Jump to content

Litt 126-lektyre


FrodeS

Recommended Posts

Har vi noen engelsklærere her som kan forklare hvorfor det heter "a 126" og ikke "an 126"?

 

 

 

Fordi artikkelen er satt på grunn av at 126 leses "hundredandtwentysix", ikke "one-two-six". Hadde det vært sistnevnte skulle det vært "an". ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Fordi artikkelen er satt på grunn av at 126 leses "hundredandtwentysix", ikke "one-two-six". Hadde det vært sistnevnte skulle det vært "an". ;)

Dette stemmer ikke - det ville i så fall blitt vurdert som 'onehundredandtwentysix', og følgelig hatt samme resultat. Regelen er at 'a' brukes foran en konsonantlyd, mens 'an' brukes foran en vokallyd.

Link to comment
Share on other sites

Fordi artikkelen er satt på grunn av at 126 leses "hundredandtwentysix", ikke "one-two-six". Hadde det vært sistnevnte skulle det vært "an". ;)

Dette stemmer ikke - det ville i så fall blitt vurdert som 'onehundredandtwentysix', og følgelig hatt samme resultat. Regelen er at 'a' brukes foran en konsonantlyd, mens 'an' brukes foran en vokallyd.

 

Ja, men selv om det strengt tatt er slik er det i dagligtale ofte "hundred" og ikke "onehundred", og da blir jo lyden annerledes. :)

Link to comment
Share on other sites

Fordi artikkelen er satt på grunn av at 126 leses "hundredandtwentysix", ikke "one-two-six". Hadde det vært sistnevnte skulle det vært "an". ;)

Dette stemmer ikke - det ville i så fall blitt vurdert som 'onehundredandtwentysix', og følgelig hatt samme resultat. Regelen er at 'a' brukes foran en konsonantlyd, mens 'an' brukes foran en vokallyd.

 

Jeg mener og at regelen sier "an", men det høres jo rablende galt ut. Foran one brukes "a". Se for deg Lemmy med lett knekk i knærne teller opp: An one, a two, an one two three four før konsert. Det er jo feil. Det må være "a".

 

Link to comment
Share on other sites

Man bruker 'a 126' fordi det er lyden av første bokstav i påfølgende ord som bestemmer om det skal brukes a eller an, ikke selve den skrevne bokstaven. One uttales won, altså en a.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Like greit :-)

 

Jeg har lest litt i boka, og det står noe om verdifastsettelse og prisutvikling. Boka er fra 2015, så den er ikke helt oppdatert, men allerede da var prisene såvidt begynt å stige. Forfatteren mener man må ta utgangspunkt i den aller grommeste av 126'ene, 560 SEC :-) . Den får da 100%, og så går det nedover. 560 SEL er den 2. grommeste med 90% . Det kan jeg fint leve med.

 

Kommer du på landstreffet i år, Aleks? Det hadde vært moro å se flere 126 der.

Link to comment
Share on other sites

Like greit :-)

 

Jeg har lest litt i boka, og det står noe om verdifastsettelse og prisutvikling. Boka er fra 2015, så den er ikke helt oppdatert, men allerede da var prisene såvidt begynt å stige. Forfatteren mener man må ta utgangspunkt i den aller grommeste av 126'ene, 560 SEC :-) . Den får da 100%, og så går det nedover. 560 SEL er den 2. grommeste med 90% . Det kan jeg fint leve med.

 

Kommer du på landstreffet i år, Aleks? Det hadde vært moro å se flere 126 der.

Det er jo hyggelig for oss som har disse bilene , det er noen av juvelene av Mercedes  :cool:

 

Landstreff vet ikke helt ennå  Frode , det er en god stund siden sist jeg var der  :)

Link to comment
Share on other sites

Like greit :-)

 

Jeg har lest litt i boka, og det står noe om verdifastsettelse og prisutvikling. Boka er fra 2015, så den er ikke helt oppdatert, men allerede da var prisene såvidt begynt å stige. Forfatteren mener man må ta utgangspunkt i den aller grommeste av 126'ene, 560 SEC :-) . Den får da 100%, og så går det nedover. 560 SEL er den 2. grommeste med 90% . Det kan jeg fint leve med.

 

Kommer du på landstreffet i år, Aleks? Det hadde vært moro å se flere 126 der.

Det er jo hyggelig for oss som har disse bilene , det er noen av juvelene av Mercedes  :cool:

 

Landstreff vet ikke helt ennå  Frode , det er en god stund siden sist jeg var der  :)

 

Da er det jo på høy tid å få gjort noe med det.

Link to comment
Share on other sites

Man bruker 'a 126' fordi det er lyden av første bokstav i påfølgende ord som bestemmer om det skal brukes a eller an, ikke selve den skrevne bokstaven. One uttales won, altså en a.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

Selvsagt! Jeg visste at det var lyden som var avgjørende, men kom ikke på at lyden er w.  :rolleyes:

 

Det kommer vel en 560SEL til på gol, hvis klistremerkene til Arnfinn holder.....

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vil jo tru at verdifastsettelse og prisutvikling også vil påvirkes av tilstand og km..

 

I mine øyne er 260SE i mint condition mer verd enn en opp rustet "dynge" av 560SEC...  :)

 

Selvsagt. Tallene går jo på biler i samme tilstand.

Boka er fra 2015, så litt har skjedd fra den var ny også.

Link to comment
Share on other sites

Da er boka kommet hjem har bladd fort igjennom veldig bra så langt , boka inneholder masse bilder og instruksjoner  :)

 

Da er det bare å sette av helga :-)

 

Jeg leser litt i den nå og da, så jeg har ikke kommet så langt ennå.

Link to comment
Share on other sites

Nå er gutten igang med boka , kom til en side som jeg ikke forstår helt  . På side 42  ( The test drive ) står det : There are two kick-downs . If you smoothly snap the accelerator pedal It will drop one gear . Greit så langt men så står det videre : It is possible to get It to drop two gear by snapping your foot to the floor fully ???  Det der skjønte jeg ikke helt  , jeg har ikke merket at bilen girer ned to gear

Link to comment
Share on other sites

Sånn som det står i boka så må disse bilene brukes mye de tåler det og at  de blir brukt som forfatteren skriver : you will find that the more you drive it  ,the better It will become. 

 

For min del så blir bilen alt for lite brukt , og det er jo litt synd men jeg har aldri likt å ta den ut i regn og søle den er ute på veiene kunn på godværsdager den har ikke sett snø i mitt eie .

Så kanskje jeg har gjort meg sjøl en bjørnetjeneste  :rolleyes:

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...