Jump to content

Kjøpe bildeler i Tyskland

HåvardR

Recommended Posts

Hei!

Endelig ser det ut som eg har fått lurt meg til at årets feriedestinasjon blir Tyskland, nærmere bestemt ein tur på Mercedes museet!

I den forbindelse tenkte eg i utgangspunktet også og handle litt deler til min kjære w211, hovudsakelig armer, foringer, kuler og slikt snacks.

Er det penger å spare på å kjøpe i Tyskland kontra Norge? og kor vil dere isåfall anbefale? Vi kjem hovudsakelig til å kjøre Kiel - Stuttgart ned og Stuttgart - Hirtshals heimover igjen så om nokon kjenner til gode butikker i området/langs vegen tas det i mot med stor takknemelighet!

Er det nokon som veit om noko ein bør sjå, byer ein bør reise innom, vegen ein bør få med seg eller lignande på turen? Vi satser ikkje på å kjøre lengre sørover enn Stuttgart der MB og Porsche museet står i fokus!  :cool:

Vi har reist i årevis til Mercedes-Benz i Flensburg og hatt servicer/reparasjoner hos Klaus+Co. Knallbra service og gode priser. Spør etter Holger Rolfs, han snakker bra dansk/norsk. Telefonnummer er 0049 461 997 440.

Vi har blitt veldig glad i Flensburg, og prøver alltid å få noen dager her hver sommer.

https://www.mercedes-benz-stuttgart.de/de/desktop/home.html

Ja du sparer penger. Vurder å få pris på å bytte delene mens du besøker museet. Men vær klar over at du ganske så sjeldent får delene på sparket. Ofte må de bestilles, men de sender over delene stort sett samme dag. -Frakt og logistikk er helt rått i Tyskland! Så om du vil ha delene løse, så stikker du innom å bestiller dem før du besøker museet, så ligger de nok klare på ettermiddagen..

Kanskje ikke et direkte tips for din Tysklandstur, men det kom en journalist fra Broom innom i fjor høst og tok en prat om privat import av bildeler: https://www.tv2.no/a/10048988

Mitt budskap er som tittel på artikkelen, at det kan lønne seg å importere selv fordi originale bildeler i Norge er veldig overprisa. Og på det som finnes av rimelige ettermarkedsdeler er det store variasjoner på både pris og kvalitet - alt etter hvilken deleprodusent det er og hvilken forhandler i Norge.  Så dersom du handler ettermarkedsdeler, altså uoriginale deler, så vær kritisk til hva som tilbys.  Dette gjelder også utenlands, og man må også huske at Mercedes i økende grad benytter ettermarkedsprodusenter på deler til utgående bilmodeller.

---  ---  ---  ---

PS. grunnen til det intervjuet med Broom var at jeg sendte en kommentar ifm. denne artikkelen https://www.tv2.no/a/10019281/

Jeg tipsa bileier om ei helt ny original baklykt nedi østeuropa til 1/3 del av hva Mekonomen presterte å tilby.  I mellomtiden hadde hun fått hjelp fra en kar som fant ei ny-brukt lykt i Tyskland til 3.000 kr som han også skulle montere for henne.  Så da sparte hun altså 7-8000 kroner som Mekonomen hadde tenkt å grafse til seg med et prisforlangende som til og med var høyere enn hovedimportørens anbefalte utsalgspris!