_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 25, 2019 Posted February 25, 2019 Hei Jeg tenker å reversere fra senk til originale fjærer på en s123 300TDT. Det jeg da lurer på. Framfører på 300 og 280 er sterkere enn de øvrige pga vekt. Er det slik at jeg kan måle på fjærene hvilken dimensjon det er? Er det forskjell på selve dimensjonen på 300 fjør kontra en 200? Er godset tykkere? Derfor jeg spør, er fordi jeg da kan ta kontakt med en som selger en drøss med fjører, og referere til angitt dimensjon for å være sikker på at jeg får rett fjær. Bak går jeg utifra at er likt på alle, det er de foran som er interessant. På forhånd takk Quote
Olaf Posted February 28, 2019 Posted February 28, 2019 Det står faktisk et delenummer i bunnen av fjæra, på den nederste vindingen. Problemet er jo at det som regel ruster bort. En annen ting er merking med farger, det er samme system på fjærene foran og bak. Rødt eller blått på nederste vindingene på fjæra, indikerer hvilken lengde fjæra hadde etter at den var blitt smidd. Fjærstål er vanskelig å beregne lengden på på forhånd, da stålet kan oppføre seg litt forskjellig i herdeprosessen. Defor kan det være forskjellige lengder på fjærer fra forskjellige underleverandører. Rød markering = kort fjær, blå markering = lang fjær. I produksjonen av bilene ble det brukt korte og lange fjærer om hverandre, det ble kompensert med forskjellig høyde på fjærputene av gummi som sitter på toppen av fjæra, alt etter fargen på fjæra. En bil kan godt ha to forskjellige tykkelser på fjærputene, fordi fjærene er av forskjellig lengde. NB! Det er ofte fargemerker midt på fjæra, det er bare produksjonsmerker som ikke betyr noe. Alle turbodieseler hadde automatkasse og servostyring, ekstrautstyr som betyr noe for framfjærer er klimaanlegg og takluke. Jeg har laget en tabell, kan også lastes ned som .pdf, gjelder KUN W123 300 TD Turbodiesel. Med vennlig hilsen, Olaf300tdt-fjaerer.pdf Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 28, 2019 Author Posted February 28, 2019 Tusen hjertelig takk! Quote
Olaf Posted February 28, 2019 Posted February 28, 2019 Bak går jeg utifra at er likt på alle' date=' det er de foran som er interessant.[/quote'] Uh, uh, det er forskjeller på bakfjærene også. Standard fjæring, høyere lasteevne, med tillegg for hengerfeste, varmeapparat bak, 7-seter, politiversjoner, o.s.v. Noen biler ble også levert med høyere bakkeklaring, men de gikk stort sett til Midt-Østen og Afrika, til land med dårlige eller ingen veier, eller kanskje som offisielle servicebiler fra MB, det ligger ute vinterbilder av en blå og hvit Kombi med voldsom bakkeklaring! Jeg skal lage en tabell for bakfjærer også, og alle andre W123-modeller også. Det er veldig mange fjærer å velge mellom. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Eirikbg Posted February 28, 2019 Posted February 28, 2019 Det må da bli en veldig logistikk ut av så mye deler til bare en bil. For ikke snakke om alle bilene tilsammen. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 28, 2019 Author Posted February 28, 2019 Sikkert pga komforten i totalbildet? Uansett, så gidder jeg ikke kjøpe nye fjærer til 10K på BOS. Hadde vært mye enklere å funnet noe brukt som er til en 300tdt. Jeg antar at bilen er enklere å selge med originalt oppsett. Men, om noen har slike fjærer, og vil senke bilen så den ser slik ut på bildet under, så kan vi jo bytte. Forutsetningen da er at de befinner seg i nærliggende områder Halden - Ski, og at jeg kan få dem løse, bytte den å levere fjærene til ny eier. La bilen stå på bukker blir bare surr Fint å se på er det iallefall Quote
Eirikbg Posted February 28, 2019 Posted February 28, 2019 Kan nok hende som du sier, at den er enklere å selge med orginalfjærer. For meg ser høyden veldig bra ut slik det er nå. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 28, 2019 Author Posted February 28, 2019 Enig, ser veldig bra ut. Men jeg har kjørt 123 med 50 senk før, å man må ta så mange hensyn. Den er så lav, at ny eier vil angre på at han kjører om bord på bastø feriga Quote
ALiland Posted February 28, 2019 Posted February 28, 2019 Hvor mye høyere blir den om dubsetter inn de tykkeste fjærputene? Quote
Olaf Posted February 28, 2019 Posted February 28, 2019 Det må da bli en veldig logistikk ut av så mye deler til bare en bil. For ikke snakke om alle bilene tilsammen. Jeg har aldri hørt at det skapte økonomiske problemer for MB, heller tvert imot! Seriøst, det viser jo bare hvorfor W123 er verdens beste bil, det var nokså detaljerte testresultater som ligger bak alle variantene. Det avhenger veldig mye av ekstarutstyret, på de første modellene var jo ikke f.eks. servostyring standard. Når man regner sammen vekten av servo, automatkasse, ekstra varmeapparat, taksameter og forsterkede seter for taxi, klimaanlegg, takluke, hengerfeste og alt annet man kunne få, så skaper det feil vektfordeling og endrede kjøreegenskaper, hvis man ikke kompenserer med kraftigere fjærer og gummiputer. Se på hvor mye fjærene i tabellen trykkes sammen ved økende belastning, så ser du at de har tatt hensyn til alt. Jeg mener det har ligget fjærer til 300tdt på finn.no veldig nylig, kanskje de ligger der enda? Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Olaf Posted March 1, 2019 Posted March 1, 2019 Husk at bytte av framfjærer krever justering av forstillingen, andre fjærlengder lengder forandrer camber-vinkelen, og muligens også spissingen, det henger sammen på W123. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Eirikbg Posted March 1, 2019 Posted March 1, 2019 Det må da bli en veldig logistikk ut av så mye deler til bare en bil. For ikke snakke om alle bilene tilsammen. Jeg har aldri hørt at det skapte økonomiske problemer for MB, heller tvert imot! Seriøst, det viser jo bare hvorfor W123 er verdens beste bil, det var nokså detaljerte testresultater som ligger bak alle variantene. Det avhenger veldig mye av ekstarutstyret, på de første modellene var jo ikke f.eks. servostyring standard. Når man regner sammen vekten av servo, automatkasse, ekstra varmeapparat, taksameter og forsterkede seter for taxi, klimaanlegg, takluke, hengerfeste og alt annet man kunne få, så skaper det feil vektfordeling og endrede kjøreegenskaper, hvis man ikke kompenserer med kraftigere fjærer og gummiputer. Se på hvor mye fjærene i tabellen trykkes sammen ved økende belastning, så ser du at de har tatt hensyn til alt. Jeg mener det har ligget fjærer til 300tdt på finn.no veldig nylig, kanskje de ligger der enda? Med vennlig hilsen, Olaf Jeg tror heller ikke det har skapt noen problemer for MB å ha så mye deler. Tror heller det er som du sier, og at tror også at det er mye av det som gjør dem så bra som de er. Det var kanskje dårlig skrevet av meg, men tenkte mer på at logistikken dems må være ganske bra for å holde orden på alle disse delene. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted March 1, 2019 Author Posted March 1, 2019 Har prøvd å sett, men finner ikke annonsen. Takk for all god info! Quote
Recommended Posts