sondrere Posted December 8, 2018 Share Posted December 8, 2018 Sliter med ruter som dugger igjen. Spesielt ille er det når jeg har kjørt motor varm for så å stoppe motor og starte igjen etter ca 30 min. Da dugger hele kupeen før det etterhvert blir bedre. Jeg opplever også at jeg ikke klarer å få duggfrie ruter selv ved kjøring. Byttet kupeefilter nylig, uten at dette hjalp. Ingen form for fukt under matter eller andre steder. Har hatt en ulyd i kupevifte tidligere, men hører ikke noe til denne nå. Blåsehastighet høres riktig ut, men jeg synes det blåser merkelig lite ved defrost på frontrute? Kan det være viften som ikke fungerer på riktig måte? Andre ting som kan være verdt å sjekke? Sent fra min SM-A520F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted December 8, 2018 Share Posted December 8, 2018 Sjekke der lufta kommer inn. Om det er i panseret eller om det er mellom panser og frontrute. Sjekk om det er noe drenering i den forbindelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sondrere Posted December 12, 2018 Author Share Posted December 12, 2018 Nå har jeg kontrollert alle steder jeg kommer til. Har hatt av luftinntak og i motorrom og hatt ute selve viften. Alt ser ok ut. Har også tørket bilen med vifteovn for å være sikker på at det ikke var kondens her som gjorde problemet. Jeg startet nå med kald bil, kun med litt is på ruten. Kjører varm og først når motoren kommer over 80 grader så plutselig dugger alle ruter igjen, og da mener jeg fra framme til bakrute. Setter jeg på ombruk av luft blir det bedre, og jeg kan nesten få duggfri frontrute. Når ombruk av luften slår seg av og det har gått ca 1 minutt kan jeg plutselig høre en litt forandring i viftelyden og kupeen dugger igjen på null komme niks.. ???? Sent fra min SM-A520F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted December 12, 2018 Share Posted December 12, 2018 Er kjølevæskenivået helt stabilt? Det kan jo potensielt være lekkasje av kjølevæske, det vil føre til at det dugger heftig når man får opp varmen (og derav trykket i systemet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted December 13, 2018 Share Posted December 13, 2018 Ligner veldig på en ørliten lekkasje i v.app.registeret. Skal ikke mye til før det blir et lite damputslipp. Ha på ei halv teskje kanel i kjølesystemet, forsvinner problemet har du funnet årsaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sondrere Posted December 31, 2018 Author Share Posted December 31, 2018 Oppdatering på denne saken: Har åpnet og sjekket alt fra vifter til filtere o.l. Alt ser veldig bra ut. Men jeg har også funnet ut at jeg har stående feil på aktuatormotorer for spjeld, jeg er usikker på hvor disse sitter, men mest sannsynlig må de skiftes. Jeg har også fått vite at siden klimapanelet er byttet på bilen (led diode som sluttet å virke), så må dette panelet programmeres på nytt. Mest sannsynlig er det dette som gjør at det dugger kraftig. At den ikke henter luft fra riktig sted. Jeg merker at om jeg kjører med vinduet med litt åpning så klarer jeg å bli noenlunde kvitt duggen. Spent på hva denne "moroa" vil koste, men det må fikses uansett, for slik kan man ikke kjøre.. Time er bestilt på Autobenz i Brummundalen 3 januar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sondrere Posted January 12, 2019 Author Share Posted January 12, 2019 Da kan jeg melde at feilen er fikset. Årsaken var et klimapanel som enten var defekt eller ikke stemte overens med bilen. Nytt ble montert og da fikk man også gjort programmering og feilkoder forsvant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.