Jump to content

Recommended Posts

Posted
- Vi tar verdigrunnlaget vårt på alvor, sier KrFs miljøpolitiske talskvinne Line Hjemdal til Aftenposten.

Ja, å straffe den vanlige mannen i gata med miljøavgift på alle flyresier er skikkelig verdiskapende, for staten.

Posted

Det viser jo hvor lite praktisk tankegang det er hos  politikerne. Men med en oppslutning på 5,9% så spiller det jo fint liten rolle hva Krf mener.

Posted

Det viser jo hvor lite praktisk tankegang det er hos  politikerne. Men med en oppslutning på 5,9% så spiller det jo fint liten rolle hva Krf mener.

Ja, ja. Hr Bondevik klarte jo å grine seg til å bli statsminister for noen år tilbake da. De hadde jo ikke akkurat flertall den gangen heller #-o.

Posted

........ de kan jo heller bruke tida si på noe fornuftig, de politikerne - og starte i riktig ende: Sette opp vrakpant-utbetalinga 10 ganger (15.000,-) og få bort mange av verstingene i trafikken!

Å utbetale kun 1500,- for en bil som leveres til vraking er jo latterlig - da selges heller bilene som delebiler med den konsekvens at andre tilsvarende biler blir flikket på til stadighet - og får utsatt sin dødsdag en rimelig tid....!

Posted

i hver eneste politiske sak så skal norge stille seg i spissen og vise vei..  men det er jo EU som bestemmer her i området.. jaja.. vi får alle bygge om til E85 innsprøyt ;-)

Posted

........ de kan jo heller bruke tida si på noe fornuftig, de politikerne - og starte i riktig ende: Sette opp vrakpant-utbetalinga 10 ganger (15.000,-) og få bort mange av verstingene i trafikken!

Det hjelper ikke å sette opp vrakpanten når de ikke gjør noe med grunnen til at norge er fullt av gamle biler som er både mindre trafikksikre og mindre miljøvennlige. Man må begynne i den riktige enden, nemlig sette ned bilavgiftene.

Det er rimlig tullete spør du meg å prøve å gjøre noe med konsekvensene, men gi blaffen i årsaken.

Posted

Norge er et meget spesielt land. vi flommer over i olje og pengene renner inn fortere enn vi klarer å telle. men det politikerne (muligens /bør) ha i bakhodet er at denne oljen (og gassen) vil gå tom en dag, og da sitter Norge igjen med temmelig lite inntekt. Det er derfor vi har dette oljefondet. og siden vi sparer så sykt mye penger så må jo penger til budsjettet komme fra andre steder. og det blir fra oss gjennom avgifter og skatt. Så hvis bilavgiftene og bensinavgiftene skal gå ned må noe annet gå opp. slik blir det bare så lenge politikerne ikke vil bruke mere oljepenger..

Posted

Det hjelper ikke å sette opp vrakpanten når de ikke gjør noe med grunnen til at norge er fullt av gamle biler som er både mindre trafikksikre og mindre miljøvennlige. Man må begynne i den riktige enden, nemlig sette ned bilavgiftene.

Jeg tror faktisk man hadde kommet lenger ved å gi folk 13500,- ekstra for de gamle haugene som vrakes enn å slå tilsvarende av på en ny bil.

Husk at å holde liv i biler lenge ikke nødvendigvis er så dumt. Det er ganske mye materialer og energi som skal til for å lage en ny bil. De ekstra utslippene fra en gammal haug kan fort være bedre enn å heller produsere en ny en.

jeg syns egentlig ikke det er så dumt at noen tar litt tak. Jeg tror mange flere kunne kjørt f.eks. el.bil, kollektivt eller langt mindre biler enn de gjør. Meg selv inkludert.

Det skal bli spennende å se hvordan det går med nye th!nk. Nå som den har fått opptil 18 mil kjørelengde kunne t.o.m. jeg brukt en til/fra jobb.

Posted

Uff, så politisk korrekt du uttaler deg da, Frode.  :lol:

Du har selvsagt rett, men det er så kjipt at vi i Norge alltid skal være jordas redningsmenn når vi egentlig bare er piss i havet i den store sammenhengen. Det virkelige potensialet for å gjøre noe er jo i Asia og Amerika.  :(

Posted

Jeg tror faktisk man hadde kommet lenger ved å gi folk 13500,- ekstra for de gamle haugene som vrakes enn å slå tilsvarende av på en ny bil.

Selvsagt har det en effekt, men den blir bare midlertidig slik som det ble forrige gang de satte opp vrakpanten. Forøvrig synes jeg 1500 for en utrangert bil er bra. Hadde ting hengt på greip skulle vi ha betalt for å få lov til å kaste møkka. ;)

Posted

Regnet forresten ut i stad at jeg og kona kan spare mellom 30 og 40 tusen i året på å kjøre el.bil til og fra jobb. Da har jeg ikke tatt i betraktning forsikringer, innkjøpspris på el.bilen (som vil være 235 000), finansiering og verditapet. Har heller ikke sett på tiden jeg sparer på å ikke sitte på tog og buss. Besparelsen vil nok synke en god del hvis jeg tar meg bryet med å regne ut alt, men miljøgevinsten er ikke til å komme bort i fra.

Posted

Regnet forresten ut i stad at jeg og kona kan spare mellom 30 og 40 tusen i året på å kjøre el.bil til og fra jobb. Da har jeg ikke tatt i betraktning forsikringer, innkjøpspris på el.bilen (som vil være 235 000), finansiering og verditapet. Har heller ikke sett på tiden jeg sparer på å ikke sitte på tog og buss. Besparelsen vil nok synke en god del hvis jeg tar meg bryet med å regne ut alt, men miljøgevinsten er ikke til å komme bort i fra.

Det er vel Smart som er i salg hos Bertel O Steen? Det ble nevnt i en eller annen tråd her, en type Smart-bil, av arten cabriolet... Helt RÅ bil spør du meg, når det er snakk om "småkjøring" til og fra over alt, og inni byen....

Dessverre er engangskostnaden (kjøpesummen) litt vel stiv - men man sparer jo mye (bensin, bom, parkering +++)... Så opp i opp, går man kanskje i + ?

Se eksempler her:

Smart Fortwo

smartfortwo.jpg

Smart Fortwo Brabus, Front

fortwobrabusfront.jpg

Smart Fortwo Brabus, Bak

fortwobrabusbak.jpg

Posted

Veeeeel, RÅ synes jeg ikke den er (mer Donald Duck bil etter min smak  :lol: )

Vil hvertfall ikke at jeg eller noen av mine krasjet med den.

Den dagen de klarer å lage disse store slik som dagens bilmodeller da kan vi snakke.  8)

Posted

Den dagen de klarer å lage disse store slik som dagens bilmodeller da kan vi snakke.  8)

De er voldsomt snertne!!  8) Ingen som har sagt her i gården at man skal krasje med dem, er det vel!?!?   :roll:  =;  Hvor mange biler kan du/"kjerringa"(stryk det som ikke passer) lukeparkere SIDELENGS med!?!   :lol:  :P

Posted

Bare for å ha nevnt det, Smart lager ikke el-biler, og selv om bilen er billig i drift går man dermed glipp av alle fordelene med el-bil slik som 0 i årsavgift osv osv.

Posted

Så lenge alle fiser rundt i dem så går det vel greit :-)