Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

En kompis har kjøpt seg en 93/94  124 280TE.

Han vil gjerne ha noen 18" til sommeren. Hva slags bredde og ET kan han ha på denne bilen, uten at han må valse skjermer?? Han vil også gjerne ha litt breiere hjul bak enn foran!

Mange med 124 her, som sikkert har mange gode erfaringer å dele her!

Så her er det bare å komme med gode forslag! :P

Posted

Har ikke du liggende et sett til ham?? Tenkte på AMGene. De burde jo passe?!?

Ellers føler jeg vel kanskje denne tråden roper etter Frode :lol: :lol: :lol:

De passer nok veldig bra de,men de er IKKE til salgs!

De felgene skal tas vare på, så ved ett fremtidig salg,så blir bilen levert med orginalhjulene! 8)

Å når jeg ser hva folk kommer med av "skambud" på slike felger, så er det helt uaktuelt å selge uansett!

Posted

Med ET 35 så går 8,5 x 18 med 225/40 -18 rett på.

280 i sammen med 300-24 og 320 har valsede buer fremme, er litt usikker på om 280-320 har valsede buer bak også, 300-24 har det ikke, der er buen bak flat.

Med originalt valsedea buer bak får en plass til 245 bredde bak, fortsatt ET 35 - 40.

AMG skjermbredde kittet gjør at dekket ikke tar borti plasten fremme og bak i hjulbuene fremme, det vil jeg anbefale å montere uansett, koster 280,- hos BOS tar en time å montere på begge sider, så slipper en å slipe borti plasten.

Jeg har kjørt med dette i flere år og de passer ypperlig, men hold deg til dekk som er "små" i dimensjonen slik som Michelin og Dunlop.... Vredestein er kjempestore og vil subbe fremme.

AMG`ene vil nok ikke passe uten valsing av buene fremme og et hakk mindre dekk dim enn 210 har, AMG`ene har ET31 fremme og 36 bak.

Jeg skal prøve noen helt like på min, nå snart, og hvis de går utenpå kalipperne mine fremme så kommer jeg til å vamlse buene fremme og bak og sette på 225/40-18 fremme og 245/35-18 bak... vil prøve å få den "tilbake" til hvordan den så ut når jeg kjøpte den og har på noen kvalitetsfelger...AMG monoblock er helt rått på 124, spesielt 18".....8)

Jeg vil foreslå ET35 fremme og bak og 8" felg bredde fremme og 9 bak, med 225/40-18 og 245/35-18 bak.

Men sjekk om buene er valset bak før kjøp for 245 kan bli trangt hvis buene er "flate".

Innover er det ingen problemer... :P

Posted

Med ET 35 så går 8,5 x 18 med 225/40 -18 rett på.

280 i sammen med 300-24 og 320 har valsede buer fremme, er litt usikker på om 280-320 har valsede buer bak også, 300-24 har det ikke, der er buen bak flat.

Med originalt valsedea buer bak får en plass til 245 bredde bak, fortsatt ET 35 - 40.

AMG skjermbredde kittet gjør at dekket ikke tar borti plasten fremme og bak i hjulbuene fremme, det vil jeg anbefale å montere uansett, koster 280,- hos BOS tar en time å montere på begge sider, så slipper en å slipe borti plasten.

Jeg har kjørt med dette i flere år og de passer ypperlig, men hold deg til dekk som er "små" i dimensjonen slik som Michelin og Dunlop.... Vredestein er kjempestore og vil subbe fremme.

AMG`ene vil nok ikke passe uten valsing av buene fremme og et hakk mindre dekk dim enn 210 har, AMG`ene har ET31 fremme og 36 bak.

Jeg skal prøve noen helt like på min, nå snart, og hvis de går utenpå kalipperne mine fremme så kommer jeg til å vamlse buene fremme og bak og sette på 225/40-18 fremme og 245/35-18 bak... vil prøve å få den "tilbake" til hvordan den så ut når jeg kjøpte den og har på noen kvalitetsfelger...AMG monoblock er helt rått på 124, spesielt 18".....8)

Jeg vil foreslå ET35 fremme og bak og 8" felg bredde fremme og 9 bak, med 225/40-18 og 245/35-18 bak.

Men sjekk om buene er valset bak før kjøp for 245 kan bli trangt hvis buene er "flate".

Innover er det ingen problemer... :P

=D> =D> =D>  :thumbright: :thumbright: :thumbright:  =D> =D> =D>

Jeg visste at du kunne leksa di, Frode!!

Mer er det vel knapt å si i denne tråden!?

Posted

Jeg har veldig lyst på 18" felger til min 1986 300E w124....

Har "blinket" ut 2 felgsett;

M720 Krom

Lexion 102

Hadde vært kjempeartig om det gikk an å få tak i disse settene som 8,5x18" til 300E`n....

(Det er satt i gang en prosess for leting etter dem.....)

Posted
Jeg har veldig lyst på 18" felger til min 1986 300E w124....

Sjekk hjulbuen fremme på 300`en din, er usikker på om den er valset fra MB originalt, hvis ikke så bør du kanskje tenke på å kjøre 8" felgbredde og 225 dekk for å unngå noen overraskelser.... 8)

En 8,5" felg stikker tross alt 6,35mm lengre ut og inn enn en 8" og jeg ser det er klose race på min selv med valset bue "hamrede hjulbuer ala AMG" og AMG kit for å trekke ut skjermen.... :lol:

Alternative innpress bør også sjekkes, feks ET40 eller mer hvis mulig fremme og Et35 bak, evt spacere bak...? :P

Posted

Første MB jeg hadde var en 87 230 TE. Kjøpte 8,5 17" med 225/45. ET35

Gledet meg hele vinteren igjennom til å sette de på. Skuffelsen var stor da det viste seg at de buttet som F foran i første dumpen jeg kjørte i.... bare å skru av og få valset skjermene...... :(

En uke etetrpå va de valset, og det var bare å tute å kjøre. Flytte disse hjula over på min 300 når jeg kjøpte den.... måtte valse der også.... :?

Posted
En uke etetrpå va de valset, og det var bare å tute å kjøre. Flytte disse hjula over på min 300 når jeg kjøpte den.... måtte valse der også.... :?

Og så kjøpte jeg de, og jeg måtte også valse. :lol:

Posted

Gledet meg hele vinteren igjennom til å sette de på. Skuffelsen var stor da det viste seg at de buttet som F foran i første dumpen jeg kjørte i.... bare å skru av og få valset skjermene......

En uke etetrpå va de valset, og det var bare å tute å kjøre. Flytte disse hjula over på min 300 når jeg kjøpte den.... måtte valse der også....

Det var det jeg var redd ja.... hører du dette Roger..!!..??.. :P

Posted

Gledet meg hele vinteren igjennom til å sette de på. Skuffelsen var stor da det viste seg at de buttet som F foran i første dumpen jeg kjørte i.... bare å skru av og få valset skjermene......

En uke etetrpå va de valset, og det var bare å tute å kjøre. Flytte disse hjula over på min 300 når jeg kjøpte den.... måtte valse der også....

Det var det jeg var redd ja.... hører du dette Roger..!!..??.. :P

Ja, det gjaller i veggene her nede i fjellet enda...!!!  :P    :?   :(

Da er det nok bare å resignere for de erfarne... Og heller tenke på 8x18" foran og kanskje 9x18" bak?

Hvilken innpress kan jeg gå for da? Vil fylle ut mest mulig bak(og helst foran også), uten å måtte bruke spacere... Og uten å måtte modifisere.... Nå har jeg hatt en laaaang nok periode med overvalset/modifisert - er klar for å bli "traust sjel" og kjøre mest mulig uten slike modifiseringer..  8)

Posted

Er jo kult med breiere felger og dekk bak gutter, men er det noen sjangs for å få det godkjent på w124 da ?

Hvis ikke det er NUBBESJANGS til å få godkjent 8x18" og 9x18", så MÅ det bli 8,5x18" både foran og bak - definitivt... Da er det ingen vei utenom å montere AMG-kit`et...

Hva har du av dimensjoner på din, bska?

Posted

17x8,5 ET30 med Falken 225 dekk som i praksis er like breie som 235/245

Foran er det AMG breddekit + vals, subber fortsatt litt på autoslalom - både i innerskjerm og litt i buen.

Det så lenge ut som om jeg slapp å valse bak, men måtte krype til korset. Etter å kastet litt på hekken subbet det i buen selv om alle foringene bak er polyuretan. Nedre del av buen er valset ca 5 mm ut og kanten brettet opp en del, mest på bakre del av buen (der hvor skjermen trekker innover er det naturligvis trangt).

Edit: her er et bilde som jeg mener er etter valsing og inst. av AMG spacere foran, men før rulling av bakre bue (egentlig er ikke valsinga bak synlig med mindre man er godt 'trent'). Dekka her er Pilot sport / 235.

Bilen05.jpg

Posted

Om en får det godkjent er avhengig av om der er TUV godkjen slik.

Det vil si at settet må være godkjent til 124 med forskjellig dim fremme og bak, feks slik som AMG har på 210.

Men det er nok lettest å gå for 8" Roger, det ser bra ut med 225 på en 8" felg, og heller en 5mm spacer bak for å bygge mer ut.... :P

Posted

Oppdaget helt tilfeldig at S124 har plass til større hjul bak enn sedan versjonen.

Årsaken er enkel: stasjonsvogna har 'rettere' bakskjermer og ditto mindre innsving i buen.

Fant ut dette når Frode prøvetestet felger under mekkelokale dugnaden nå på torsdag.

Posted

Ok, det hadde jeg ikke trodd. Trodde d var ganske så likt jeg men det gjør ikke neg noe d da for jeg har S124... 8)

Dette oppdaget jeg for noen år siden.. Jeg hadde 124 sedan før, og alle jeg kjente med S124 fikk plass til større hjul enn meg :(. Jeg måtte faktisk valse ganske mye for å få samme dimm. på min bil. :?