Lillegutt Posted November 28, 2018 Posted November 28, 2018 WDD2193721A105845 Fikk plutselig konstant lys på ESP lampa, i tillegg til varsel om at ESP var ute av drift. Jeg har ikke fått noen melding om ABS problemer, men derimot mistet Hold-funksjonen på bremsene. Første som slo meg var ringer og sensor på bakhjula... ...men når jeg sjekket feilkoder, så får jeg feil på begge sider bak, samt at den klager på fraværende signal fra "ESP control module". Når jeg leser av live-data så får jeg korrekte tall fra begge sider foran, mens høyre bak registrerer hjulsnurr, men veksler mellom korrekt verdi og null. Venstre bak gir ingen signaler når jeg snurrer på hjulet. Er det da korrekt tolket at jeg bør la ringer og sensorer på bakhjula være i fred, og heller konsentrere meg om å finne en annen ESP kontroll modul? La ved feilkodene jeg fant, nedenfor. JHH BENZ_EN_TEST_00001>CLS(219)>As of 06-2006>Gasoline engine>Left hand steering>219.372 - CLS 500-CLS 550>Smart Scan>ESM - Electronic selector module>Read Fault Code: Total Number : 4 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - P1861 1/4 State: Historic The left rear wheel rpm signal sent from the traction system via the CAN bus is unreasonable. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - P1860 2/4 State: Historic The right rear wheel rpm signal sent from the traction system via the CAN bus is unreasonable. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - P1876 3/4 State: Historic The signals sent by control module N47-5(ESP and BAS control module) or N47-5(ESP control module) for the wheel speeds and the braking torque are not available on the CAN bus. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - P2012 4/4 State: Historic The brake signal from control module N47-5(ESP and BAS control module) or N47-5(ESP control module) is not available on the CAN bus. ======================================================================== BENZ_EN_TEST_00001>CLS(219)>As of 06-2006>Gasoline engine>Left hand steering>219.372 - CLS 500-CLS 550>Smart Scan>TCM - Transmission Control Module>Read Fault Code: Total Number : 1 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - D408 1/1 State: Historic No CAN data was received from control module N47-5(ESP and BAS control module)(171/203/209)or from control module N47-5(ESP control module)(164/219/251/216/221) or from control module N47-5(ESP, SPS [PML] and BAS control module)(211/215/220/230)or from control module Brake system Quote
Lillegutt Posted November 29, 2018 Author Posted November 29, 2018 Har skjønt at dette kan være en relativt vanlig feil på 211/219... Fant denne på MBWorld, så nå har jeg litt å kose meg med. https://mbworld.org/forums/gl-class-x164/702917-solved-my-abs-esp-problem-maybe-will-help-others.html Regner ikke med at jeg finner samme feilen, men den beskriver feilsøking ganske bra. Så får vi se da om jeg kommer noe nærmere en konklusjon JHH Quote
Lillegutt Posted November 29, 2018 Author Posted November 29, 2018 En artig vri... Jeg klarte ikke for mitt bare liv å finne ESP modulen på min -07 w219 via EPC. Testet så generelt på kun bilmodellen uten spesifikk VIN. Fikk da opp ESP kontroll modul, men det viser seg at -07 modellen ikke har en slik kontrollmodul... Sjekker litt mer om jeg kan finne noe om det.. Noen med erfaring rundt denne?? JHH Quote
Lillegutt Posted December 1, 2018 Author Posted December 1, 2018 Jeg har også fått opp en feilmelding som sier at jeg må sjekke bremselysbryteren. Ikke noe om at det er noe feil med den, bare at den må sjekkes. Kan denne være involvert i symptomene beskrevet i første post? JHH Quote
Lillegutt Posted December 3, 2018 Author Posted December 3, 2018 Ifølge "Mercedes Medic", så er visstnok en sviktende bremselysbryter årsak til alt som er vondt i verden... http://www.mercedesmedic.com/how-to-brake-light-stop-switch-benz/ Da med 200K på telleren, og en kostnad på ca 200,-, så tror jeg like gjerne jeg skifter den uansett. Og var det ikke den som var årsaken, så går den under preventivt vedlikehold istedet. (Enkelte her vil nok karakterisere dette som deleskifte i blinde, hytt&pine og uten mål&mening, men etter diverse erfaringer med BOS og deres bruk av Star diagnose så vil jeg vel påstå at jeg sannsynligvis er nærmere en løsning enn det de ville vært. ) JHH Quote
Stian Posted December 3, 2018 Posted December 3, 2018 Burde du kanskje vente med dette til etter at vinteren er over så du får tatt noen skikkelige piruetter på glatta uten at ESP stopper deg før det blir skikkelig gøy? Quote
Lillegutt Posted December 4, 2018 Author Posted December 4, 2018 Burde du kanskje vente med dette til etter at vinteren er over så du får tatt noen skikkelige piruetter på glatta uten at ESP stopper deg før det blir skikkelig gøy? Quote
Lillegutt Posted December 4, 2018 Author Posted December 4, 2018 Det kan se ut til at ESP kontroll modulen sitter montert direkte på hydraulikk enheten, istedet for under sikringsboksen. JHH Quote
Jana Posted December 19, 2018 Posted December 19, 2018 Tenker det ble I orden med ny bremselysbryter? Quote
Lillegutt Posted December 19, 2018 Author Posted December 19, 2018 Tenker det ble I orden med ny bremselysbryter? Det gjenstår å finne ut. Det kan se ut til at noen i forsendelseskjeden tok en litt vel tidlig juleferie.. JHH Quote
Lillegutt Posted February 18, 2019 Author Posted February 18, 2019 Da har omsider ny bremselysbryter ankommet, og blitt montert. Det siste tok atskillig kortere tid enn det første.... Tydeligvis er disse mangelvare mange steder. Men... Nå er i hvertfall alle varsler om ESP og bremselysbryter borte, og bilen er igjen feilfri! En liten kuriositet er jo at jeg kunne jo se at den gamle tilsynelatende var blitt noe sammentrykt, og at dette mest sannsynlig hadde fått interne konsekvenser.... Men når jeg åpnet den viste det seg at alt inni så nesten nytt ut, og at jeg bare kunne trekke ut den vite pinnen til full lengde igjen, vha et sinnrikt system hvor lengden på denne kan tilpasses. Tilsynelatende like fin og fullt brukbar. Jeg testet den ikke ved å montere den gamle tilbake igjen, men det hadde ikke overrasket meg om den hadde fungert like bra som en ny en, bare ved å trekke ut bryterpinnen igjen til full lengde. Et lite tips kan jo være å teste dette før man kjøper inn ny bryter. Det er en 10 minutters jobb som ikke koster noe, men som potensielt kan være en fiks. JHH Quote
Eirikbg Posted February 18, 2019 Posted February 18, 2019 Den er laget slikt. Når du monterer den på plass, så justerer den seg til riktig lengde. Så den nye vil alltid være lenger når du får den, en den du tar ut. Er nok elektronikk feil i den gamle du har. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.