Jump to content

Trekke dyse / injector - verktøy


Paal Brudevoll

Recommended Posts

Goddag godtfolk.

 

W211 220CDI

På min flotte E-klasse har jeg fått lekkasje / blow by på en dyse. Minimalt med koks, sa jeg oppdaget dette med en gang det oppstod.

Jeg trodde nesten jeg hadde klart å skaffe trekkeverktøyet fra Biltema. Men det var utgått vare.

 

Er det noen i Asker / Drammen  som kunne tenke seg å låne ut trekkeverktøy  til injectorer ? det er en glidehammer med en spesialkrok som passer i injectorens krave.

 

Eller tips om hvem som har til salgs. mvh Pål Brudevoll, tel 90842159

Link to comment
Share on other sites

har du prøvd å dra opp uten dette trekkeverktøyet? hvis den ikke er så veldig mye koks, og du oppdaget dette tidlig så skal det ikke være så vanskelig å få ut dysen. bare husk varm opp motoren før du begynner, jo varmere jo bedre.

 

imidlertid er det greit å ha en fres liggende når du skal utføre jobben. og noen ekstra bolter og kobberpakninger. ofte er det nok å gjøre rent, smør på litt keramisk grease rundt dysen og monter sammen, men av og til blir det ikke tett verken med første eller andre forsøk, da er det greit å ta ibruk fresen. men ta så lite som mulig.

og sjekk at bolten går helt ned før du begynner å montere samme. ligger det væske eller dritt i bolthullet vil du slite å få det tett, du får rett og slett ikke skrudd bolten langt nok ned

 

sist jeg var borti dette var det en fin oppsamling av koks rundt dysen, men med la den stå noen timer med diverse godstoff, for å så kjøre motoren varm. kom dysen relativt lett ut ved å forsiktig vri dysen litt fram og tilbake. der valgte jeg å bruke fresen med en gang siden jeg kunne se at det var en liten spott i anleggsflate som var korrodert. tiltross for dette måtte jeg ha 2 forsøk før jeg klarte å få det tett.

 

Link to comment
Share on other sites

nå koster ikke kobber pakningen eller skruen all verden, betalte vel 14-15 kr for ei kobberpakning og 20 kr for en strekbolten til merkeforhandler. uten rabatt.

greasen er egentlig mest for å gjøre det enklere å få opp dysa ved en evt senere anledning, men enkelte hevder det gjør det enklere å få det tett oxo. uten at jeg har noen formening om det (trur de smører grease under pakningen oxo, skal vel ikke være det trur jeg).  jeg bruker febi bilstein 26712, som har samme spec. som den mercedes anbefaler.

Link to comment
Share on other sites

TETT På FØRSTE FORSØK !!!

Hele jobben tok kun 1 time. ( + å grue seg i 3 uker )

 

Trengte IKKE trekkeverktøy.

 

Verktøy: CRC ( sprutet hver kveld i 5 dager

Skiftenøkkel ( med den roterte jeg injectoren )

Stor flat skrutrekker. ( løftet mens jeg roterte injectoren.

Biltemas dysefreseverktøy kr 650.-

Nye strekkbolter og skiver fra mercedes.

 

 

Tips:

1:

2: fresesett: flat fres, 15x19 var for liten, 17x19 var for stor - den siste ble slipt ned til 16x19

3. Synlige merker etter fresen ble pusset ned med 240 papir tredd utenpå fresen med en skive i mellom

 

Generelt:

ca 5 omdreininger for hånd med fresen, med ca 4 kg press. trolig 1/4 mm nedfresing. Det vanskeligste var å stoppe uten å etterlate merker etter fresen. Det ble ikke mye spon av det. Tørket ut jevnlig med en fille på en skrutrekker. I tilegg måtte jeg pusse 2 omganger med 240 sandpapir.

 

Når jeg strammet til strekkbolten litt og litt, så roterte jeg injectoren litt frem og tilbake for å "sette" skivene.

 

Strekkbolten trengte 14 rotasjoner for å feste injectoren. UTEN injectoren hadde jeg 20 rotasjoner. ( 6 i reserve )smurte på litt grease utenom loctiten.

2-skiver: Jeg prøvde å montere injectoren UTEN skive. Da rekker den ikke ned til bunn pga innsnevring nede i hullet 20mm fra bunn. Det er derfor ikke sikkert at 1 standard skive er nok etter mye fresing. Men skiven må ikke være tykkere enn nødvendig.

 

ADVARSEL: Jeg prøvde først med "dobbel skive". Det ble ikke bra. jeg tror dyse-strålen tok oppi topplokket, slik at forstøvingen ble ødelagt. Motoren gikk ujevnt. Når jeg reduserte til 1 skive gikk den bra igjen.

 

Kontroll: helte såpevann utover dyserekka. Ingen bobling. Det bør man gjøre så ofte man har anledning tenker jeg.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...