Jump to content

Elendig utført oljeskift hos BOS..? OPPDATERT!


Merceman

Recommended Posts

Hei,

 

I forbindelse med service hos BOS på gode gamle Arnold (S500L w220) ble det byttet olje og filter. For "moro" skyld da jeg hentet bilen peilet jeg oljen elektronisk, og fikk først beskjed om at jeg måtte redusere oljenivå, og da jeg testet en gang til for sikkerhets skyld kom det opp OK. Så jeg regner med det var helt på grensen, så kjørte hjem (et par km) og peilet oljen med peilepinnen for å sjekke på gamlemåten så var det olje langt over måleområdet, og et godt stykke opp på selve pinnen! Jeg vet at jeg har helt på en hel liter når det har vært nede på min-nivå og det fortsatt ikke har kommet opp til max, så her var det ikke bare litt for mye..!

 

85db762da900f9c3690eac93eb7e9e79.jpg

 

5cbdf5959d9bb738f8b3b401d6c4a53e.jpg

 

a317f63abc2437ea62125fa373602faa.jpg

 

Selvfølgelig fredag etter stengetid og ingen og få tak i på verkstedet, så ringte 24-timers vakt. Jeg regner med jeg ikke har noen mobilitetsgaranti men tenkte de kunne bistå som garanti på verkstedjobben, men jeg fikk bare beskjed om at de hadde vært borti en lignende sak nettopp og en "tekniker" hadde sagt det ikke var noe problem. Jeg var ikke helt enig så etter mye om og men skulle han få en som hadde vakt på verkstedet jeg var på til å ringe meg opp, men hørte ikke et pip selvfølgelig. Jeg foreslo at jeg bare kunne stikke innom verkstedet så kunne vakta bruke 1 minutt på å rette opp i feilen de hadde gjort, så følte ikke det var mye å forlange.

 

Orket ikke bruke mer tid på å mase på de siden det er en såpass enkel jobb å tappe litt olje, men jeg har ikke oljesuger så litt jobb ble det jo likevel.

 

Tappet først 1,5 liter til å starte med, peilet igjen og det var fortsatt oppe på peilepinnen!

 

Tappet ca. 2 liter til (klarte å miste tappepluggen så ble en ukontrollert sprut der til jeg fikk satt den inn igjen, lol) og peilet igjen, og nå er det vertfall ikke på selve pinnen lenger men nede på den røde plastikken, men bare så vidt og fortsatt over max!

 

Jeg var lei og det var olje over alt i garasjen så har ikke tappet siste resten, men jeg antar det var fylt vertfall 4 liter(!) for mye!

 

Jeg har ikke sagt fra til verkstedet enda, skaden har jo allerede skjedd og jeg har fikset det selv, men hva ville dere gjort/krevd?

 

Hvor skadelig er det for motoren å gå i 10-15min med 50% for mye olje (max. 2000rpm rolig kjøring)?

 

Er det jeg som overdriver eller er det her fullstendig tragisk og amatørmessig av merkeverksted? I prinsippet kunne jeg jo intetanende kjørt 15.000km med dette, de fleste sjekker vel ikke oljenivå etter service hos Onkel Benz..!  :rolleyes:

 

 

Link to comment
Share on other sites

det som er skadelig er at olja skummer. og då kommer det luft inn. og det skader over tid.

men ein merker nok ikkje heilt med ein gang om ein ikkje gjer som du, sjekker tilig. du kommer nok bra ut av det.

men om du ikkje hadde gjort det så hadde vel det gått litt lager i det i alle fall...men hei...dette var dårlig service, ta timebetalt

for å tappe av du. hehe.

Link to comment
Share on other sites

Takk for bra input, men ja det er vel som dere skriver at om jeg forlanger timebetalt så trekker de bare fra oljen jeg har fått  :rolleyes: Det er jo dyrebare Mobil1 dråper så jeg gjorde mitt beste i å fange det og holde det i fangenskap til neste oljeskift, sparer vertfall en dunk da  8)

 

Men likevel er det jo bare ufattelig tragisk utført, jeg skjønner ikke hvordan det er mulig. Hvis de ikke klarer å fylle olje så kan man jo lure på hva annet de ikke får til, eller slurver med :?

 

Jeg lurer på hva som hadde skjedd om jeg bare hadde kjørt på, regner med oljepumpa ikke er glad i masse luft som veiva pisker inn i oljen  :? Hva om den hadde skjært seg og motoren hadde rast? Hadde vel bare måtte punge ut for reparasjon selv, med ekstra påslag  :shock:

Link to comment
Share on other sites

De har definitivt tappet den gamle oljen, for grunnen til at de skiftet olje i utgangspunktet var fordi de skulle resette nedre del av bunnpanne, det var gjort noe forferdelig hillbillymekk der fra før (før min tid!) som ikke var helt tett en gang, så jeg satte jobben bort til "ekspertisen" da jeg er redd for at det skulle bli katastrofe om jeg skulle ha på ny, flytende pakning selv  :embarrassed: Hadde sikkert endt med å få all guffa inni motoren og at det hadde sprutet ut fra alle kanter, men sånn sett hadde det kanskje ikke vært noe værre med litt for lite olje enn for mye som det ble til slutt  :shock: Det virket tilsynelatende tett når jeg måtte romstere under der så mulig de har fått det til, faktisk. De har gjort en fantastisk jobb med motorvask der tidligere (da de lokaliserte kilden til oljen som var over alt i nedre del av motorommet), men de kunne vist ikke nå som det var -grader (what, gjør de ikke det inne?), så alt er like grisete som før men da kommer det vertfall ikke noe mer, forhåpentligvis.

 

Så min første tanke er at jeg burde kunne kreve gratis motorvask til våren eller hvor lenge man må vente til de kan gjøre det igjen... Men tror jeg betalte 200kr for det sist  :shock:

Link to comment
Share on other sites

Da bør du dra innom og betale for minst 4 liter ekstra.  :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

 

Det var mest ment som en fleip.

Jeg hadde blitt forbanna. Hvordan kan du vite at oljefilter er skifta? Hvordan vet du at det er riktig olje? Det er ingen ting her som inngir tillit. Å fylle over fire liter for mye, burde føre til inndragelse av mekanikerens mobiltelefon!

Detta er vel en M113? Da må jo kopen ha fyllt godt over 12 liter på motoren!!

Link to comment
Share on other sites

Da bør du dra innom og betale for minst 4 liter ekstra.  :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

 

Det var mest ment som en fleip.

Jeg hadde blitt forbanna. Hvordan kan du vite at oljefilter er skifta? Hvordan vet du at det er riktig olje? Det er ingen ting her som inngir tillit. Å fylle over fire liter for mye, burde føre til inndragelse av mekanikerens mobiltelefon!

Detta er vel en M113? Da må jo kopen ha fyllt godt over 12 liter på motoren!!

 

Haha, ja jeg skjønte det men det er jo en viss sannhet i det  :lol: Det er 24v V8, ja, med 16 tennplugger  :shock: Ingen tall som stemmer der, men det skulle vertfall vært ca. 8,5 liter olje og ikke 12+.

 

Jeg venter på svar på e-post på hva som har skjedd så får se hva de kommer frem til, men dette kan jo umulig forklares bort. Eneste jeg kan tenke meg er at noen tenkte at siden det skulle vært 8,5 liter så helte de på 4-litere for å se hvor man havnet, så helte de på 3 i stedet og trodde det bare var 8L der så da kunne det ikke være ille? :?  Selv om det var langt oppå peilepinnen... Og de har vel kanskje fat og ikke 4-litere  :rolleyes:i

 

Oppdaterer når jeg hører noe fra de, men hvis noen har vært borti noe lignende så hadde det vært interessant å vite hva man evt. fikk i kompensasjon  :?

Link to comment
Share on other sites

På dissa må du ha på tenning og bla fram oljepeiling uten at motor går for å peile.

Trur ikke for mye olje er et kriterium i normal drift, kun for lite kommer opp som feil.

 

Men uansett, dersom du fyller olje og ikke gidder å starte for å se om oljetrykk kommer, stoppe igjen og peile med pinnen, så er det kanskje en ide å vurdere en annen karriere?

Link to comment
Share on other sites

Ja, og da snakker du 211? Husk vi snakker om 220, og den kom vel i 98? Da regner jeg med at vi snakker samme generasjon elektronikk som sene 210?

 

Jeg har vært borti en 1995 eller så 129 der lampa kom på ved for høyt nivå, så det er slett ikke noe nytt fenomen. Tappet av en god liter og så slukket den igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og da snakker du 211? Husk vi snakker om 220, og den kom vel i 98? Da regner jeg med at vi snakker samme generasjon elektronikk som sene 210?

 

Jeg har vært borti en 1995 eller så 129 der lampa kom på ved for høyt nivå, så det er slett ikke noe nytt fenomen. Tappet av en god liter og så slukket den igjen.

 

Det er en 1998 modell ja, og ifølge chassisnummer ser det ut til å være #7140 produsert(?), det fantes vel bare 500 i starten så da er det en av de aller første w220  :cool:

 

WDB2201751A007140

 

Det er ikke kontinuerlig elektronisk overvåkning av oljenivå (men oljetrykk regner jeg med, selv om man ikke kan se nå-verdi noe sted), man kan bare "peile" oljen når motoren er skrudd av og etter en viss tid(5min+ vanligivs), eller når motoren er kald (og ikke går). Tror det er en trykkgiver nederst i sumpen som regner ut ca. hvor mye olje det er over som den regner ut ut i fra hydrostatisk trykk. Ikke noe avanserte greier, men det gir en indikasjon.

 

Uansett er det peilepinnen som er "fasiten", med mindre man har i feil lengde på pinnen, eller bilen ikke står i vater så kan det ikke bli så veldig feil  :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor sier den elektroniske greia at det er OK hvis det er 4 liter for mye?

 

Merkeverkstedene fyller vel ikke olje fra 4-litere?

 

Som svart i en annen kommentar så er den elektroniske målingen ikke helt 100%, det gir bare en indikasjon. At den sa "OK" andre gangen er vel bare en bug. Jeg har vært borti det samme andre veien, først "fyll på en liter" og så "OK". Uansett hvis det står noe annet enn OK så er det grunn til å sjekke, men siden jeg hentet bilen på merkeverksted så regnet jeg med det denne gangen var feil at det ikke var OK. Jeg peilet jo uansett når jeg kom hjem for "moro" skyld.

 

Det med 4-litere var bare en teori for hvordan det kan ha skjedd, for det stemmer ganske bra med kvantumet, og jeg skjønner ikke hvordan det ellers kan ha skjedd.

Link to comment
Share on other sites

OPPDATERING:

 

Sendte e-post til verkstedet med en gang jeg oppdaget dette (etter å ha snakket med 24h), men det var jo fredag ettermiddag så forventet jo ikke noe svar eller tlf før mandag.

 

På torsdag hadde jeg fortsatt ikke fått noen tilbakemelding, så jeg ringte opp. Ja, han hadde sett mailen men han som hadde utført jobben var syk (igjen, hørtes det ut som), så han hadde ikke fått noe svar på hva som kunne ha skjedd, men han skulle si fra når han viste noe mer.

 

Javel, så jeg spurte om det ikke var skadelig å kjøre med for mye olje, og om bilen kunne brukes i mellomtiden siden det fortsatt var litt for mye (hadde tappet 3L+ men fortsatt over max på peilepinnen), han mente det ikke var noe problem og at det bare kastes inn i eksosen(?), så når man ikke hadde turbo eller en av de små motorene så går det helt fint. Men så sier han at det kan være en dyse som lekker og at det kan være diesel i oljen..? Så sier jeg at for det hverken luktet noe annet enn olje og at det er en bensinmotor. Da sier han at det kan ha vært vannlekkasje, men da svarer jeg at kjølevannsnivå er normalt og oljen var ikke vannet ut/tynn... Dessuten den dagen jeg hentet bilen så var han på vei ut av butikken akkurat når jeg hentet den, og det var da jeg hadde fått varselet om for høyt oljenivå, så jeg spurte han bare i forbifarten om de hadde byttet filter, og han sa de hadde gjort det så da tenkte jeg det sikkert bare var noe med det. Jeg spurte om han husket at jeg spurte han om det og det gjorde han, når jeg forklarte hvorfor jeg spurte og at det måtte bety at oljenivået var for høyt før jeg hentet bilen, det synes han hørtes rart ut.

 

Jaha, så spurte jeg om jeg bare kunne komme innom så de kunne korrigere nivå så det vertfall ble riktig nå da, men de hadde ikke mulighet med en gang for de hadde mye å gjøre, og bilen måtte stå i 30min før de kunne peile olje osv. så det var ikke "fort gjort". Det jeg spurte om var om de ikke hadde en oljesuger og bare kunne tappe en liter (bare måleområdet er over en liter så hadde de tappet det ville det fortsatt vært over min.), men de ville gjøre det ordentlig så det ville de ikke gjøre. Men jeg kunne levere bilen fredag morgen så skulle de fikse det med en gang.

 

Ok, leverte bilen fredag morgen, da lurte han på om jeg bare skulle vente eller om jeg kom igjen senere. Ok, i går sa han jo at det tok så lang tid, men nå sier han at det er fort gjort. Jeg hadde uansett ikke tid så jeg leverte bilen og dro, og ba han gi meg beskjed når de fant ut av det.

 

Hører ikke noe, så ringer opp i 14-tiden for å høre hvordan det går.

 

Jo, de hadde tappet 8liter olje og de har fylt på igjen 8liter olje, alt var i orden. Ok, så jeg informerte igjen om at jeg allerede hadde tappet over 3liter så hvis det var 8liter nå så må de ha fylt på alt for mye i utgangspunktet. Det var han ikke enig i, da de parkerte bilen til henting så var det riktig oljenivå, så hvis jeg hadde tappet noe så måtte det være jeg som hadde fyllt på først! Så er han tilbake på at det kan ha vært en intern lekkasje, og om jeg hadde brukte noe dyserens eller noe for det kunne vist komme i oljen, da svarer jeg at jeg ikke har det og at jeg uansett ikke ville fult på flere liter med dyserens, og i så fall hvordan det skulle komme i motoren på de få kilometerne fra verkstedet og hjem?

 

Han holder seg til at de ikke har gjort noe feil, og at hvis ikke jeg har gjort noe rart selv så må noen ha helt på noe mens bilen stod på p-plassen, og det mente han var lite sannsynlig så da må det være jeg som har gjort det!

 

Det blir mye frem og tilbake, jeg har både i jobb og privat håndtert mange idiotiske folk så klarer å beholde roen, stort sett, men jeg spør da om han mener at jeg skal betale for jobben de har gjort (med å korrigere oljen), men han sier jeg ikke trenger det, for denne gangen... Vi blir bare enige om at vi er uenige.

 

Innen jeg får hentet bilen så har han dratt hjem for dagen. Jeg spør en annen som jobber der hvem som er sjefen på verkstedet, og det er selvfølgelig han jeg har snakket med. Så spør jeg om hvem som er hans overordnende, det er daglig leder og jeg fikk nummeret hans, ingen spørsmål om hvorfor jeg lurte på det  :lol:

 

Denne gangen peiler jeg oljen med pinnen mens bilen står på p-plassen:

 

2134c14dbeb76cf0e3e72fb6950281fa.jpg

 

(bildet er tatt hjemme men det var selvfølgelig det samme på p-plassen)

 

Det er et godt stykke over max, men det er vertfall ikke oppå på wiren. Er det normalt oljenivå?? Mellom min og max er det over en liter, så med litt synsing så er det vertfall 0,5L for mye, eller der omkring? Det er kanskje store marginer når det er så mye olje, men jeg syns uansett det er "slurv" og ikke ha oljenivå på rundt 3/4 mot max på måleområdet eller noe sånt, ikke langt over..?

 

Så ja, hva ville dere gjort?

 

Jeg tror ikke jeg kommer noen vei med verkstedsjefen, mulig han hadde en dårlig dag men å behandle kunder sånn når man har en sånn jobb er jo bare ikke akseptabelt? Hvorfor skulle jeg helt på mer olje selv?? Han må jo skjønne at det er DE som har gjort noe rart, og at når han sier jeg har gjort det, når jeg vet at jeg ikke har gjort det, så er det rett og slett å dra en regelrett Trumph-løgn. Bare driter i hva folk syns og sier det man vil og ønsker å høre selv. Hvorfor skulle jeg ønske å komme tilbake dit, noen gang??

 

Er ikke dette et alvorlig avvik på verkstedet som de absolutt burde finne ut av, så det ikke skjer igjen? Noe veldig rart har jo skjedd her og det må jo være en alvorlig rutinesvikt når de klarer å levere fra seg en bil på den måten. Ikke sikkert noen som hadde kjøpt en AMG til 2+mill hadde vært like tålmodige...

 

Jeg leste om et lignende tilfelle på et forum, hvor et såkalt Indy-verksted (altså ikke merkeverksted), hadde en oljepåfyller hvor man bare tastet inn hvor mange liter olje som skulle fylles så fylte den på akkurat det, problemet var bare at de tastet inn feil mengde, og de stolte så mye på at maskina fylte på 100% riktig (ut fra hva de tastet inn) at de ikke så poenget med å peile oljen etterpå en gang. Det firmaet forsvant etter et par uker  :lol: Men kan det være noe sånt her, tro?

 

Uansett, en ting jeg ikke tenkte var vesentlig, men som forsåvidt er litt av betydning med tanke på HVA som kan ha skjedd, så leverte jeg med 2 stk. 4-litere med Mobil1 0W-40 og oljefilter (fra AutoTrio) i forbindelse med jobben de skulle gjøre (AC-service og resette bunnpanne med ny tetningsmasse), så i prinsippet skulle det bare være å helle på de 2 så var det i boks. Det bruker verkstedsjefen også som et poeng, at jeg leverte bare 8liter og de har ikke fylt på noe ekstra..! Men i utgangspunktet, siden det skal være 8,5 liter, så sa han at de skulle fylle på det som evt. manglet. Så det må ha vært i den "toppingen" de har fylt på alt for mye..? 5 liter i stedet for 0,5??  :shock:

 

Så ja, jeg tenker å ta det videre med daglig leder, eller få en bekreftelse fra verkstedsjefen om at han fortsatt mener at de har gjort alt riktig (for så og ta det videre evt. avhengig av hva han svarer). Men hvis dette er en "bagatell" så kan jeg jo bare drite i hele greia og aldri ha noe mer med de å gjøre, men jeg er regelrett bekymret for om det er noen alvorlige rutinesvikt der som kan gå ut over andre også, noe rart er det jo. Regner med det er ISO-sertifisert og med det så følger det vel en forpliktelse om kontinuerlig forbedring. Det er vel det motsatte av strutsetaktikk/skylde på kunden og late som ingen ting har skedd??

 

Vi pleier å omtale BOS som "Brotherhood" (Fra Fallout-serien, Brotherhood of Steel/BoS), men etter dette er jeg tilbake til STEALERSHIP!! xBenz

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som helt normalt servicenivå fra BOS dette.

 

De har vært veldig flinke og hatt god service tidligere, plutselig snur det brått. Tenkte kanskje de var sure for at jeg nesten aldri kjøper deler der men det har ikke virket som om det har vært noe problem, jeg har fått delenummer for å sjekka andre steder osv., og det er vel verkstedtimer de tjener penger på..? Eller med det prisnivået de har så skulle man jo tro de tjener litt på deler også  :lol: Men de har også sagt at de av og til har høyere innkjøpspris enn utsalgsprisen er hos AutoTrio, og at de av og til handler der selv å kunne gi en bedre pris til kundene sine.  :shock:

 

Uansett, føler ikke for å ha noe mer med de å gjøre, men hva er i så fall alternativet annet enn å gjøre ting selv..? Det er jo f.eks. Mekonomen og diverse Kjell T. Ring mekk og kebab, men føler at du aldri vet helt hva du får på sånne steder, hos BOS så burde du vertfall være trygg på at de følger riktige prosedyrer osv., men det gjør de jo ikke  :?

Link to comment
Share on other sites

han mente det ikke var noe problem og at det bare kastes inn i eksosen(?),

 

Her avsløres det at det ikke er fagfolk som sitter der!

 

Hadde vært fint om han kunne lage en tegning og vise veien fra sump til eksos.

Og hvordan går det da med kat'er?

 

Det hadde vært interessant, kanskje han egentlig er et geni! :lol: Han mener jo også at oljenivået som er nå (på bildet over, langt over max) er helt riktig, det er vel ikke det..? Burde jeg tappe det ned?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...