Thomas Madsen Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Noen som har noe erfaring her ??? Tenkte da på andre utgave enn dem til 4-7000 kr... mer ala Torshov sin til 400 ca... Fungerer disse bra nok ??? Quote
Jørn Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Dette er ett meget innviklet tema!! Men her er ett forum,med mange fremgangsmåter og tips! http://www.thepolishman.nu/polishmanforum/index.php?sid=5de6c73781060cb8b410d8e048d25cb7 Quote
Olav Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Problemet med "billigmaskiner" er ofte at de er for svake. Så når du belaster den litt så orker den ikke mer. Quote
ØHN Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Ble skikkelig imponert av denne karen. Han har våtslipt "appelisinlakk" og lakksprut til perfekt finish. Bildene er fra denne tråden: http://www.thepolishman.nu/polishmanforum/viewtopic.php?t=178 Edit skrivefeil: appelisin?? veit ikke hvilken frukt det er selv en gang... Quote
Olav Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 En slik jobb som dette vil nok ikke en "billigmaskin" klare. Her er det først snakk om nøyaktig og forsiktig våtsliping og deretter å polere opp glansen med stadig finere poleringsmiddel. Men etter å ha prøvd seg frem litt er det utrolig hva man kan utrette. Ulempen er som han sier på forumet der at tidsforbruket og dermed kostnaden vil overstige prisen på omlakkering. I dette tilfellet var det dårlig lakkering som ble rettet opp, og dermed hadde ny lakkering vært det beste. Men i tilfeller med mindre skader på original lakk kan det resultatmessig forsvares å våtslipe/polere for å unngå fargeforskjeller. For å få en bil i 110% utstillingsstand kan man også bruke denne metoden, men man skal absolutt vite hva man gjør. Nå ble dette litt utenfor emnet trådstarter la opp til, men man blir jo litt revet med... Nå har jeg knapt hatt hendene bort en slik billigmaskin, bortsett fra en som jeg hivde så langt jeg fikk for noen år siden. Til normalt hobbybruk er nok en slik maskin grei nok, men legg gjerne på noen hundrelapper fra de aller billigste. Se på motorstørrelsen så du får en som fortsatt går rundt om du belaster den. Quote
Guest Kent Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 BilTemas 2 hodede maskin scorer høyt i tester faktisk Quote
ØHN Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 BilTemas 2 hodede maskin scorer høyt i tester faktisk Har du en link til det produktet? Quote
Guest Kent Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 biltema.no så søker du etter polering så finner du: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=748&iItemId=98894 Den som søker får svar Quote
ØHN Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 biltema.no så søker du etter polering så finner du: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=748&iItemId=98894 Den som søker får svar Thanks! Quote
Olav Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Dette er nok en grei type maskin for de fleste. En tohodet maskin er flott for normal polering. Altså å få opp glansen i en allerede grei lakk. Skal du rense dårlig lakk er en kraftig maskin med ett hode å anbefale. En slik type maskin, enten den kommer fra Biltema eller ikke vil nok dekke behovet for de aller fleste. Bruk denne sammen med f.eks Autoglyms Super Resin, og jeg vil tro dere får et godt resultat. 350W hørtes litt svakt ut, men det er mulig det holder. Man skal jo ikke belaste en slik maskin noe særlig. Bare kjøre lett over. Quote
FrodeS Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Noen som har noe erfaring her ??? Tenkte da på andre utgave enn dem til 4-7000 kr... mer ala Torshov sin til 400 ca... Fungerer disse bra nok ??? Jeg har en fra Torshov. Kostet 500,- . Ble satt ned til 300,- en stund etterpå. Bare søppel. Den er ikke kraftig nok til å gjøre noe som helst på lavt turtall. Enhver idiot greier å legge på polish for hånd, det man trenger poleringsmaskin til er å kunne bruke masse krefter uten å slite seg ut. Det har jeg ikke sjans til med maskina mi. Det eneste den funker til er lav belastning på en del turtall, men selv da blir den fryktelig varm. Funker fint å ta av polish med den. Fullt turtall og lav belastning så blir den ikke så varm. Vil anbefale at du heller sparer de 400,- og kjøper deg et par kalde øl i stedet. Quote
Thomas Madsen Posted March 10, 2007 Author Posted March 10, 2007 Da kommer neste spm..... Noen som vet hvor jeg finner en "billig" men BRA poleringsmaskin ??? Quote
Olav Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Det kommer an på hva du forventer av en slik maskin, og hvilket behov du har. Har du en bil med forholdsvis grei lakk og bare trenger å legge på et beskyttende vokslag og få en fin glans er sikkert Biltemamaskinen som tidligere var nevnt et greit valg. Skal du rense slitt og oksidert lakk må du ha en kraftigere sak. Jeg har en slik: http://www.meguiars.no/default.asp?uid=50&CID=29 og er godt tilfreds med den. Ulempen er at den koster ca 3000,-. (husker ikke nøyaktig, da det er noen år siden jeg kjøpte den) For en vanlig bileier som kanskje trenger dn en gang annenhvert år er det derfor ikke lønnsomt. Da vil jeg heller anbefale å sette inn bilen hos et bilpleiefirna og få jobben gjort. Skulle jeg kjøpt en maskin for hobbybruk i dag ville jeg nok gått for en maskin tilsvarende biltema sin. Quote
Guest 2271 Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Det kommer an på hva du forventer av en slik maskin, og hvilket behov du har. Har du en bil med forholdsvis grei lakk og bare trenger å legge på et beskyttende vokslag og få en fin glans er sikkert Biltemamaskinen som tidligere var nevnt et greit valg. Skal du rense slitt og oksidert lakk må du ha en kraftigere sak. Jeg har en slik: http://www.meguiars.no/default.asp?uid=50&CID=29 og er godt tilfreds med den. Ulempen er at den koster ca 3000,-. (husker ikke nøyaktig, da det er noen år siden jeg kjøpte den) For en vanlig bileier som kanskje trenger dn en gang annenhvert år er det derfor ikke lønnsomt. Da vil jeg heller anbefale å sette inn bilen hos et bilpleiefirna og få jobben gjort. Skulle jeg kjøpt en maskin for hobbybruk i dag ville jeg nok gått for en maskin tilsvarende biltema sin. Den maskinen du viser til Olav, den har jeg også! Og jeg betalte 3.690,- for den - med alt utstyr som vist hos Meguiars!! Det er en Makita maskin på 1200W etter det jeg husker. Den har egentlig en pris som ligger opp mot 5.000,- etter det jeg ble fortalt av selgeren! Tatt ut fra side hos Remitek: (link: http://www.remitek.no/default.asp?page=60) "MAKITA 1200 Watt motor gir god ytelse og holdbarhet. Maskinen er elktronisk styrt og myk start. Turtall justerbart fra 0 – 3000 omdreininger og konstant uansett belastning. Justerbart ergonomisk støttehåndtak. Leveres med lammeullshette og 180 mm rondellfeste" Quote
TEH Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 http://scaptocs.bosch-pt.com/boptocs-sca/Product.jsp;jsessionid=BA1192E99694C0D5430BA7A930C637EC?division=hw&language=no-NO&ccat_id=9658&prod_id=9024 Bruker denne jeg. Funker bra til polering, men som Olav sier er den neppe bra nok til å få opp glansen i allerede oksidert lakk! Quote
FrodeS Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 konstant uansett belastning. Akkurat det der er viktig. Jeg har kjørt ordentlig maskin, så jeg vet hvor bra de -kan- være. Justerer jeg turtallet lavt på min, så stopper den når den legges ned mot lakken. Da må jeg gi på for å få den til å snurre. Må hele tida justere for hvor mye belastning jeg gir den. Når den løftes opp fra lakken så spinner den opp i turtall omtrent som en båt som hopper på bølgene. Da spruter polishen over alt. Helt håpløst å jobbe med. Min har bare blitt liggende og støve, det er like greit å jobbe for hånd. Quote
Thomas Madsen Posted March 11, 2007 Author Posted March 11, 2007 Har Osloklubben vært hos meguiars?? Mente jeg leste noe om det, men att jeg ikke kunne den dagen.. Nå ser det ut til å gå i dass med kreta turen min også Dama blir trolig lagt inn for Gallestein opperasjon 3 dager etter avreise Vel, får jo da vært med på øl skolen hos Ringnes, samt Kieltur med jobben da... Så ingenting er så gærn't att det ikke er godt for noe Quote
Guest 2271 Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Har Osloklubben vært hos meguiars?? Mente jeg leste noe om det, men att jeg ikke kunne den dagen.. Ja, det stemmer det, var ikke det nå i høst? Se under "Lokallag Oslo" sine treff og møter.... Var visstnok et bra opplegg der hos dem!! Quote
Thomas Madsen Posted March 11, 2007 Author Posted March 11, 2007 Har Osloklubben vært hos meguiars?? Mente jeg leste noe om det, men att jeg ikke kunne den dagen.. Ja, det stemmer det, var ikke det nå i høst? Se under "Lokallag Oslo" sine treff og møter.... Var visstnok et bra opplegg der hos dem!! Hadde det vært en ide om Oslolaget hadde fått til en tur til, før GOL ??? Quote
Guest 2271 Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Har Osloklubben vært hos meguiars?? Mente jeg leste noe om det, men att jeg ikke kunne den dagen.. Ja, det stemmer det, var ikke det nå i høst? Se under "Lokallag Oslo" sine treff og møter.... Var visstnok et bra opplegg der hos dem!! Hadde det vært en ide om Oslolaget hadde fått til en tur til, før GOL ??? Det må du nesten ta opp med Lokallags-styret ditt... Føler du at du trenger noen gode råd og tips? Quote
Guest gjest Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 hei, bruker selv en 2 hodet maskin fra biltema som jeg er fornøyd med, har i ettertid blitt anbefalt clas olson sin av thomas på meguaiers, disse billig maskinene holder lenge for vanlig mann i gata, ta kontakt med gutta i norsk prol og ta en prat, Thomas Huse tlf: 900 33 115. Quote
Thomas Madsen Posted March 11, 2007 Author Posted March 11, 2007 Det må du nesten ta opp med Lokallags-styret ditt... Føler du at du trenger noen gode råd og tips? JAAAAAA, veldig usikker på dette med lakrens, dyprens, polish, wax on wax off, hardwax osv osv osv.. sliping av lakk med fint våtslipepair osv osv osv osv osv osv osv... Hvis det nå blir noe av sydenturen likevel så får jeg jo heller ikke med meg "Inge H viser veien" heller.... Quote
Alexander Posted March 12, 2007 Posted March 12, 2007 Hadde det vært en ide om Oslolaget hadde fått til en tur til, før GOL ??? Utdrag fra terminlisten som kommer i neste MB tidende (blir sendt ut neste uke): 14. Mai: Bedriftsbesøk på Meguiars i Drammen (Lier). Meguiars driver med alt innen bilpleie produkter og polering og er et firma som virkelig har stått på for oss i klubben hvert år med sine kvelder før landstreffet på Gol.Vi kjører samlet ditt kl. 17:00 i fra Brobekkveien 102 B. Quote
Guest 2271 Posted March 12, 2007 Posted March 12, 2007 Oi - det hadde vært artig å vært med der... Fått noen lure hint og tips til å forbedre poleringen.... Men jeg skal dessverre jobbe da! Dessuten er det jo tur oppover likevel bare 2 uker etterpå.... Quote
Recommended Posts