Jump to content

Recommended Posts

Posted

Brodern har en 07 GL 320 cdi som bruker helt sinnsykt med olje etter min mening.

 

Km pr idag er 280 000

 

Plutselig kommer varselet opp om at han må sjekke oljenivå ved neste tanking.

 

Da har den gått fra maks til minimum på 100-130 mil på normal kjøring.

 

Det er ingen synlige lekkasjer i gårdplass eller på bunnplate som drypper ned ihverfall, så da må den bruke all den oljen. Jeg vet mange sier at disse "skal" bruke litt olje men dette er jo alt for mye. 1 liter på 10 000km er levbart men ikke dette. Noen som har tips til hva som kan være årsak til dette?

 

Det er byttet både turbo og oljekjøler på denne, men det begynner å bli en del km og år siden.

 

  • 5 years later...
Posted

Grunnen er mest sannsynlig oljeutskiller/veivhus ventilasjon, PCV. Du kan se det ved å ta av innsug til turbo, mye olje, og gjerne drypp ned på svirl-flap motor som styrer EGR flaps, rett under innsug foran turbo. I tillegg er det en forvarmer på slangen som går til innsuget rett foran turbo. Bytt PCV, Positive Crankshaft Ventilation.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...