HåvardR Posted February 9, 2019 Share Posted February 9, 2019 Hei! Oppdaga i går ettermiddag ein kvinelyd fra bilen og mistenkte løpehjula til multireim. Hadde av reima og det var tydlig at dei var utslitt. Har idag skifta begge løpehjul og heile strammemekanismen + multireim. Til stor fortvilelse er lyden fremdeles der.. Nokon som har ein god idé om kva det kan være? Det er ein w211 facelift med 200CDI, OM646 motor, gått 156 000km. Forsøkt å filma lyden.https://cloud.tapatalk.com/s/5c5f0c07e688a/Snapchat-671853923.mp4 Sent fra min SM-G950F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted February 9, 2019 Share Posted February 9, 2019 Har du sjekka om det er frihjulet på dynamo? Hvis det er gåent, får du som regel vining, spesielt på tomgang, og multireim blir som regel veldig "urolig". Kaster på seg, på en måte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted February 9, 2019 Author Share Posted February 9, 2019 Eg spant det såvidt rundt når eg holdt på og det virka i utgangspunktet ok, litt motstand og ingen ulyd såvidt eg hørte. Er det ein god måte å sjekke om det er i orden eller om det er gåent/spesielle kjennetegn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted February 9, 2019 Share Posted February 9, 2019 Den skal trekke dynamoinnmaten rundt når du dreier i den retningen motoren går, og frikople når du dreier den andre veien. Ulyd og urolig multireim er typiske tegn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted February 9, 2019 Author Share Posted February 9, 2019 Syns reima gjekk tilsynelatande fint, men eg skal vippe av reima i morgen og sjå om frihjulet går som det skal! Har tenkt litt på vannpumpa, er det sannsynlig? Evt gode kjennetegn og måter å sjekke den? Syns den og gjekk fint når eg såvidt rulla på den når eg bytta løpehjulene. Sent fra min SM-G950F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted February 9, 2019 Share Posted February 9, 2019 Drei på vannpumpa og kjenn om den går fritt og greit. Sjekk også for slakk opp/ned og ut/inn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted February 9, 2019 Author Share Posted February 9, 2019 Det skal eg gjere! Skal det ikkje være noko slakk i det heile verken opp/nett og inn/ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted February 9, 2019 Share Posted February 9, 2019 Det er ingen slakk i en ny vannpumpe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted February 18, 2019 Share Posted February 18, 2019 Fant du ut noe her? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted February 18, 2019 Author Share Posted February 18, 2019 Ja, det viste seg å være frihjulet på dynamoen. Strammeren bevegde seg veldig og hjulet gjekk i begge retninger. Kan nemne at biltema selger verktøy til å skru av frihjulet om noen står i denne situasjonen, fungerte veldig bra. Takk for god hjelp, no er bilen god som ny igjen! (Bortsett fra gåen ABS ring bak plutselig idag, men det er en anna story..) Sent fra min SM-G950F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted February 18, 2019 Share Posted February 18, 2019 Det var bra du fant feilen. Det er greit og få med slutten i en tråd også, for fremtidige søk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diy Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 Hvilken funksjon har frihjulet på dynamo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
utlending Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 Hei. Jeg har byttet ABS ring venstre bak i går (W211), neste som må gjøres å bytte løpehjul Hvor du fikk tak i løpehjul? Kan man bytte uten på stedet, eller må dynamoen demonteres? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 Du finner frihjul på de fleste diesel i dag. Grunnen til at den er der, er for å roe multireima. Har en mistanke om at et "power-slag" på dissa motora har mer energi enn svinghjulsmassen, så du får et turtall som pulserer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.