Jump to content

Genial dimmer som fungerer for blanding av LED og vanlige pærer i samme krets.


Olaf

Recommended Posts

I en artikkel i det tyske forumet for W107, https://sternzeit-107.de/ står det en veldig interessant artikkel om ombygging av dimmeren for instrumentbelysningen. Denne tyskproduserte elektroniske dimmeren er ganske genial, for den dimmer både LED og vanlige pærer samtidig. Det gjør den ved å sende pulserende spenning på 125Hz. Når man demper lyset for de vanlige pærene, endrer man samtidig lengden på pausene mellom pulsene som LED-pærene reagerer på. Pulsene går så fort at vanlige glødelamper ikke blinker, de rekker ikke å reagere på pulsene, bare på spenningen som endres som vanlig. Det menneskelige øye rekker ikke å se pulsene i LED-pærene, det bare sees som en demping av intensiteten i lyset. Demed oppfattes det som at begge typer pærer dempes samtidig. Veldig lurt!

 

Dimmeren fungerer med så godt som alle typer 12V pærer, inkl. halogenpærer, og med Led-pærer og LED-bånd/lenker, og fri blanding av alle typer 12V pærer og LED-pærer om hverandre i samme krets.

 

Artikkelen er dessverre bare på tysk, og den beskriver også hvordan det blir laget en spesiell dimbryter som passer i det originale instrumentpanelet. I artikkelen er det gjort for å beholde originalutseendet, men man kan selvfølgelig plassere en dimmer og dimbryter hvor som helst.

Dimmeren trenger ingen spesiell dimbryter, den kan enkelt betjenes med en fjærbelastet trykknapp eller vippebryter. Man bruker enten en enkel som man holder inne for å endre lyset som da veksler opp og ned til man finner ønsket styrke, eller en dobbelknapp som kan øke lyset med å holde inne den ene knappen, eller dempe lyset med den andre knappen. Dimmeren har også en innebygget timer, som kan aktiveres ved behov. Prisen er € 30 hos Amazon i Tyskland.

 

Artikelen:

https://sternzeit-107.de/de/werkstatt/werkstatt-gruppen/23-54-elektr-ausruestung/372-instrument-modding

 

Dimmeren:

http://www.beaufort-electronics.de/12v-dimmer

 

Med vennlig julehilsen, Olaf

(her skulle jeg selvfølgelig som vanlig på denne tiden av året hatt en smiley med nisselue, men ettersom jeg på grunn av oppdateringer av forumets programvare ikke lenger ser en grafisk variant av forumet - bare en teksbasert, og smilefjesene er endret til noe griseri, så får det bli med ønsket.)

Link to comment
Share on other sites

PBM- puls bredde modulering er normal måte å "dimme" led, og brukers gjerne både i LED baklys, og etter hvert også i frontlys. Det irriterende med sånt, er at man kan se de flimrer. Får jeg en E-klasse med sånne surt-tryne-DRL i fronten bak meg, så ser det ut som den "flyter" når jeg ser den i speilet sånn i sidesynet. Det samme med en del baklykter, særlig tidlige volvo V70 er ugreie. Når man flytter blikket litt frem og tilbake, føles det som sånne lamper "hopper" rundt.

 

Jeg er derfor litt skeptisk til sånt inni bilen, men forhåpentlig er frekvensen på disse såpass høy at det fungerer greit. Artig løsning for de som vil ha LED i interiøret.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i 'flimringa', det er vel endel VW og Ford-modeller som jeg tror er verst i den sammenheng. I denne dimmeren virker det jo som om de har tatt dette på alvor, men det som skiller denne fra andre - så vidt jeg vet - er jo at man kan dimme alle typer pærer samtidig.

 

Med vennlig julehilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...