gjosang Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 Hei, Etter flere år i nyere Mercedes har eg endelig fått en W124 igjen Bilen er en 92 300DT med 280 000km på telleren. Generelt sett ganske god stand, kommer en tråd om den senere. Problemer eg har er: Den startet ganske dårlig når eg fikk den måte gå gjennom 2 fulle gløde "sykluser" for å få start. Når eg fikk den hjem tok eg en kjapp test med multimetere og fant ut 3 av 6 glødeplugger var død.. Fikk på nye glødeplugger etter litt styr, prøvde først uten å ta av innsuget.. Det gikk heller dårlig. Med nye glødeplugger starter som den skal med en gang å går veldig fint. Men, etter glødeperioden er over rele stopper vel etter 30 sekunder Går den veldig røft, høres ut som den snubler litt (misfire) responsen i gasspedalen er også noe sein, må liksom tvinges litt. Kommer også hvitt røyk som lukter veldig diesel. Dette varer kanskje 1 min. Etter den har fått litt temperatur går den som bare det. Olja og frostvæsken ser fin ut, ikke bruker den noe av det heller. Ser ingen lekkasje rundt dieselpumpen. Hva kan dette være? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 11, 2019 Share Posted February 11, 2019 Skjønner ikke hvorfor folk absolutt skal pine seg gjennom å prøve å bytte glødeplugger med innsuget på plass. Det tar jo 10 min å ta av innsuget i stedet for å bruke en masse tid og banneord på å prøve uten. Min erfaring er at en frisk 603 gløder ganske lenge, men starter umiddelbart og går så godt som helt rent fra første slag, uansett temperatur. Altså definitivt noe feil hos deg. Syns du den går greit når den bare har blitt litt varm? Går den helt fint inntil etterglødinga slukker, og så begynner den å harke? Jeg tenker at du burde få sjekket dysene, og gjerne også kompresjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gjosang Posted February 11, 2019 Author Share Posted February 11, 2019 Helt enig.. Lærte på den harde måten her Det går helt fint når den har blitt varm og føles ganske frisk. Den begynner å harke rett etter å hører klikk i gløderele. Eg lurer på om det kan være etterglødingen som ikke virker som den skal evt temp sensoren som roter. Slik eg forstår så skal den gløde i opptil 90 sekunder når det er kuldegrader. Skal ta å måle ved neste start hvor lenge glødingen pågår. Fant en vakuum lekkasje på vei til EGR ventilen, kan det ha noe med dette å gjøre? Har ikke fått testet etter denne er byttet. Dysene bør absolutt testes, ser ikke ut som de har vært ute på en god stund.. Komp test hadde nok sikkert vært lurt også. Men, ville den korrigert seg så fort med dårlig kompresjon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gjosang Posted February 12, 2019 Author Share Posted February 12, 2019 Eg prøvde meg på en liten videosnutt her: https://vimeo.com/316740840 Dusj dusj lyden som høres må vel være en dyse som sliter litt? Høres ut som en lekkasje, kan ikke se noe diesel rundt dysene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.