Jump to content

MB C180 CDI 2012 - Blanding av automatoljer


Dan-Henning

Recommended Posts

Bilen det gjelder: MB C180 CDI 2012-modell (VIN: WDD2042001F687576)

 

For 60 000 km og 3 år siden bestemte jeg meg for å prøve Royal Purple Max ATF (http://www.bilkontroll.no/kategorier/royal-purple-oljer/gir-atf/max-atf-mulitspec.html) på min 7-trinns NAG2FE+ automatkasse.

 

Orginalt skal denne automatkassen ha olje av typen MB 236.15 eller Fuchs 7134FE. De er blå av farge.

 

Etter 60 000 km med Royal Purple fant ut at jeg kunne få tak i Fuchs 7134 FE for 81 kr. Literen, så da bestemte jeg meg for å gå tilbake til orginal-olje.

 

Men så kommer problemstillingen.

 

Pakningen til bunnpanna på automatkassa hadde ikke perfekt passform, og derfor har det lekt ut et par liter olje siste måneden.

 

Nå som jeg har fått pakningen tett, måtte jeg riktignok fylle på 2-3 liter igjen. Men problemet er at jeg ikke har orginaloljen stående, det tar for lang tid å få den tilsendt til en fornuftig pris før jeg skal på langtur og Bertel skal ha 395kr literen. Ikke aktuelt altså..

 

Men jeg hadde Royal Purple max atf stående. Har blitt fortalt at det ikke skader å blande disse to. Men.. Skader det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...