bullfinch Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 Hei! Har akkurat kjøpt meg en w124. Denne rister noe helt vilt på kaldstart nå om dagen, men om den får ett par hundre runder mer turtall går den helt fint. Den justerer seg etterhvert som motoren blir varm så jeg vet at den automatiske justeringen fungerer. Bilen kunne med fordel hatt et par runder ekstra på tomgang både kald og varm. Bilen har ikke turbo. om603.912 tror jeg motoren heter. Hvordan justerer jeg tomgang på denne? Jeg har ikke vribryter (EDS?) ved bremsevæske-beholderen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted December 11, 2018 Share Posted December 11, 2018 250 har 602, ikke 603. Ikke alle har ELR (elektronisk tomgangsregulering), men om din har, så sitter det en relativt stor magnetventil bakerst på dieselpumpa med en plugg på. Denne gir på litt ekstra tomgang når turtallet er for lavt. Denne kan gi på ganske mye om nødvendig, så det skal veldig mye til at den ikke greier å opprettholde riktig turtall. Hvis din ligger noen hundre rpm for lavt, kan det være at ELR ikke fungerer. I tillegg til ELR er det en mekanisk justering. Bakerst på dieselpumpa sitter det en skrue du kan justere på. Jeg mener det er 17mm låsemutter og 13mm skrue, men det er litt ut fra husken, og det er en stund siden jeg klådde på det sist. Da ELR røyk på min, skrudde jeg bare opp den mekaniske og kjørte helt fint med det noen år. Den gikk fint både kald og varm. Prøv å nappe av ledningen på ELR mens motoren går på tomgang, så merker du fort om det er noe liv i den eller ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullfinch Posted December 11, 2018 Author Share Posted December 11, 2018 Takk for svar. Det var et problem når det var -8 eller -10 her om dagen. Siden da har den klart seg fint. Merker at den justerer tomgangen etterhvert som bilen blir varmere, så den funksjonen tror jeg at fungerer som den skal. Mulig den overordnede tomgangs-skruen burde justeres opp et hakk bare. Har byttet batteri også siden sist. Venter spent på litt kaldere vær, så ser jeg om jeg må justere opp litt eller ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted December 11, 2018 Share Posted December 11, 2018 Min gikk helt fint varm som kald, i både -20 og +20C da tomgangsjusteringa var på bærtur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts