Jump to content

Problemer med ujevn tomgang og høyt forbruk på M103 motor

Recommended Posts

Guest Odd M Leikanger
Posted

Hei håper noen kan hjelpe meg med engod ide.Har en 300Te 4matic 1990.Har problem med ujevn tomgang når motor er blitt varm.Bruker og mye bensin.Har nå hadt bilen inne på Mercedes verkstedet i Lyngdal flere ganger,men ingen resultat så det er ganske frustrerende.De har gjort rein katalysatorer testet kompressjon og tatt lekktest.Skiftet 3 forskjellige luftmengdemålerer.Og nå på den siste påstår de at det er riktigt alt.De ga opp for de kan ikke finne feil noen steder.De hadde og på ny lamdasonde og fordelerlokk og rotor,men ingen forskjell.Når jeg tar ut kontakten på tomgangsregulator går den fint.Det samme viss eg tar ut kontakt på hjernen.Har gått rundt overalt med startgass,men ingen forskjel.

• Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det som skjer når du napper ut kontakten på tomgangsregulatoren eller på hjernen er at du kobler ut den elektroniske justeringen av det mekaniske innsprutet. Mao kjører du kun på mekanikken.

Første prioritet er alltid å sjekke hva systemet faktisk gjør for noe. Du har en diagnoseplugg på venstre innerskjerm. Denne kan du lese ut feilkoder fra ved hjelp av et multimeter som kan lese duty cycle. Biltema hadde slike en gang i tiden, hvis ikke har f.eks. Elfa.no slike.

Hvis du skrur av lokket på diagnosekontakten og setter jord på multimeteret på 3 og pluss på 2 (dette er det motsatte av hva som står i dokumentasjonen fra MB, men det blir riktig på de multimeterene jeg har vært borti) og setter tenningen på med motor fortsatt av. Nå skal du få en avlesning på ca. 70%. Dette betyr at alt er OK. Et annet tall indikerer en feilkode. Får du 30% har du sannsynligvis feil polaritet... :)

Start motor. Nå vil du få ca. 50%. Her vil den ligge en stund, fra 0,5-2 minutter før den begynner å gå opp og ned i mellom 40 og 60% ideelt sett. Hvis den f.eks. bare blir liggende på 50% har du en feil på lambda sonden. Hvis den ligger på et annet tall indikerer det en annen feilkode.

Det som skjer her er at du måler motorens korreksjoner av bensinmengden inn i bensinmengdefordeleren. Korrigeringen blir foretatt av en svart boks som sitter på siden av bensinmengdefordeleren. Jeg liker å kalle den sorte boksen for EHAen, men andre populære navn er stilledd osv osv. EHA er uansett det navnet du må bruke for å finne info på nettet (f.eks. Mercedesshop.com)

Hjernen får beskjed om hvilke korrigeringer den må gjøre fra lambdasonden. Ergo så henger hele systemet sammen, og en liten feil på et sted vil føre til at alt blir feil. Alle deler på et bosch k-jetronic system er utrolig dyre, så dette er noe som det er utrolig dumt å drive å bytte deler for å se om noe hjelper på. Det er bedre å bruke litt tid og ressurser selv på å finne ut av dette før man lar et verksted som opererer med timepris begynne å lete etter feilen.

Du nevner ikke noe om bensinmengdefordeleren og EHAen. Dette er to ekstremt viktige deler som blir slitt i løpet av årene og som må sjekkes som mulige syndere.

Guest Odd M Leikanger
Posted

Har ny lamdasonde,nye innsprøytingsdysser.Bensinmengdefordeler har også vert bytet om i samen med luftmengdemåler.Så det har nok kostet meg en del utten noen forandringer hverken til det vere eller bedre.blir berre hodegal av hele bilen.

Posted

Gjør testene som jeg har beskrevet først. Hvis du søker på mercedesshop.com vil du se at det finnes nesten like mange løsninger på problemene dine som det finnes folk med problemer. Dine erfaringer beviser bare at du må selv forske for å finne feilen dessverre...  :?

Posted

Hei Odd, hvor i landet holder du til.?

Vi har 2 guruer i Rogaland som kanskje kan hjelpe deg, det er Nylund Bilelektrisk i Hillevåg eller Rune Helleland på Klepp, vet ihvertfall at Nylund kan feilsøke på K-jet og finne feil før de bytter deler.

Du har nok vært utsatt for uvitende bilmekanikere, de tar ofte den enkleste veien, nemlig å bytte deler og sjekke om det virker etterpå... :?

Når du nå har byttet det meste så vil jeg råde deg til å finne noen som kan feilsøke, du må nok sjekke el nettet ditt i motorrommet, måle ledninger, en og en for å sjekke jordfeil eller kortslutning, mitt nett smuldret opp i hendene på meg når jeg tok overhaling på motor.....sjekk det.!!!

Det samme må gjøres med hjernen, sjekke at printkortet er intakt, Nylund lodder alltid opp hjernen først for å unngå at den er feilkilden, dette gjør de nesten uansett feil på K-jet innsprøytning.

Guest Odd M Leikanger
Posted

Hei og takk for tips.Jeg bor i Flekkefjord.

Posted

Hei Odd, hvor i landet holder du til.?

Vi har 2 guruer i Rogaland som kanskje kan hjelpe deg, det er Nylund Bilelektrisk i Hillevåg eller Rune Helleland på Klepp, vet ihvertfall at Nylund kan feilsøke på K-jet og finne feil før de bytter deler.

Du har nok vært utsatt for uvitende bilmekanikere, de tar ofte den enkleste veien, nemlig å bytte deler og sjekke om det virker etterpå... :?

Når du nå har byttet det meste så vil jeg råde deg til å finne noen som kan feilsøke, du må nok sjekke el nettet ditt i motorrommet, måle ledninger, en og en for å sjekke jordfeil eller kortslutning, mitt nett smuldret opp i hendene på meg når jeg tok overhaling på motor.....sjekk det.!!!

Det samme må gjøres med hjernen, sjekke at printkortet er intakt, Nylund lodder alltid opp hjernen først for å unngå at den er feilkilden, dette gjør de nesten uansett feil på K-jet innsprøytning.

Takk for gode innspill Frode!! Jeg tror jeg må få tatt med meg 300E`n bort hit jeg, og sette den hos Nylund eller Rune...! Men først må jeg ha lykter + stabstag + diverse annet på den....! Kanskje et par (prøve-) skilter også?  :lol:

Posted
Forresten, har du byttet overspenningsreleet ditt.?

OVP releet leverer strøm til alle systemene, så det er svært viktig at det fungerer for at bilen skal gå optimalt i hvertfall. Jeg ville nå først og fremst uansett startet med diagnosen jeg beskrev. Har man litt erfaring med loddebolten klarer man sikkert å åpne releet og lodde over det.

Guest Odd M Leikanger
Posted

Hei hvorledes kan man sjekke at OVP rele er ok eller ikke.Ellers vil jeg si at her var veldig mange posevtive og gode tips her på forumet .Takker så mye alle.Ser litt mer posetivt nå på problemmet,og har funne troen igjen på at det må være muligt og løse det.Vil nå ta en tur i garasjen,og prøve ut noen ideer.

Posted

Du kan jo komme innom til Stavanger Avd sitt mandagstreff, så kan du får prøve det jeg har liggende, et helt nytt et.

Sjekk delenummeret på det OVP releet du har slik at vi er sikre på at det er det samme releet..... :P

Er festet i ei skrue bak batteriet på høyre side, ved å ta ut batteriet kommer en fint til det, tar ca 10min å bytte.... :P

Posted

Han Odd har meldt seg inn som medlem også, holder på med fakturaen hans i skrivende stund - så ta vel i mot ham!  8)

Posted

Det er et par ting du bør prøve før du kjører langt av sted.Du skriver at den sviver pent uten styreenhet.Din motor skal justeres på 2000 omd med lamdasonde frakoblet.Dette skal være gjort på BOS når de skiftet luftmengdemåler.Da er innsprøytningen din grunnjustert.Det du sier er at den jager på tomgang med motorstyring på ,er det slik når lamdasonden er koblet fra også?Det en kan bli lurt på når en får en jevnere gange uten styreenhet eller tomgangsregulator er at da er turtallet høyere.Derfor må du knipe slangen til tomgangsregulatoren til du får et turtall på 750 omd.Er fremeles turtallet jevnt da?Er du sikker på at det er luftmengdemåler de har skiftet og ikke mengdefordeleren?Jeg synes det er meget rart at et verksted "gir opp " en KE-Jetronic.Sa di ingen ting om at den var for mager eller fet på tomgang og at noe mere måtte skiftes for å komme til mål?

Guest Odd M Leikanger
Posted

Alle målinger som ble tatt i Lyngdal på Mercedes var korrekt sa de.De tok også komptest og lekktest.Hadde skiftet lamda og innsprøytingsdyser før det etter tidligere problem.Har hadt bilen i Lyngdal 3 ganger nå + noen ganger her på lokalt verksted,og holder på stadig vekk selv for og finne det.Hadde forresten av topp i sommer og overhaldte den med nye tetninger,slipt ventiler og planing hos Nilsen maskinverksted i Hillevåg.,men dette problemmet er komt senere.Syns og at bilen trekker dårligere en før,men det er vel på grunn av problemmene som er.En ting er heldt sikkert og det er at bilen får dobbelt så mye bensin som den skal ha.Målt den flere ganger no i vinter og sånn på snidt så går det 2 L.på mila.For det meste småkjøring til arbeid som er cirka 3 km hver vei.I lyngdal sa de at skulle de gjøre noe meir så måtte de ta av toppen noe ant kunne ikke de tenke sg,men siden komptest/lekktest og tenning er rett etter deres utsagn så kan ikke det være noen vits.Kobler ut elektronikk går motor heldt ok.Det siste de hadde gjort i Lyngdal var og sette på anna lamdasonde og fordelerlokk og rotor,men det tok de av igjen siden den oppførte seg likedan.Var inne på tanken selv at eg kunne bommet på overett merker ved montering av topp så ba spesielt siste gang at de måtte sjekke det,men det var ok sier de.

Posted

Jeg er enig med Alexander her. Feilsøking vha duty-cycle er tingen.

Kan hende den gir signal til f.eks kaldstartsventilen, slik at den alltid får ekstra bensin, kan være tps som gir feil verdier. (throttle position sensor), eller noe annet.

Guest Odd M Leikanger
Posted

Får prøve og få tak i et multimeter idag som leser duty.Har et ,men kan ikke se at du kan måle dette med det jeg har.Leste forresten her på forumet om et stoff som heter Desolite B hivde på det igår og stilte litt på stilleskrue på mengdemåler mot venstre går en del bedre nå,men er ikke fornøyd.Spjeld på mengdemåler stod og skalv mye før,og gjør det litt enno,men før hørte du tydeligt at motor sugde inn luft.Derved så vil jo spjeld legge trykk på bensinfordeler som da pumper inn mer bensin.

Posted

Du kan ta en snarvei til duty cycle. Regn ut spenningen mellom pin 2 og 3 i diagnosekontakten i prosent av spenningen på batteriet. Det er ikke veldig nøyaktig, men det gir deg i hvertfall en pekepinn på om du har noen feilkoder.

Guest Odd M Leikanger
Posted

Unnskyld,men hva vil duty cycle si?Er det et annet ord for det? Har spurt nå på flere plasser med multimeter,men det ser ikke ut til at noen her vet hva jeg mener det skal måle.Er det DC som menes og hvorledes kan du få frem % av det?Jeg er berre grønn på dette.

Guest Odd M Leikanger
Posted

Hei og takk for det.Tror jeg setter meg i bilen og kjører til Stavanger for og kjøpe det hos Biltema.Får ta det som en tur for og komme videre.

Posted

Hei og takk for det.Tror jeg setter meg i bilen og kjører til Stavanger for og kjøpe det hos Biltema.Får ta det som en tur for og komme videre.

Kom en tur bort i dag da, Odd? Så treffer du oss andre som har dugnad i Klubblokalet, og det er servering av diverse (se tråden under Lokallag Stavanger for øvrig info!!)

Guest Odd M Leikanger
Posted

Jo,det hadde nok vert nok vert hyggeligt,men eg tror det blir full fart opp og ned igjen idag.Har hund som jeg vil ta med for konemor er på jobb.Skulle helst ha fått satt igang og få skiftet foringer på børebro venstre foran også.Så er det ikke det enne så er det det andre som kjeringa sa når ho blødde naseblod.Vet dere foresten om noen som er flink med overhaling av gearkasse og fordelingskasse.Har en som trenger resturering.

Posted

Jo,det hadde nok vert nok vert hyggeligt,men eg tror det blir full fart opp og ned igjen idag.Har hund som jeg vil ta med for konemor er på jobb.

Det ligger veldig fint og usjenert til der oppe i Noredalen - hunden hadde nok stortrivdes der!  :P

Men hvis du bare skal fram og tilbake sånn raskt - så kan jeg kanskje heller tilby meg og kjøpe dette multimeteret for deg - og levere det når jeg passerer Flekkefjord i morgen ettermiddag?

Vet dere foresten om noen som er flink med overhaling av gearkasse og fordelingskasse.Har en som trenger resturering.

Vi har en samarbeidspartner til klubben som heter Bergs Automatservice - men de ligger dessverre i Oslo... Utover det kjenner jeg lite til om det befinner seg noen i regionen her nede...