Tangis Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Hei. Har en 1989 modell 300TE 4Matic som trenger litt pleie, og leter i den forbindelse etter en "4Matic guru". Holder selv til på østlandet, "4Matic guruen" kan godt være hvor som helst i skandinavia, jeg er mobil. 4Matic lampen lyser, og blinker 10 ganger når jeg kjører test. Regner da med at det er noe med hydraulikkventil 3, siden bremselyset ser ut til å fungere som det skal og væskenivå er stabilt. Har dessverre hverken lokale eller helse til å skru selv nå, så jeg er på utkikk etter noen som kan disse bilene godt for å utbedre feilen og kanskje gå over systemet. Før noen anbefaler BOS vil jeg si at dit drar jeg ikke. Trenger ikke å gå noe mer i dybden om akkurat det nå, men tror ikke de er den fremste eksperten på W124 4Matic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Bremselysbryteren har to deler. Delen med bremselyset ryker veldig skjeldent, men delen til abs osv ryker veldig ofte. Sent fra min H8324 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tangis Posted January 20, 2019 Author Share Posted January 20, 2019 Takk for svar Tor Anton. Har også fått et tips fra en bekjent om at det kan være et overspenningsvern som sitter bak batteriet. Noe jeg da lurer på i begge disse tilfellene, ABS del av bremslysbryter og overspeningsvern, ville ikke ABS lampa ha lyst da? For ABS fungerer helt fint og den lampa lyser ikke. Hadde en runde for litt siden hvor jeg endte med å bytte begge drivaksler foran. Alle disse "tennerne" på drivleddene var veldig rustne og ABS'en gikk amokk, spesielt i lav hasighet. Etter det har det ikke vært noen problemer med ABS eller ASD. Jeg har et gammelt småbruk i Finnmark, og rett før feilen oppsto hadde jeg kjørt opp dit, en langtur på ca. 250 mil med henger. Null problem, en fryd å kjøre. Det var midt på natten da jeg kom fram og det hadde snødd en del. Dro bare opp innkjørselen, med snø litt oppå dørene, fortsatt null problem, men da jeg til sist rygget på plass utenfor huset kom 4Matic lampa på og bilen ble RWD. Har prøvd å se litt under bilen, men det er litt vanskelig når jeg ikke er så kjent med 4Matic og helt vet hva jeg ser etter. Tanken har jo slått meg at noe kan ha blitt dratt løst da vi kjørte gjennom snøen, men jeg kan ikke se noe opplagt feil. Nivå på hydraulikkvæsken er som nevnt stabil. Er vel samme væske som brukes til nivåreguleringen? Bilen synker vel litt når den står, ikke noe jeg kan se, men kjenner at den løfter seg litt når jeg starter. Har blitt fortalt at det er normalt. Noe skulle jeg vel få til å gjøre selv fortsatt, kanskje bytte overspenningsvern eller bremselysbryter, men hvordan kan jeg fastslå om disse er defekte? Forutsatt at ABS lampa ikke lyser når bilen går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Didriksen Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Prøv Nøtterøy Bil AS, TØNSBERG v/ Knut Nordstaa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tangis Posted January 23, 2019 Author Share Posted January 23, 2019 Takk for tipset Tor Didriksen, skal prøve dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 Jeg har ikke særlig erfaring med 4matic, men hadde ASD-tull på min 124. Som Tor Anton sier, så er det to kretser i bremselysbryteren, så at bremselyset fungerer har egentlig ingen ting å si. Det går en krets, som begynner med +12V via OVP-releet, gjennom bremselysbryteren (delen som normalt er lukket/koblet når man ikke bremser, men åpner når man gjør det), via hydraulikkventilen, tilbake til styringsenheten for ASD hvor den jordes. Det som da skjer, er at når ASD vil koble inn, så kobles jord i styringsenheten. Derved blir det en sluttet krets JORD --> gjennom styringsenhet --> ventil --> bremselysbryter --> OVP --> +12V. Når man tråkker på bremsen brytes kretsen i bremselysbryteren, og sperra kobler umiddelbart ut. I alt av feilsøkingsskjemaer står kun bremselysbryter og ventil oppført som mulige syndere, mens OVP også kan være årsaken. Jeg byttet bryter og ventil på min, mens det var OVP som var feilen. Sikringene var fine, men antakelig dårlige loddinger inni. Opplever man elektriske spøkelser på 124, så er det uansett ikke dumt å begynne med et nytt OVP-relé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tangis Posted January 24, 2019 Author Share Posted January 24, 2019 Hei Frode S. Jeg har ofte kombinert min bakgrunn innen elektronikk med min glødende interesse for bil, men har ikke lykkes i å finne så mye om gammel 4Matic. Finner derfor ditt innlegg veldig informativt. Takk for det! En tanke som slår meg er at dersom bremselysbryteren da er defekt, at delen som er til ASD står fast i åpen posisjon, ville ikke ASD fungere. Det samme gjelder vel også hvis kretsen ikke får 12v fra OVP. Og siden bilen nå er 2WD, så vet jeg at ASD kobler inn ganske raskt. Ble litt forvirret nå, så jeg "tenker litt høyt" her. 10 blink feilkode skal være hydraulikkventil 3, som er den i forbindelse med bakre diff. har jeg blitt fortalt. Skulle ASD fungert hvis den ventilen er defekt? Bruker ikke den bilen så ofte, men sist jeg brukte den startet den opp uten noen varsellamper. Begynte å kjøre uten at 4Matic lampa kom på. Hadde på forhånd tenkt at det kunne være luft i systemet etc., så jeg begynte å vurdere om det var en liten lekkasje eller noe så luften hadde flyttet på seg eller noe. Men jeg fikk ikke tenkt mye, kanskje et minutt, så kom 4Matic lampa på igjen. For å bekrefte eller avkrefte tanken om lekkasje med mulige luftlommer i systemet sjekket jeg nivå på hydraulikkvæsken, og den var på samme nivå som sist jeg hadde sjekket noen måneder tidligere. Så nå tenker jeg periodisk elektronisk feil, og da er vel OVP en trolig synder. Tror jeg bestiller et nytt slikt rele. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 Er du sikker å at diffen bak låser? Når de er som de skal være (noe veldig få faktisk er), så er det en del brems i dem hele tida, og så låser/bremser de enda mer når de får trykk på hydraulikken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tangis Posted January 28, 2019 Author Share Posted January 28, 2019 Er ikke 100% sikker på at den låser, men jeg synes den tar seg helt ok fram til å bare være 2wd. Hadde en 250D uten ASD og den kom ikke fram i nærheten så bra. Mener også at bakenden på bilen dro litt til siden når jeg spant, noe som pleier å bety at begge hjulene spinner. Hukommelsen sier også at triangelen i instrumentpanelet kommer og går når jeg spinner, men det betyr vel egentlig bare at bilen "senser" hjulspinn, ikke nødvendigvis at diffen låser. Har lagret bilen nå, men planlegger å hente den igjen snart. Startet denne tråden for å avgjøre om jeg skulle kjøre rett hjem eller dra til et verksted på veien. Det var lurt for nå har jeg i tillegg fått et par enkle tips jeg kunne prøve før jeg startet turen. Tror jeg tar med ny OVP, kanskje bremselysbryter og prøver det først. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 28, 2019 Share Posted January 28, 2019 Jeg ville sjekket det nøye. Jeg har både sedan og stasjonsvogn, og sistnevnte tar seg frem mye bedre. Jeg antar det er pga. vektfordelingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
421S Posted February 2, 2019 Share Posted February 2, 2019 Jeg vil gjerne engasjere meg i denne tråden; har nå både en diesel (1993) og bensin (1992) 4-matic stående i garasjen. Begge er fine bilen, men de har ikke firehjulsdriften i orden, og nå vil jeg forsøke å sette meg ordentlig inn i dette systemet. På dieselbilen har det fungert fint, men så gikk den tom for hydraulikkolje, og nå virker det ikke. Det er etterfylt med olje, som blir i tanken (vet ikke hvor det lakk; ved fjæringen bak?). Nå har jeg begynt å se på lufting av systemet og har funnet noen fine gaider: MEN når jeg ser på ulike guider på nett, og sammenlikner med mine, så ser jeg jo at det ikke lyser i den gule trekanten i speedometeret, og ikke den røde 4maticlampen helt til høyre nede, når tenningen skrus på. Er ikke det litt rart; de har lyst før? Samtidig lyser ABS-lampen på begge bilene... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SigurdB Posted February 2, 2019 Share Posted February 2, 2019 Jeg holder en knapp på bremselysbryter eller Overspenningsrele. Dette er deler som ikke er veldig kostbare, er enkle å bytte og som uansett er greit å ha liggende. 10 blink er koden for feil på sperre til bakaksel eller bremselysbryter. Jeg mener å ha lest en gang at bremselysbryteren til til 4-matic er dobbeltvirkende. Den kan derfor fortsatt ha feil selv om abs og bremselys fungerer. Hvis det hadde vært luft i systemet skulle du ha fått feilkode 2 eller 7 pga feil med systemtrykk. Legger du merke til om 4-matic lampen tennes med en gang du starter bilen eller går det 1-2 sekunder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
421S Posted February 2, 2019 Share Posted February 2, 2019 Takk for tilbakemelding. Det er liksom alltid bremselysbryteren eller overspenningsreleet som anbefales skiftet... Bensinbilen har jeg slitt litt med, og byttet disse delene uten at det hjalp. Tilslutt sviktet automatkassen også, i tillegg til at fordelerkassen hadde hydraulikkolje, og det røk blått innimellom, så nå er motor gir og fordelerkasse skiftet i en bit. Kommer tilbake til det i annen tråd. MEN denne gangen var det OVP! Bensin- og dieselbilene har faktisk samme delenummer på OVP, så jeg hadde et liggende. Straks releet var på plass lyste gul trekantlampe når den skulle og ABS-lampe sluttet å lyse. Den røde 4-maticlampen lyser fortsatt ikke og forhjulet går rundt når bilen settes i D (står på bukker). Strålende SigurdB! Da kan det vel ikke være luft i systemet; håper det virker når bilen kommer ned og ut også. Det skal tillegges at det gamle OVP releet brant sikringer hele tiden (den nærmest hengslen for glasset); tenkte kanskje dette hadde med luft i systemet å gjøre. Ellers er det ikke meningen å kuppe denne tråden. Høres fornuftig ut å høre med eier av Nøtterøy bil; har tenkt på det selv, men det er jo langt unna Finnmark. Men det er sikkert gode mekanikere nordpå også, om det bare finnes gode guider. Ellers var det en som vel brukte aliaset "MBtrollet" på Mercefreakens forum som kunne mye om 4-matic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SigurdB Posted February 2, 2019 Share Posted February 2, 2019 Tipsene mine var ment til Tangis egentlig. Ovp og bremselysbryter er gjengangere på 4-matic så det er deler det er greit å ha i hylla hvis du har en slik bil i hus @421S bilen må ned fra bukke for å få framdekkene til å dra. Har blitt lurt av det selv en gang jeg byttet drivaksel på en slik. Har 4-matic lampen noen gang lyst på disse bilene? Den skal lyse med tenning på hakk 1. Det er selv testen for å verifisere at alle pærer er ok. Tror jeg hadde tatt ut instrument huset og sjekket pære. Gjelder det begge bilene dine? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
421S Posted February 2, 2019 Share Posted February 2, 2019 På bensinbilen lyste den røde lampen, og jeg holdt på med dette feilkodegreiene, men det er noen år siden nå. Da jeg satte på tenningen i garasjen fredag så var det ikke lys i trekantlampen og ikke i den røde 4-maticlampen, mens ABS lyste. Dieselbilen endret seg helt med nytt OVP; lampene korrekt (fortsatt problem med bremsebeleggvarsler og slapp brekkpedal), og drivaksel foran snurret (selv med nye klosser som bremser litt). Har forsøkt å få forhjul til å snurre tidligere på bukk uten hell; gul trekantlampe tenner når man gir gass på bukk. Jeg er usikker på om jeg har sett rødt 4-maticlys på dieselbilen. Firehjulstrekken har virket, men jeg har faktisk ikke brukt bilen ordentlig. Den var noe jeg kom over fra et dødsbo; gått 296t med servichefte, men som trengte bl.a. nye seter pga røyking. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts