å kan ikke se noen tydelig sprekk noen plasser annen en bunnpanna på motor, som det siver ut litt olje. Så skulle helst fylt noe olje så jeg kunne funnet lekkasjen.

Takk på forhånd for svar.

Link to comment
Share on other sites

HYdraulikkolje er til 4matic og nivå ja. Oljetypen er ZHM etter norm MB 343.0. Peilepinnerøret er til girkassen og ATF ja, kun til girkassen.

 

4matic har to oljer - det ene er oljen som er på differensialene til smøring, det andre er hydraulikkoljen som brukes til å manøvrere systemet.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja okei, da stemmer det det jeg trodde. Er det noen grei måte man kan fylle på og lufte dette hydrauliksystemet?  Har lest så mye forskjellig, noen veldig avanserte måter og noen som virker veldig enkle. Ble fortalt av gammel eier at han trodde hydraulikkoljen lakk ut fra bunnpanne til 4matic. Men der går det vell ikke den olja? Der går vell da girolje/ATF-olje?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke mye om dette systemet, men jeg vet at et ikke ukjent problem er intern lekkasje i 4matic-systemet slik at hydraulikkoljen og oljen på fordelingskassen blandes. Det viser seg som oftest i at nivået i tanken i motorrommet stiger..

 

Det er vel heller ingen bunnpanne på differensialoljen, bare et støpt hus om jeg ikke husker feil. Ikke helt sikker, men mener fordelingskassen bruker ATF. Dobbeltsjekk det før du evt. fyller noe. Lufting av hydraulikksystemet er ikke nødvendig, det er selvluftende. Returrørene fra 4matic og nivå er de som går inn i lokket på oljetanken.

Link to comment
Share on other sites

Motsatt vei, hydraulikkoljen minker og går over i fordelingskassen. Det blir mindre og mindre på tanken i motorrommet og mere andre veien. Dette vises vist man tar ut påfyllerpluggen (den øverste pluggen på fordelerkassen) og olje kommer ut der. Det skal det ikke og dermed kommer det hydraulikkolje dit. Da er stempel/tettinger i fordelerkassen ødelagt.

Diffen fremme har egen olje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...