Jump to content

Montering av doble batterier i W164


Vaajaren

Recommended Posts

Hadde for kort tid siden en tråd gående i Teknisk on hvorvidt doble batterier i W164 lot seg gjøre eller ikke. Det ble ikke så mye respons og etter litt tenking fant jeg likegodt ut å gå inn for dette.

 

Batteri nummer to ble plassert i bagasjerommet under dørken. Fikk knekket en 4 mm plate i aluminium som jeg festet i dørken med rimelig bra mengder Tec7. Derunder dro jeg så en spennreim for å holde batteriet fast.

 

Eneste jeg angrer på pr nå er at jeg ikke fikk laget en liten kant nede på dette aluminiumet. Ikke fordi jeg er redd for søl eller lekkasje men for å sikre at batteriet står i ro. Imidlertid ble det fast som bare det alene med stroppen.

 

Jeg er ikke kommet lenger enn å feste batteriet og skjære til "filten" planen er å legge 35mm2 kabel frem til hovedbatteriet. Montere sikring rett før både hoved- og ekstrabatteri, samt en bryter på ekstrabatteri slik at man kan "slå av" dette om man har behov for å kutte strømmen (så slipper man unna med å demontere én polsko).

 

Ferdig prosjekt vil da være 2x95 ah AGM batteri og en Defa 4A lader. Bør jeg kanskje bytte denne til 10 eller 12 siden jeg har såpass stor batteiebank? 141e02d7ae92e5469f6f10bf6846844c.jpg2c749a0486bcbb41f85daae1920cdb6c.jpg

 

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Omsider er resten av monteringen ferdig. La opp 35mm2 kabel. Denne er såpass myk og tynn at den fint lar seg legge i bilen, samtidig som den klarer bra med strøm. Måler lading på koblingspunkt i motorrom på 14,21 V og 14,02 V på batteriet bak. Litt spenningsfall men siden det er over 14 V sier jeg meg fornøyd. Minuspolen ble koblet rett i chassi der nytt batteri står da der faktisk var en jordingsskrue ledig.

 

Det var litt arbeid men igrunnen ikke så mye. Jeg har hatt den klassiske (tydeligvis) lekkasjen i baklyktene som drukna halve bilen så jeg har blitt rimelig drilla på å røske ut og inn interiør i denne etterhvert.

 

Tenkte tidligere å lage til nytt "trekk" for å sjule batteriet men tror ikke jeg gidder. Skal få tak i beskyttelse til polene (manglet på dette batteriet) og etter det sier jeg meg egentlig ferdig. Er ganske fornøyd med å ha 190 aH med AMG batterier så nå er det bare å satse på at det fungerer som det skal. 1e3c8d79b177963a1686c5402ec185fe.jpge1c189cede6d5d883590799b916c0114.jpg9b0b7d8e717c353d76206fdb5e91da97.jpg9d3c6f9879412f0c12a24a130da3e6a0.jpg3019a0da0d2acbcde0a1630997bae2dd.jpg

 

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

 

Link to comment
Share on other sites

Hva er hensikten med å montere inn så mye batterier, da? Det er jo startbatterier begge to og koblet konstant sammen, så det er jo ikke egnet til å bruke mye strøm mens man står parkert uansett..

Rett og slett at du kan kjøre webasto dobbelt så lenge. På denne er det CAN busbstyet webasto så den (og tilhørende komponenter) stopper ved programert grense uansett. I mitt tilfelle 11.8 v (om jeg husker riktig). Kunne alltids satt inn ladeskille og koblet webasto på batteri nr to. Men det er jo bare tull, det er jo Sirkulasjonspumpe og HVAC som trekker strøm, ikke webasto.

 

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...