Jump to content

S124 røyker som ett lokomotiv


crain

Recommended Posts

Heisann,

Da har jeg noe skikkelig guffen i gang med min motor som sitter i en S124 E300,1995 Turbo Diesel.

 

Hvor skal jeg begynne, jo plutselig en morgen kom det mye røyk ut i stjerten på den, tusslet hjem i gangfart.

Røyken var grå-aktig, kanskje noe «blåfarge» og oljelukt, ikke noe diesel lukt, og kjølevæsken holdt seg på riktig nivå og ingen bobler i kjølevæsketanken.

 

Tenkte da på turbo, skrudde opp slangen på luftinntaksiden for å se etter olje på turboen, joda der var det olje, ikke over-vettig mye,men olje, en del olje ned i slangen ned til filtret, men det tror jeg kom fra den lufte-slangen som kommer fra topp lokket.

Startet den opp og ruset den litt kraftig og da kom det litt olje ut på turboen.

Så jeg konkluderte med turbo og fikk tak i en fabrikk overhalt en for en ok penge.

 

Da turboen ankom med postmann Pat skrudde jeg av hele sulamitten, turbo med eksosmanifold.

Det var olje både her og der, også på eksos utgang-siden på turboen som forsterket troen på at det var turboen som spyttet ut olje og dermed all røyken.

 

Ok, så jeg rengjorde og skrudde alt sammen igjen, men like mye røyk.

Tenkte så at kanskje oljen som hadde kommet seg bakover i eksosen kanskje skulle «brennes» av og derfor like mye røyk.

Lot den bli god og varm på tomgang, like mye røyk. Turte ikke å kjøre for å «brenne» opp evt. olje og har for såvidt ikke turt å kjøre ennå.

 

Det jeg har gjort til nå av feilsøking uten å ha skrudd av hele greia igjen er:

Har tatt av den pipa fra eksosmanifolden opp til den EGR ventil saken, fyrte så opp og masse røyk kom opp der.

Tok også en titt ned i det hullet ned i manifolden og der er det olje igjen, hmmm...

Legger til at den EGR ventilen var stappfull av gugge da jeg demonterte, har rengjort den før jeg skrudde i hop, vet ikke om den fungerer slik den skal.

 

Hva annet har jeg gjort og observert, jo da jeg tok av manifolden for å installere den nye turboen, mener jeg at jeg tørket av olje fra port 1 og 2 på blokken, tenkte ikke noe mer over det siden jeg konkluderte med at det var turboen.

 

Når jeg skrur av oljpåfyllingslokket på topplokket så ser jeg en røykdis nedi der, ikke noe særlig trykk, kanskje siver det litt opp og ut.

Det har også kommet ut litt olje fra lufteslangen ned i luftinntak slangen før turbo, igjen.

 

Leste denne artikkelen på nett som minner litt om min situasjon, såvidt jeg forstod ble vel konklusjonen at toppakningen var røket mellom sylinder 1 og 2, noen oljekanaler der osv, tror jeg.

 

http://www.peachparts.com/shopforum/diesel-discussion/355763-1993-300d-new-head-gasket-leak-manifold.html

 

Okay, det var historien om min gode gamle Mercedes som er døden nær, men jeg vil ikke at den skal dra til stål himmelen ennå.

 

Så er det noe guruer der ute som kan gi noen hint, erfaringer osv så vil jeg være takknemlig for alt av råd.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Prøv å starte opp uten tuboen montert. Hvis toppakningen er problemet vil du da se olje som kommer ut av eksosmanifolden.

Har opplevd det samme selv på en slik motor, da var det lekasje fra en stor oljekanal bakerst på blokka. Byttet toppakning og planslipte toppen så var problemet løst. Husk å få sjekket toppen for sprekker.

Når toppen først er av koster det ikke så mye å få slipt ventiler og byttet tetninger heller, det kan være lurt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Petterhm,

ja jeg har tenkt å ta av turboen bare for å få bekreftet det jeg er nesten 100% sikker på, at det kommer olje ut manifolden, er temmelig sikker på at det kommer ut port 1 og/eller 2.

Skal få sjekket den toppen ja, er det noen andre ting som er lurt å få gjort når man først har den av?, ventil tetninger,guidene til registerkjede? de hydrauliske ventilløfterne?

Strekkboltene, er det sikrest å få fatt i nye eller brukes de om igjen?

 

Ett teknisk spørsmål til dere som vet, hvis diagnosen er rett, olje ut gjennom toppakningen fra oljekanal, hvordan i sva...rte kommer den seg ut i manifolden?

 

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...