FrodeS Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 Det er dessverre ikke så ofte jeg leser bøker, men denne har jeg trua på Tilgjengelig her om noen ønsker å handle: http://crowood.com/details.asp?isbn=9781785002441&t=Buying-and-Maintaining-a-126-S-Class-Mercedes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 Har vi noen engelsklærere her som kan forklare hvorfor det heter "a 126" og ikke "an 126"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 Er ingen lesehest men dette falt absolutt i smak da er den bestilt gleder meg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_S Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 Har vi noen engelsklærere her som kan forklare hvorfor det heter "a 126" og ikke "an 126"? Fordi artikkelen er satt på grunn av at 126 leses "hundredandtwentysix", ikke "one-two-six". Hadde det vært sistnevnte skulle det vært "an". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 Fordi artikkelen er satt på grunn av at 126 leses "hundredandtwentysix", ikke "one-two-six". Hadde det vært sistnevnte skulle det vært "an". Dette stemmer ikke - det ville i så fall blitt vurdert som 'onehundredandtwentysix', og følgelig hatt samme resultat. Regelen er at 'a' brukes foran en konsonantlyd, mens 'an' brukes foran en vokallyd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_S Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 Fordi artikkelen er satt på grunn av at 126 leses "hundredandtwentysix", ikke "one-two-six". Hadde det vært sistnevnte skulle det vært "an". Dette stemmer ikke - det ville i så fall blitt vurdert som 'onehundredandtwentysix', og følgelig hatt samme resultat. Regelen er at 'a' brukes foran en konsonantlyd, mens 'an' brukes foran en vokallyd. Ja, men selv om det strengt tatt er slik er det i dagligtale ofte "hundred" og ikke "onehundred", og da blir jo lyden annerledes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 Fordi artikkelen er satt på grunn av at 126 leses "hundredandtwentysix", ikke "one-two-six". Hadde det vært sistnevnte skulle det vært "an". Dette stemmer ikke - det ville i så fall blitt vurdert som 'onehundredandtwentysix', og følgelig hatt samme resultat. Regelen er at 'a' brukes foran en konsonantlyd, mens 'an' brukes foran en vokallyd. Jeg mener og at regelen sier "an", men det høres jo rablende galt ut. Foran one brukes "a". Se for deg Lemmy med lett knekk i knærne teller opp: An one, a two, an one two three four før konsert. Det er jo feil. Det må være "a". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 Man bruker 'a 126' fordi det er lyden av første bokstav i påfølgende ord som bestemmer om det skal brukes a eller an, ikke selve den skrevne bokstaven. One uttales won, altså en a. Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 Her viser våre medlemmer mye god kunnskap , for min del så datt jeg ut i første sving :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 26, 2019 Author Share Posted January 26, 2019 Like greit Jeg har lest litt i boka, og det står noe om verdifastsettelse og prisutvikling. Boka er fra 2015, så den er ikke helt oppdatert, men allerede da var prisene såvidt begynt å stige. Forfatteren mener man må ta utgangspunkt i den aller grommeste av 126'ene, 560 SEC . Den får da 100%, og så går det nedover. 560 SEL er den 2. grommeste med 90% . Det kan jeg fint leve med. Kommer du på landstreffet i år, Aleks? Det hadde vært moro å se flere 126 der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 Like greit Jeg har lest litt i boka, og det står noe om verdifastsettelse og prisutvikling. Boka er fra 2015, så den er ikke helt oppdatert, men allerede da var prisene såvidt begynt å stige. Forfatteren mener man må ta utgangspunkt i den aller grommeste av 126'ene, 560 SEC . Den får da 100%, og så går det nedover. 560 SEL er den 2. grommeste med 90% . Det kan jeg fint leve med. Kommer du på landstreffet i år, Aleks? Det hadde vært moro å se flere 126 der. Det er jo hyggelig for oss som har disse bilene , det er noen av juvelene av Mercedes Landstreff vet ikke helt ennå Frode , det er en god stund siden sist jeg var der Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 26, 2019 Author Share Posted January 26, 2019 Like greit Jeg har lest litt i boka, og det står noe om verdifastsettelse og prisutvikling. Boka er fra 2015, så den er ikke helt oppdatert, men allerede da var prisene såvidt begynt å stige. Forfatteren mener man må ta utgangspunkt i den aller grommeste av 126'ene, 560 SEC . Den får da 100%, og så går det nedover. 560 SEL er den 2. grommeste med 90% . Det kan jeg fint leve med. Kommer du på landstreffet i år, Aleks? Det hadde vært moro å se flere 126 der. Det er jo hyggelig for oss som har disse bilene , det er noen av juvelene av Mercedes Landstreff vet ikke helt ennå Frode , det er en god stund siden sist jeg var der Da er det jo på høy tid å få gjort noe med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted January 27, 2019 Share Posted January 27, 2019 Man bruker 'a 126' fordi det er lyden av første bokstav i påfølgende ord som bestemmer om det skal brukes a eller an, ikke selve den skrevne bokstaven. One uttales won, altså en a. Med vennlig hilsen, Olaf Selvsagt! Jeg visste at det var lyden som var avgjørende, men kom ikke på at lyden er w. Det kommer vel en 560SEL til på gol, hvis klistremerkene til Arnfinn holder..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 5, 2019 Author Share Posted February 5, 2019 Det er plass til flere 560’er Min stiller nok litt i skyggen av Arnfinn sin, han har tross alt 300 hk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 Det har tatt litt tid jeg har ennå ikke fått boken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 5, 2019 Author Share Posted February 5, 2019 det tok litt tid her også. Bare å glede seg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenningN Posted February 6, 2019 Share Posted February 6, 2019 Vil jo tru at verdifastsettelse og prisutvikling også vil påvirkes av tilstand og km.. I mine øyne er 260SE i mint condition mer verd enn en opp rustet "dynge" av 560SEC... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted February 6, 2019 Share Posted February 6, 2019 Det er vel ingen som investerer i " opprustet dynge av en bil " ? Eller ?? , i så fall må det være en helt unik bil . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 6, 2019 Author Share Posted February 6, 2019 Vil jo tru at verdifastsettelse og prisutvikling også vil påvirkes av tilstand og km.. I mine øyne er 260SE i mint condition mer verd enn en opp rustet "dynge" av 560SEC... Selvsagt. Tallene går jo på biler i samme tilstand. Boka er fra 2015, så litt har skjedd fra den var ny også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted February 8, 2019 Share Posted February 8, 2019 Da er boka kommet hjem har bladd fort igjennom veldig bra så langt , boka inneholder masse bilder og instruksjoner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 8, 2019 Author Share Posted February 8, 2019 Da er boka kommet hjem har bladd fort igjennom veldig bra så langt , boka inneholder masse bilder og instruksjoner Da er det bare å sette av helga Jeg leser litt i den nå og da, så jeg har ikke kommet så langt ennå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted February 8, 2019 Share Posted February 8, 2019 Nå er gutten igang med boka , kom til en side som jeg ikke forstår helt . På side 42 ( The test drive ) står det : There are two kick-downs . If you smoothly snap the accelerator pedal It will drop one gear . Greit så langt men så står det videre : It is possible to get It to drop two gear by snapping your foot to the floor fully ??? Det der skjønte jeg ikke helt , jeg har ikke merket at bilen girer ned to gear Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 8, 2019 Author Share Posted February 8, 2019 Jeg stusset også litt. Mener at kickdown er bryteren helt i bunnen. Den kan fint gire 2 hakk om det trengs. Kommer du i ganske lav fart på 4. gir og trår pedalen i gulvet, så vil den gå til 2. gir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted February 8, 2019 Share Posted February 8, 2019 Sånn som det står i boka så må disse bilene brukes mye de tåler det og at de blir brukt som forfatteren skriver : you will find that the more you drive it ,the better It will become. For min del så blir bilen alt for lite brukt , og det er jo litt synd men jeg har aldri likt å ta den ut i regn og søle den er ute på veiene kunn på godværsdager den har ikke sett snø i mitt eie . Så kanskje jeg har gjort meg sjøl en bjørnetjeneste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 8, 2019 Author Share Posted February 8, 2019 Jeg er ikke enig i at de blir bedre jo mer de brukes, men jeg tror ikke de har godt av å bare bli stående. Jeg tror disse bilene har det helt fint som "godværsbiler". En tur til Gol har den nok bare godt av Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.